Tack för allt Utsidan!

Hej kära medlemmar!

Imorgon åker jag, sambon och våra 2 hundar på vår första vandring. Det blir mellan Abisko-Nikkaluokta och vi planerar att gå där på 7 dagar. Känns bra att börja med något säkert, så vi tänker gå mellan stugorna som etapper och eventuellt sova i dem om vädret skulle bli alldeles fördjävligt.

Den senaste månaderna, speciellt sista veckorna, känns det som att jag suttit konstant och läst på detta forum. Allt från utrustning till matlagning. Så återigen, vill jag bara tacka för att ni troligen gjort våran resa mycket trevligare! Vår packning har hamnat på 16,5kg för mig och 13,2kg för sambon, och det känns väldigt överkomligt.

Om någon ändå skulle vilja granska vår packning så har jag gjort en lista, kanske kan bli någon sista-minuten förändring? :) (Sorry för prislistan, tycker det är spännande och se hur mycket allt kostat ;))

Jag skulle stoppa i en extra Spork och ett paket vattentäta tändstickor alternativt ett tändstål till. Viktiga saker som blir jobbigt om man tappar bort eller har sönder.

Vad härligt att ni blivit inspirerade av denna sida...lycka till på er tur. Kul att denna sida kan ge så mycket info att
det leder till att ge sig iväg...massor av heder till er forumskrivare..så ska en slipsten dras :)

Jag skulle ha bytt ut plastsporkarna i Meal-Kit -seten mot titanversionen
(och sedan haft den ena plastsporken [orange?] med som tappa-bort-reserv)
det finns inget mer frustrerande än när plastsporken går av mitt i måltiden...

Håller med Höken:
Glöm inte att ha med en tätskruvad burk med nödtändstickor. (Bärs på kroppen,
inte i säcken!) Vattentätt förvarade Stormstickor kan rädda ett potentiellt otrevligt läge...

"Första hjälpen" till hundarna.

Vi brukar ta med ett litet första hjälpen kit till vår hund. Det består av klotång, superlim, och tassbandage (kompress, bomullslinda och sån där elastisk tejplinda som jag inte kommer ihåg vad den heter). Det finns att köpa hos veterinären. Det är även bra att ha med en sko som passar över bandaget som håller det torrt och skyddat. Kolla upp hur ni lägger tassbandage om ni inte har gjort det förut.

Egna handdukar till hundarna är också bra.

Jag brukar ha med en extra kompass också. Jag har lyckats ha sönder min en gång.

Mm glöm inte era hundar, vi har med Oss vid vandring skor till hunden grövre galon skor från tillverkaren Hurtta som ev skydd över bandage,, men även täcken man klär på dem vid natt vilan,,, har även Jerven hund täcken vid kyligt väder

Håller med om att plast inte är att rekommendera på besticken, men satsa på en Alpha Long Spoon eller Spork från Sea To Summit istället. Både lättare och billigare med hårdanodiserad aluminium. Långt skaft är bra till flera av de frystorkade märken som finns också ifall man äter sådana.

Vid en vandring på led mellan stugor tycker jag generellt att man inte behöver ta med sig dubletter av en massa saker. Vet man med sig att man är väldigt slarvig eller klumpig så visst, men annars är ju sällan stugan särskilt långt bort. Med tanke på årstiden skulle jag ändå ta med en liten tändare eller några tändstickor ifall det blir kallt. Det kan vara svårt att få eld på T-spriten med eldstål när den är kall.

Kom på ett tips till. Ser att ni har ett par flaskor från Nathan i listan som jag antar är till vatten. Ett mycket billigare och lättare alternativ är att använda vanliga petflaskor istället.

Jag håller tummarna för att ni får bra väder. Lycka till!

Senast ändrad:
Jag skulle stoppa i en extra Spork och ett paket vattentäta tändstickor alternativt ett tändstål till. Viktiga saker som blir jobbigt om man tappar bort eller har sönder.

Tändstickor hade jag helt glömt bort, tack!

Håller med Höken:
Glöm inte att ha med en tätskruvad burk med nödtändstickor. (Bärs på kroppen,
inte i säcken!) Vattentätt förvarade Stormstickor kan rädda ett potentiellt otrevligt läge...

Ska fara och kika på XXL efter lite titan-bestick låter det som, trodde mest att det var en lyx-grej för att få ner grammen.

Vi brukar ta med ett litet första hjälpen kit till vår hund. Det består av klotång, superlim, och tassbandage (kompress, bomullslinda och sån där elastisk tejplinda som jag inte kommer ihåg vad den heter). Det finns att köpa hos veterinären. Det är även bra att ha med en sko som passar över bandaget som håller det torrt och skyddat. Kolla upp hur ni lägger tassbandage om ni inte har gjort det förut.

Egna handdukar till hundarna är också bra.

Jag brukar ha med en extra kompass också. Jag har lyckats ha sönder min en gång.

Jo, jag har nog glömt att skriva upp det, men vi har med Canikur till hundarna samt Vet-flex (bindan). Om det skulle behövas någon kompress bör det väl räcka med den vi har i vårat första hjälpen kit?

