Täcke istället för sovsäck

tigertamjaren; sa:
Vilka trevliga svar!

Av Jörgens svar frågar jag mig om inte ett gammalt hederligt sovtäcke ála 70-tal är det optimala för den maximalt polyvalente friluftslivsnjutaren? (Dock bör kanske den billiga syntetluddfyllningen bytas ut mot högvärdig Thermolite eller dun?)

75201016_m.jpg

Nja, jag har inte räknat på det, men misstänker att om man vill ha något som är ganska lätt så bör man använda modernare tyger. Misstänker alltså att det väldigt mycket är lättare tyger som gjort dagens dunsovsäckar så mycket lättare än gårdagens.

Det kanske är så att man skall köpa en billig sommarsäck i syntet från Jysk och använda fyllningen och byta tyget. Vore kul om någon testade.

Annars är ju dun alltid lättare. Min nuvarande klara-nollan quilt i dun väger 600 g, min gamla klara-nollan quilt i Primaloft väger 1100 g. Plus att den numera är 4 cm tjock istället för 5 cm och inte längre klarar nollan. Eller, den klarar nog nollan, men jag klarar inte nollan liggande i den...

Jörgen

Jörgen

Täcke med dragkedja

Började mitt friluftsliv för tjugo år sedan med ett ”lätt” svalt standardtäcke. I det sydde jag (eller rättare sagt min fru) en dragkedja längs fotändan och långsidan. Då kunde jag om det var lite kyligare dra för dragkedjan och använda det som sovsäck. Om det var för varmt använde jag det med helt öppen dragkedja som ett vanligt fyrkantigt täcke. På detta viset fungerade det bra både vår, sommar och höst. Tilläggas ska väl att jag på den tiden alltid sov i tält.
Idag är det bara sovsäck som gäller för min del, har tre olika och använde den som är mest lämplig för respektive runda och aktivitet.

/g

Göran, varför slutade du med sovtäcke? Ligger här och funderar på ett lätt och mysigt sommarsovtäcke med dolda dragkedjor i sidorna (så att man slipper skav). Äsch, egentligen behöver det inte vara så lätt eftersom jag är stark som en uroxe.

tigertamjaren; sa:
Göran, varför slutade du med sovtäcke? Ligger här och funderar på ett lätt och mysigt sommarsovtäcke med dolda dragkedjor i sidorna (så att man slipper skav). Äsch, egentligen behöver det inte vara så lätt eftersom jag är stark som en uroxe.

Ur värmesynpunk är det effektivare med något som går att dra ganska tight runt kroppen vid behov, t ex med resår. De gamla rektangulära sovsäcktäckena med blixtlås längs kanterna lider av att det blir för mycket luft i påsen. Dessutom åtgår det ju stora mängder tyg och stoppning till ingen nytta (det man har under sig).

Föreslår ett täcke som bara är stort nog att täcka kroppen ovanifrån. Blir det sedan kallt har man en snörkanal i halsregionen och några elastiska band utspridda längs långsidorna. Dessa knyter man ihop och spänner vid behov. Fotändan "spetsviks" och hålls ihop med lite kardborre så att man får en fotpåse.

Uroxen kan ju bära en extra entrecôte istället för det extra materialet i täcket.

Jörgen

tigertamjaren; sa:

Ja varför gjorde jag det? Vet faktiskt inte. Det hade gjort sitt och det var dax att satsa på ett nytt, och då blev det som sagt en sovsäck istället. Vill minnas att den nya sovsäcken vägde mer än täcket samt tog lika stor plats hoprullad, så där tjänade jag inte in något.
Dragkedjorna var inte insydda i dolda kanaler, men minns ändå inte att att de skavde eller var i vägen på något vis. Jag sov direkt på liggunderlaget med täcket ovikt över mej, det var först framåt morgontimmarna när det blev lite kyligar som jag vek det och låg i det som en uppknäppt vanlig säck, och behövdes det så gick det ju att knäppa helt.
Idag har jag en liten sval och nätt sommarsovsäck på ca 600 gram (är inte lika stark som du) så det är väl inte så troligt att jag återgår till täcke.

Det fungerar utmärkt med täcke - tycker jag. Tog lite tid att vänjasig med men nu ser jag mest fördelarna.

Under Fjällräven Classic i år provade vi, sambon och jag, för första gången ett dubbeltäcke.
I teorin är det en ganska smart grej eftersom man delar både på vikt och värme (man kan dela täcket i 2) och så blir det ju så mysigt också.

