Tack Utsidan!

Tack för att ni finns!

Jag vill bara börja med att säga att jag har haft oehört mycket nytta och glädje av den information jag fått genom de olika diskussionsforum som finns här rörande mina favoritsysselsättningar och jag har med stor spänning följt de olika expeditioner som ni har länkat till genom åren.

Nu när jag blivit vuxen och gammal (börjat jobba) så har jag gjort det till min morgonritual att bläddra runt bland de senaste inläggen för att se vad som är på gång.

Ok, slutsvamlat - min poäng är följande:
Jag vill minnas att ni för ett tag sedan ställde en fråga till medlemmarna om vi ville ha reklam på utsidan eller om vi kunde tänka oss att betala en medlemsavgift, well eftersom läget är som det är idag medovilliga riskkapitalister och sviktande reklamintäkter så är jag mer än beredd att betala någon form av medlemsavgift för att hålla utsidan vid liv om så skulle behövas, och jag tror inte att jag är ensam om det. Det är kanske dags för oss att betala tillbaka lite till er...

PS Har ni några klistermärken över får ni gärna skicka ett par stycken som jag kan kleta på mtb:n och mina andra grejjor Ds

Kör hårt!

/C

Skulle inte betala...

Jag besöker utsidan relativt ofta och i princip det enda jag gör är att läsa i forumen. Har varit en flitig besökare sedan starten.

Jag skulle dock aldrig betala för en sådan här tjänst.

Dels för att utsidan inte har någon större betydelse för mitt friluftsliv, dels för att jag är emot medlemsavgifter på hemsidor i allmänhet.

Visst finns det saker jag också kan tänka mig att betala för men dessa finns än så länge här. Typ om en hel klätterförare, vanringsledbeskrivning eller kartdel publiceras och man kan skriva ut den del man behöver för tillfället.

clindh

Forumvärd
Betalning på Internet

Det finns idag två sätt att få inkomster för en innehållssajt typ Utsidan; olika former av annonsering och att läsarna betalar för sig.

Just nu "betalar" ni genom att bli exponerade för annonser och det accepterar de flesta. Men annonsmarknaden är fn ganska skakig, och Utsidan får inte in många tusenlappar i månaden. Så därför har vi tvingats börja driva den på fritiden igen (största nackdelen är väl att vårt eget friluftsliv blir lite lidande...)

Avsaknad av inkomster kommer leda till många fina sajters fall de närmaste åren, och vi kommer garanterat se en hel del experimenterande med prenumerationsformer framöver. Dessutom kommer annonsformaten ändras på de sajter som lever på annonser, redan nu ser man tex en del jättereklamblaffor mitt inne i texten dyka upp på en del sajter.

Jag tror dock inte på helt stängda sajter där man måste betala för att komma in; troligen får man istället mer tjänster och material om man är betalande läsare. Dvs precis som många datorprogram, de som betalar för produktern får ännu mer finesser och funktioner.

Ingen ifrågasätter att tex Utemagasinet skall kosta 45 kr per nummer, trots att den är proppfull med reklam. Kanske för att den "går att ta på" och har ett glättat omslag? Internet har ju ett arv i att allt skall vara gratis och det har det också kunnat vara så när riskkapitalet har flödat friskt och ingen behövt visa lönsamhet. Men inom några år tror jag vi kommer ha många fler läsarbetalda sajter, och är dom inte det är de nerlusade med reklam...

Betala !

Kunde inte låta bli att lägga mig i denna debatt. Jag håller med om att kan man lägga 45 :- på en tidning så borde man även kunna tänka sig att betala för att komma åt medlemsinformation på Utsidan.
Ett litet tips till Utsidan kan vara att vidarutveckal denna tanke och presentera för oss medlemar.

/ Bo

Värde=kostnad!

Funderade lite på det här med betalsite och kom fram till att åtminstonde jag skulle dra mig för att betala för något utan att prova först. Därför tycker jag att det är ett bra förslag att ha sidan gratis men ta betalt för vissa tjänster tex kunna läsa artiklar men inte forumen, annonsmarknad endast för betalande och liknande. Det bästa enligt min åsikt vore om startsidan vore gratis och övriga sidor debiterades via teleräkningen!På detta sätt behövs inget medlemskap och man betalar bara för de tjänster man använder.

Håller inte med om ovanstående.

Om det skulle bli så att vi ville betala för sidan så måste dem som inte betalar få ett "hum" om vad utsidan innebär för dem. Att låsa ute dem från ev. forum etc är i min mening inte bra. Låt dem läsa inlägg etc men låt dem inte få möjlighet att utveckla sidan med att skriva inlägg och recensioner etc.

Hur vi ska betala (om det vore så) är en sak, jag skulle vilja betala en prenumeration en gång i året, ett belopp som inte får vara för hög. Det kan snabbt komma flera sidor som Utsidan.se och konkurera ut "oss", det vill vi ju inte.

Jag skulle i alla fall betala för mig om det skulle vara så.
Detta är vad jag tycker.
Dan

clindh

Forumvärd
Tack för synpunkter

Tack för era synpunkter. Utsidan kommer inte gå i bräschen för att experimentera med olika prenumerationsformer, det låter vi nog andra mer desperata sajter göra :)

Det mest uppenbara formen för detta är nog att man betalar någon slags prenumererationsavgift och då slipper reklam. Detta är ett sätt som nu börjar testas i USA, tex på den stora sajten Salon. Vi avvaktar och studerar hur det går.

Det kommer bli mer reklam framöver och i nya former än den gamla kära bannern, både på Utsidan och de flesta andra sajter. Det är priset man får betala för "köra gratis" - jämförbart med de kommersiella TV-kanalernas reklamavbrott tex.

Just nu går tex en Telia-kampanj med rejält stora popup-rutor på Utsidan. Personligen tycker jag det skulle vara helt OK att betala en slant för att slippa sådant, iallafall på de sajter man besöker dagligen.

Telia-kampanjen

Tycker inte att det gör något om dessa pop-upp-rutor dyker upp lite då och då, om det gör att utsidan förblir gratis.
Dessa rutor går ju att klicka bort ganska fort och en del av dem är dessutom ganska charmiga.
<*)))-{

Automatiskt reklamfritt?

Tackar också för att ni finns!!!

Så till PopUp. Nu för tiden kommer det sällan upp "Popups" på Utsidan, tack för det! Men för de som upplever detta som ett problem finns det många program för att automatiskt ta bort dessa. På så sätt slipper man bli störd och tvingas klicka bort dem. Jag kör med AnalogX POW och det funkar stabilt. Det tar några minuter att lära upp programmet på sina mest besökta sidor men sedan funkar det fint i bakgrunden och tar inte så stor plats. Här är några länkar:

AnalogX POW

http://download.cnet.com/downloads/0-3356748-100-915372.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-6.915372

PopUpKiller: STORT program som jag ej testat

http://download.cnet.com/downloads/0-10059-100-6282126.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-1.6282126

Detta är ett bra sätt att inte bli irriterad och ger såvitt jag fårstår ändå lite pengar till dessa gratisiter då fönstret ju kommer upp men inte mer.

Skillnaden mellan denna typ av program är att vissa tar bort fönster INNAN de laddas ned och vissa först efter. Är det någon annan som kör med något riktigt bra program för en reklamfri surfning?
[Ändrat av Buda 2001-08-18 kl 11:03]

Hängt upp mig?

Jag sitter och grunnar på mitt eget svar.... Är det någon som vet om det finns något system för att ta ut olika minut-taxor för olika sidor på en web-plats? Jag tycker att det skulle vara ett smidigt sätt att betala för sitt surfande att tex huvudsidan är "gratis" dvs normaltaxa, medans vissa länkar typ "prylmarknaden" eller "forumet" kostade några kronor mer i minuten (typ 071-nummer) som gick till redaktionen.

Olika sätt att koppla upp sig

Problemet blir ju när folk använder olika sätt att koppla upp sig. När det gäller modem hemma i lyan kanke det finns en sådan lösning men det tror jag knappas någon försökt med. Det blir ju allt vanligare med bredband/fasta uppkopplingar och då är det ju svårare att ta betalt. Diskussionen om sk. micro-betalningar lär väl hålla på ett tag till innan vi får se ett fungerande system. Tills dess:

Ta till god rutin att klicka på minst 5 banners varje gång du besöker Utsidan. Kanske det spiller NÅGON krona på hjältarna där bakom?

Själv skulle jag nog kunna tänka mig en liten prenumeation för allt bra man får reda på här. Bara på ett litet "köpetips" tjänar man ju in många stunder på Utsidan :)

/ac

Gratis är bra

Fördelen med Internet är ju att det alltid finns ett gratisalternativ. Om Utsidan skulle börja ta betalt så blir det nog ganska tomt här.

/ Robban

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg