Liggcyklar - javisst! Härliga maskiner.
Clark vs Hennessy (här menar jag de som är assymmetriska - "A-sym") handlar om många saker:
1. Liggställning. Man ligger märkbart planare i Hennessy och har mer luft omkring sig. Den känns spatiös.
2. Embarkering. Hennessys underslits är praktisk nog - det är enkelt att kliva in och inte alltför svårt att bädda. Tack vare den extra rymden blir böket med sovsäck och kläder enklare. Man kan klä om i en Hennessy.
3. Förvaring och matlagning. Clark har fantasiska sidofickor på utsidan som är lämpliga för skor, kläder och annat man behöver stuva inför natten. Tack vare blixtlåsen längs myggnätskanterna kan man ligga i en Clark och koka vatten på köket som står under tarpen. I standardutförande har Clark en trevligare och rymligare tarp, men både Clark och Hennessy erbjuder större alternativ - vilka rekommenderas varmt. Jag tycker att Hennessys tarp är i minsta laget och skulle i efterhand valt den större för att lättare få plats med väskor samt kök.
4. Värme. Clark hävdar att sidofickorna - som löper in under hängmattan - värmer gott om man fyller dem med kläder, luftfyllda påsar eller löv. Jag hävdar att isoleringstillskottet är marginellt, bland annat pga att man knappt kan eller orkar fylla alla fickor. De har stor volym och jag har sällan tillräckligt med prylar med mig för att fylla dem. I slutänden behövs en "under quilt" eller ett liggunderlag under svenska förhållanden. I båda fallen kan man stoppa in/under sina extra kläder för ökad isolation. Till skillnad från Clark finns bra system för värme att köpa till Hennessy.
5. Uppsättning. Hennessy är överlägset enklast eftersom spänningen blir rätt per automatik. Det är dessutom bara 2+2 angörningspunkter som behövs (hängmatta+tarp), i kombination med mycket funktionella Snake Skins. Clark har 2+6 angöringspunkter och kräver betydligt mer vana för att hängas upp bra (och då är jag trots allt bra på knopar och rep).
I slutänden skulle jag nog ha stannat med Clark om jag varit max 180 cm lång - överlägsen kvalitet och känsla, mycket funktionell. Men jag är 193 cm/80 kg och kunde inte sova bekvämt i den. Numer finns en X-tra lång modell som jag gärna hade provat. I Hennessy är jag däremot "happy like a gofer in soft dirt".
Hammock är underbart eftersom man alltid ligger någorlunda bra oavsett lutande, stenig eller genomvåt mark. Vi har provat i blötaste möjliga väder (faktiskt) och ändå sovit skönt och torrt i oländig terräng. Jag har övernattat om vintern och haft det bra.
Nackdelar: inget myggskydd när man lagar mat; eventuellt aningen längre uppsättningstid om man vill hänga nära varandra - det ställer större krav på passande träd m.m.; i övrigt lika skittråkigt som ett tält om man regnar inne... kanske värre tom.
Kolla in hammockforums.net - mycket tips där!
/H