I praktiken så stötte man på ett par problem.
En av nackdelarna är ju att om den ene drar lite för mycket på sin sida så ligger den andre snart och fryser :-(
Det var också lite problem med liggunderlagen som inte ville ligga still.

Får väll fixa ett sätt att sätta ihop liggunderlagen till en dubbelmadrass också.

Hundarna älskade iallafall täcket....

/jonas

För många år sen sen hade jag en för varm dunsovsäck med mig till ett varmt land. Jag köpte vid tillfälle en lättare helt öppningsbar dunsovsäck och började använda den som täcke. Runt nollan blir det dax att stänga. Mysfaktorn vid tvåsamhet skall inte undervärderas....

Go tur

Har gjort en lätt syntetquilt (innehållet i två IKEAS sommartäcken och Pertex omslag) och en tjockare i dun men återvänder gärna till lättsovsäck med hel blixtlås

Två sovsäckar

För att vara säker på att inte frysa tog jag två sovsäckar med mig till Sarek i år. En tunn och en tjock. Tillsammans skulle de ge behaglig temperatur några grader under nollan. På min fjällturer håller jag mig på runt 800 meter och uppåt, så det blir några grader kallare.

I år var det dock extremt varmt, men också rätt kallt på natten, vilket gjorde det mycket svårt att klä sig för natten. Jag vaknade både frysande och helt svettig. Tältet (litet enmanstält) gjorde också sitt till att värma upp en när solen dök upp.

Men två sovsäckar tyckte jag dock fungerade utmärkt och är en flexibel lösning. När jag kom ner till Gällivare kunde jag sova enbart i den tunna sovsäcken och använda den tjocka som en stor kudde... rena lyxen :).

Kul att fler verkar vara inne på det här med täcke istället för sovsäck på sommarn. För egen del handlar det ju om bekvämlighet (nä, nu jävlar, nu börjar det regna igen...) men givetvis kan man som lättviktsmaffian använda det för att kapa vikt, då i hårt nedbantad variant och med olika speciallösningar för att höja prestandan. Tackar för övrigt för råden Jörgen. Men som sagt, om ett täcke inte behöver vara tyngre än en sovsäck kan man ju lämna det övervägandet därhän. Vad jag skulle vilja ha till mitt täcke är en RIKTIGT tjock och bred lättviktsluftmadrass. Gärna från Jysk. ;)

tigertamjaren; sa:
Kul att fler verkar vara inne på det här med täcke istället för sovsäck på sommarn. För egen del handlar det ju om bekvämlighet (nä, nu jävlar, nu börjar det regna igen...) men givetvis kan man som lättviktsmaffian använda det för att kapa vikt, då i hårt nedbantad variant och med olika speciallösningar för att höja prestandan. Tackar för övrigt för råden Jörgen. Men som sagt, om ett täcke inte behöver vara tyngre än en sovsäck kan man ju lämna det övervägandet därhän. Vad jag skulle vilja ha till mitt täcke är en RIKTIGT tjock och bred lättviktsluftmadrass. Gärna från Jysk. ;)

Vad jag kan se så är viktskillnaden mellan ett bra lättviktstäcken och en bra lättviktssovsäck numera ganska liten. Det är få quiltar som väger under halvkilot om de skall tåla nedåt fryspunkten, detsamma gäller sovsäckar.

Min egen hemsydda quilt väger 600 g, en Marmot Hydrogen sovsäck som jag köpte i våras väger 685 g. På papperet skall de klara samma temperaturer, även om quilten är klart tjockare. Men när man är nere på de vikterna har man ju redan plockat den största viktvinsten.

Jörgen

Givetvis räknas grammen men till sist är det komfort och godis som är än viktigare....
Om det väger 500 eller 700 g är ju inte så kvistigt bara det löser problemen. Gamla dunsäckar blir plötsligt intressanta som dunleverantörer i hemsyningens sken...
Moderna blixtlåsfria (vilket är en riktigt gammal ide!) sovsäckar kommer plötsligt på mode, även om de är kass som täcken, och även gamla sovtäcken, riktigt roande.

Go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pellepelikan Vinterbona sovsäck m.h.a vanligt täcke? Bo och sova 17
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Joakim Ambrosson Täcke Bo och sova 13
rois Duntäcke istället för sovsäck Bo och sova 7
fekki Top quilt istället för sovsäck? Bo och sova 3
såg Vad tror ni om detta istället för tält Bo och sova 9
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
PerPerPer Liggunderlag istället för madrass? Bo och sova 8
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg