Hej
Den 14 mars åker jag till Frankrike för att pilgrimsvandra i 12 dagar. Turistar 1 dag o har 2 resdagar så jag är borta totalt 15 dagar. Har vandrat två turer tidigare o då har jag haft min Ixus i fickan o kunnat dra upp den så fort jag hittat något jag velat fota. Har tagit mängder av bilder. Nu har jag (också) en Canon 40D med ett fint objektiv. Jag försöker resa lättpackat o förra året hade jag knappt 8 kg i ryggsäcken när jag checkade in den på flygplatsen o då låg mina stavar däri också.
Nu till min fråga: Är det värt att ta med systemkameran?
Plus
finare bilder
bättre bilder
fler inställningar möjligt
roligare att fota
Minus
tar mer tid att plåta
krångligare "att ha i fickan"
tar mer plats
väger mycket mer
krångligare att fota något spontant
behöver kanske komplettera med ixusen ändå?
MIn man hävdar att jag aldrig kommer att komma fram på kvällen eftersom jag kommer att fotografera istället.
Har någon haft detta kval någongång? Jag skulle gärna få lite tips, råd o dåd.
HÄls
Åsa
Den 14 mars åker jag till Frankrike för att pilgrimsvandra i 12 dagar. Turistar 1 dag o har 2 resdagar så jag är borta totalt 15 dagar. Har vandrat två turer tidigare o då har jag haft min Ixus i fickan o kunnat dra upp den så fort jag hittat något jag velat fota. Har tagit mängder av bilder. Nu har jag (också) en Canon 40D med ett fint objektiv. Jag försöker resa lättpackat o förra året hade jag knappt 8 kg i ryggsäcken när jag checkade in den på flygplatsen o då låg mina stavar däri också.
Nu till min fråga: Är det värt att ta med systemkameran?
Plus
finare bilder
bättre bilder
fler inställningar möjligt
roligare att fota
Minus
tar mer tid att plåta
krångligare "att ha i fickan"
tar mer plats
väger mycket mer
krångligare att fota något spontant
behöver kanske komplettera med ixusen ändå?
MIn man hävdar att jag aldrig kommer att komma fram på kvällen eftersom jag kommer att fotografera istället.
Har någon haft detta kval någongång? Jag skulle gärna få lite tips, råd o dåd.
HÄls
Åsa
Senast ändrad: