Ta med sig nybörjare på övernattning?

Mer skog åt folket och tvärtom!

Nu vet jag ju inte i vilket läger ni står i vad gäller alkoholen(en del älskar det och andra säger att det inte hör hemma i skogen). Så är man ingen nykter alkoholist eller liknande är det som någon sa ovan här, att alkohol är ett ganska lätt sätt för att höja stämningen på. Speciellt om man är lite sparris av sig. Jag själv nyttjar gärna en kopp sprit och skogen samtidigt.

Låt någon tända brasan med ett elddon och lite skägglave(en del skriker ju av lycka första gången:)).Ha med er en stor gryta som ni kan fylla med medhavd grädde, vin, grönsaker och kött. Låt alla doppa brödet och skåla ur muggarna. Elda och snacka skit långt in på småtimmarna. Det är skogen för mig.

Gör det mysigt!. Det är viktigt även för den hårdaste biffen:)

Go tur!

Jag skulle istället välja att sätta den långsammaste personen i täten.

Jag skrev från telefonen. Lite utförligare. Orsaken att jag skulle sätta en erfaren längst fram är att det kommer bli utdraget med 10 personer. Om de som då (oerfarna men snabba) drar iväg och så går fel har man ett stort problem. Därför skulle jag sätta en erfaren fram som kan läsa karta och kompass. Sen kan man ordna så att fronten tar lite pauser och väntar in de andra. Sen gäller det att låta pausen vara tills alla har vilat. Det finns inget jävligare än att precis nå fram innan de som väntat ett tag säger rastupphör och drar vidare.

Jag har tidigare tagit med mig en kompis till vindskyddet så planen var att låta honom ta täten och så pendlar jag mellan först och sist i ledet för att se till att alla har det så bekvämt som möjligt. Beroende på framgång så var planen att kanske pausa för att äta något litet på vägen, men kanske har jag för höga förväntningar, klokt kan nog vara att ta regelbundna pauser var 15:e minut eller liknande som sagt.
Vi är i 17års åldern, så konsumering av alkohol kanske inte är så klokt.
Myggorna kan nog vara en stor utmaning, det där sovsäcksnätet var smart! Det enda myggnätet som är med nu är det som sitter i min Dd-hammock. Frågan är om man ska investera i något nät eller annat myggavstötande. Utan att vända tråden mot myggor så kan jag kanske ställa en liten fråga till angående de små blodsugarna: finns det verkligen något medel som fungerar?

Återigen många kloka svar som uppskattas stort!

Då kanske vi bör stryka alla rekommendationer om alkohol ;)

Tror inte du behöver vara speciellt orolig faktiskt, är man sjutton brukar man kunna ha kul oavsett vad man gör så länge man är ett gäng vänner.

8 km tror jag inte är för långt, beror ju förvisso på terräng och packning med. Dock tror jag att två timmar kan vara lite i lägsta laget att räkna med om man inkluderar raster och tar höjd för lite spontana problem så som skoskav. Men ni verkar inte ha någon tidsbrist att hinna fram. Däremot finns den psykologiska aspekten att ta hänsyn till, det är inte kul att gå i tre timmar när man var inställd på två, det skapar osäkerhet.

Väl framme brukar det mesta gå smidigt så länge man håller sig torr, varm och mätt. En kortlek är en ypperlig aktivitet. Går att anpassa efter hur många man är och väger inte speciellt mycket.

Något att tänka på är att ta med "första förband", småsaker blir fort stora när det är långt till närmsta plåster, tandpetare eller huvudvärkstabletter. Det är inte de stora skadorna man ska oroa sig för.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Speedgoat Att ta sig från Sarek... Allmänt om friluftsliv 2
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
Voiceless Hålla sig varm under tarpen Allmänt om friluftsliv 15
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Norrdjup Att bosätta sig i hotaheiti Allmänt om friluftsliv 14
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
Argusgranskare Kormflugan, hur skydda sig? Allmänt om friluftsliv 9
bastuper Det börjar dra ihop sig Allmänt om friluftsliv 0
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
Glännman Kurs glaciär/stegjärn/isyxa/alpinism för nybörjare Allmänt om friluftsliv 16
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
sofus81 Nybörjare på camping Allmänt om friluftsliv 36
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
wayhide Modifiera till en Pull-Forward-System på Höftbältet Allmänt om friluftsliv 2
Benetoft Tälta på camping - säkert? Allmänt om friluftsliv 44
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg