Jag letar också efter ett tält för två vuxna och två barn men jag kommer att bära det i ryggsäcken. Wild contry monsoon såg bra ut tills jag läste att "Pitch - Inner first". Det verkar som man måste sätta upp innerdelen innan man kan sätta upp den regnskyddande ytterdelen!? Då går det bort ordentligt. Jag har själv tittat på http://www.springfield-camping.co.uk/Vango/Halo+400/3167/pc
Någon som tycker något om det? Två absider kan vara trevligt men man kan knappast sitta på stolar i absiden som man verkar kunna göra i monsoon.
Tycker det verkar vara ett mycket intressant tält, jag har själv tittat på det innan valet föll på ett Marmot Limestone 4P. Pitch inner first är inget problem för mig då det går så otroligt fort att få upp det så det är bara i extrema skyfall det skulle vara negativt för mig. Fördelen är däremot att tältet jag köpte är väldigt trevligt att bo och vara i. Dessutom på varma sommardagar/nätter så kör man utan ytterdelen och får sova under "bar himmel" utan mygg
Allt är ju vad man prioriterar, men vill man ha extremt bra ventilation och rymd så har jag valt rätt. Om man har rejäl otur och måste tälta lång tid i skyfall så är nog "pitch inner first" ingen bra idé, men då har nog ungarna (och frun) redan tröttnat så man får söka sig någon annanstans