Tack, handdukar till hundarna hade jag också glömt! (Har 2 kompasser, en vanlig Silva Field och en liten jäkel :))

Mm glöm inte era hundar, vi har med Oss vid vandring skor till hunden grövre galon skor från tillverkaren Hurtta som ev skydd över bandage,, men även täcken man klär på dem vid natt vilan,,, har även Jerven hund täcken vid kyligt väder

Jo, vi har med oss 2 set skor, 1 av setten är ganska stora så jag tror man får in bandage där under om en skada skulle ske. Våra regntäcken som vi köpte har ett avtagbart fleece-pådrag som vi tänkte stoppa på på nätterna för att ge dom lite extra värme :)

Håller med om att plast inte är att rekommendera på besticken, men satsa på en Alpha Long Spoon eller Spork från Sea To Summit istället. Både lättare och billigare med hårdanodiserad aluminium. Långt skaft är bra till flera av de frystorkade märken som finns också ifall man äter sådana.

Vid en vandring på led mellan stugor tycker jag generellt att man inte behöver ta med sig dubletter av en massa saker. Vet man med sig att man är väldigt slarvig eller klumpig så visst, men annars är ju sällan stugan särskilt långt bort. Med tanke på årstiden skulle jag ändå ta med en liten tändare eller några tändstickor ifall det blir kallt. Det kan vara svårt att få eld på T-spriten med eldstål när den är kall.

Kom på ett tips till. Ser att ni har ett par flaskor från Nathan i listan som jag antar är till vatten. Ett mycket billigare och lättare alternativ är att använda vanliga petflaskor istället.

Jag håller tummarna för att ni får bra väder. Lycka till!

Yes, ska kika på titan-bestick på XXL senare idag. Men vi har faktiskt med oss torkad mat själv, så det blir inga djupa påsar att äta ur iaf.
Om packningen skulle vara väldigt tung så skulle vi kanske skippa några dubletter, men nu är den såpass lätt att ett extra set underställ kan kännas lyxigt samt att ullunderstället får vila lite.
Jo, vet att jag gick lite överkill på flaskorna, men dem var fina, robusta, vattentäta och hade stor öppning så att vi kan blötlägga middagen i dem :)

Kul lista.
Skopåsar á 100g - Förstår inte vitsen. Ta en plastpåse á 5g om ni behöver packa skor
Morakniv á 140g - Byt ut mot ett litet multiverktyg. Ex Leatherman Squirt PS4 á 54g. Bra med en liten tång och sax.
Trek Towel 2st tot 320g - Skippa minst en
En liter t-sprit väger ca 790g (inte 1kg)
Ta med en extra kompass (ex Suunto Clipper) och skriv ut en karta från lantmäteriet som reserv.

Hoppas ni får en bra vandring.

Jo, jag har nog glömt att skriva upp det, men vi har med Canikur till hundarna samt Vet-flex (bindan). Om det skulle behövas någon kompress bör det väl räcka med den vi har i vårat första hjälpen kit?

Tack, handdukar till hundarna hade jag också glömt! (Har 2 kompasser, en vanlig Silva Field och en liten jäkel :))

Just det. Vet-flex heter det. Det är ingen skillnad på kompresserna så det ska gå bra. Vi har haft med vätskeersättning till hund också men det kanske är överkurs. Bomullsbindan är bra så inte vetflex fastnar i pälsen. Jag har bara hittat den hos veterinären. Om du inte har den så finns det att köpa hos veterinären.

Du har redan fått många bra synpunkter så tar inte upp dem igen.
Då du tänkt använda spritbrännare, använd vanliga tändstickor (pågående ask ha du i en plastpåse i byxfickan, reserv i plastpåse i ryggsäcken). Tändstickor är mycket lättare att jobba med än eldstål, speciellt till spritbränsle. Eldstålet kan du ha med som reserv om du vill, men inte som primärt sätt att tända köket.

Jag saknar även diskprylar, speciellt då ni kör sprit blir det mycket sot på utsidan av grytorna. En halv Scotch brite (vita versionen utan slipmedel) och en liten flaska Yes (20ml lär räcka med marginal). fungerar bra som diskkit.

Vätskeersättning till er känns lätt överdrivet och kan lämnas hemma.

Jag kan inte heller se någon mössa i listan? Då ni skall ut nu i September rekommenderar jag starkt att ni tar med er mössor, ex toppluva i ull som kan dras ner över öronen vid behov.

...

Yes, ska kika på titan-bestick på XXL senare idag. Men vi har faktiskt med oss torkad mat själv, så det blir inga djupa påsar att äta ur iaf.
Om packningen skulle vara väldigt tung så skulle vi kanske skippa några dubletter, men nu är den såpass lätt att ett extra set underställ kan kännas lyxigt samt att ullunderstället får vila lite.
Jo, vet att jag gick lite överkill på flaskorna, men dem var fina, robusta, vattentäta och hade stor öppning så att vi kan blötlägga middagen i dem :)

Om ni ska blötlägga maten i de så fungerar det inte så bra med petflaskor så klart. :) Men jag skulle föreslå att ni antingen gör ett kuvert av bubbelplast och lite tejp till era matpåsar eller en grytmysare till kastrullen istället. Då kan ni koka upp vatten och låta maten dra åt sig vattnet i 10 minuter samtidigt som den kommer behålla värmen. Blir både lättare och ger mindre disk.

Vill påpeka också att mitt tips gällde aluminiumbestick och inte titan. Ungefär halva priset och vikten jämfört med titan (inte för att vi pratar om stora siffror här, men ändå).

Dubletter tänkte jag främst på sådana saker som kan gå sönder och som man oftast bara tar ett exemplar av, inte underställ. T ex regnjacka som jag aldrig skulle ta 2 st av bara för att det finns en risk att jag river ett hål i den.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg