JW Yellowstone III
Min lösning på problemet blev ett Jack Wolfskin Yellowstone III, ett tremannatält med 180 cm bredd inuti. Jag har bara varit ute en natt, men kan ge lite första intryck (om nu nån bryr sig). En mer utförlig recension kommer när det fälttestats lite mer.
Let's be clear: det är inte ett Hilleberg att sätta upp. Med lite vilja går det nog att sätta upp det med ytter- och innertält ihop, eller snarare med yttertält först. Men om man sätter upp det enligt instruktion, med innertält först och sedan på med yttertältet, så går det hyfsat snabbt och enkelt. Två lika långa bågar bär upp tältet och en, som är avsevärt kortare (man lär inte blanda ihop dem, om jag säger så) spänner ut absiden.
Att det ska vara så infernaliskt svårt att sälja tält med tilltagna packpåsar fattar jag inte. Tältstängerna får helt enkelt inte plats om tältet är blött (vilket det var när jag rev det). Jag kommer nog skaffa två separata påsar och packa ytter- och innertält var för sig. Då slipper jag ju också helt att ens tänka tanken på att resa dem ihop
Det är stort inuti. 125 cm vill jag minnas att höjden är specad till, och väggarna är hyfsat lodräta runt om. Det gör att det inte bara är rymligt utan också känns rymligt. Mitt levererades med ett GearLoft, traingelformat, och under det kan jag utan problem sitta på knä. Mycket bra att kunna klä på barnen utan att ha dem liggandes ner. Det gör det också lätt att sitta och äta frukost i tältet allihop.
GearLoft är för övrigt en höjdargrej (sic!), ett mycket bra sätt att bli av med alla småprylar på.
Absiderna är förvånansvärt rymliga. Jag uppskattar _verkligen_ att ha två absider, den ena för in- och utgående och den andra för packning. Det går in två ryggsäckar i en absid utan problem. Skor hamnar ju i den andra så klart. När jag testade det nu hade jag bara en ryggsäck, och det var inga som helst problem att ha den i samma absid som jag skötte frukoststöket i.
Innertältets ligglängd på 225 cm gör att man får in en hel del prylar i fotänden också. (Och om ingen är längre än typ 170 går det nog utmärkt att ligga på andra ledden i tältet. Jag är 180 och det är lite tight för mig. Det kommer nog dock att prövas, en fördel är att de ändar man då möjligen kommer åt är de mot absiderna, så man slipper ligga och skava yttertält.)
Yttertältet längs sidorna får man nog vara lite noga med att spänna ut, inner- och yttertält kommer annars lite för nära varandra för min smak.
Det var nog allt jag kommer på just nu. För 2250 kr känns det som ett OK köp. 4 kg väger det enligt spec, det kan jag leva med för ett 3,5-mannatält. Det närmaste i Hillebergväg är Keron 4, det väger 4,3 kg och då får jag en del som jag inte behöver (ska inte till nordpolen det närmaste halvåret i alla fall
).