Ta bort silvertejpskladd???

hejsan

tejpade mina skidbyxor "provisoriskt" som det då hette - för ca 3 år sedan, och vill nu ta bort tejpen o fixa till mina svarta gore-texbrallor lite snyggt. Vad göra?
Någon som har bra ide om hur man tar bort klisterkladdet som sitter kvar på brallorna?

mvh, J
 
lite kontigt att det blir så, gaffa är ju gjort för att gå att ta bort utan klisterspår, finns en anledning att ljud och ljustekniker heter gaffer på engelska.. :)

Men några överdrivet bra idéer har jag inte.
 
Kemisk ren bensin brukar fungera bra på tejpkladd. Bensin borde inte skada byxorna, men helt säker kan jag så klart inte vara.

Ps. Det räcker att posta meddelandet i en tråd. Alla ser meddelandet ändå. Ds.
 
skadar inte bensin goretex? - jag tänker att det är plast, liksom... o att den skulle lösa upp på ngt sätt.

- för övrigt kan jag tipsa - hårtork, eller torkskåp på tejpen efter fastsättning - så sitter den som berget på handskar, byxor o dyl...men gå bort, det gör den inte...

tack ändå, jag väntar o ser om ngn smart kommit på ngt annat...
 
Om du har haft dom provisoriskt tejpade i tre år kan börja med T-sprit och sedan prova med kemisk ren bensin. Det enda som händer är att bensinen går genom membranet. Aceton? Vete tusan vad den gör?

Gore-Tex är ett membran av Teflon (polytetrafluoroetylen). Teflon är mycket hydrofobt, dvs vattenavstötande, men "älskar" å andra sidan feta ämnen såsom bensin. Vattendropparna är runda till formen och för stora för att tränga igenom de små porerna i membranet. Vattendropparnas form bibehålls tack vare den starka ytspänningen hos vattnet.

Bensin däremot flyter lätt ut på membranets yta eftersom attraktionskrafterna mellan Teflonet och bensinmolekylerna är starka. Dropparnas form bibehålls inte och bensinen tränger därför igenom membranet.


Källa: http://school.chem.umu.se/Experiment/85

Dina 'himla många samma inlägg' var då lätta att ta bort ;-)
 
hm, ja, jag är lite ny på forumet o visste inte att det var såhär aktivt - det är ju grymt!

på 15 har jag fått svar på en fråga som alla runt om mig tycker jag är knäpp som ställer. skön site du hänvisar till!
nu skall jag gå o sniffa bensin...
 

talthoff

Forumvärd
Klockan är midnatt, ändå är det 100 personer i forumet... så visst kan man säga att Utsidan forum är aktivt.
 
talthoff; sa:
Klockan är midnatt, ändå är det 100 personer i forumet... så visst kan man säga att Utsidan forum är aktivt.

Fast man kan ju ha sina tankar ang hur måååånga kategorier det finns :) Vilket gör att det inte alltid är så många "aktiva" trådar i ett forum :)
 
Det var svart silvertejp, men jag tejpade över hela knäna, o med tre år på djup telissväng blev tejpen helt fransig, o inte så snyggt (även om många tyckte det såg hardcore ut, så e jag inte så ute efter o se varken hardcore eller snygg ut, men jag tröttnade på att alla jag pratade med stod o stirrade på mina knän...)
 
läs nya-funktionen

lleberg; sa:
talthoff; sa:
Klockan är midnatt, ändå är det 100 personer i forumet... så visst kan man säga att Utsidan forum är aktivt.

Fast man kan ju ha sina tankar ang hur måååånga kategorier det finns :) Vilket gör att det inte alltid är så många "aktiva" trådar i ett forum :)

Jag antar att många regelbundna läsare gör som jag, dvs använder funktionen, läs nya och då ser man alla trådar med nya inlägg sedan jag var inloggad senast. Då slipper man kolla i alla forum och kan snabbt scrolla rubrikerna och läsa det intressant. Traffiken berukara vara 20-50 inlägg/dygn enligt min erfarenhet men forumägarna kan säkert ge bättre statistik.

/Patrik
 

Liknande trådar