Ok, nu skall jag ge mig in i tråden en gång till .....
Problemet är inte av teknisk karaktär, att skriva/ändra/radera i databasen är verkligen inget problem.
Problemet är snarare
a) avgöra när en medlem är inaktiv
b) vad skall vi göra med det som medlemenet redan tillfört sajen, i form av foruminlägg,bilder,kommentarer,recensioner osv.
c) Utsidan är mycket mer än "bara ett forum".
d) tidsgräns, 1 år , 2 år eller 5 år ?
e) folk byter epostadress ofta, då kan vi inte informera dom. Dom har inte kvar sina @algonet.se adresser längre.
Om vi börjar i ändan varför blir man medlem på Utsidan
1) För att skriva på sajten, t.e.x foruminlägg (och tänk på att det finns mer saker än forum)
2) För att få Utsidans nyhetsbrev
3) "Man vill vara med"
4) Inom kort för att komma åt sidor som kräver medlemskap, eller fullständig information.
Inaktiva medlemmar tar inte "plats" i databasen, eller snarare det är inget problem. "Disk är billigt" som min säljare på Dell säger.
Kommentarer på förslag till lösningar
> Om bidragen MÅSTE vara kopplade till en medlem i databasen, skapa en medlem som heter "Borttagen Medlem".
Hur läsvärt blir det ? Om 25%-75% av alla bidrag blir opersonliga ?
> Informationen vem som skrivit står ju statiskt i bidraget redan så det är bara databaskopplingen som ändras.
Nej, det är en länk till medlem. Vid visning så plockar informationen från medlemen.
> Eventuellt kan man också lägga till information i bidraget om när medlemmen togs bort.
> Samma lösning fungerar ju då också när någon avregistrerar sig själv (för det går väl att göra?).
Ett klar mindre problem, då har medlemen gjort ett aktivt val. Dessutom är det väldigt få, typ 3-4 per månad.
> Hur kul är det att göra en sökning och behöva bläddra igenom sida efter sida med medlemmar som inte loggat in på flera år?
Om det centrala är att man inte vill söka fram medlemmar som är inaktiva så kan man ju lägga till det sökbegreppet på "Sök medlem" sidan.
> Tycker också man skulle kunna lägga in namnet på inlägg från "gamla" medlemmar statiskt.
Det skulle ju gå bra om alla hade lite mer unika namn (typ mitt namn), men nu är det ju så att många heter "Anders Andersson". "Anders1" vill kanske inte bli ihopkopplad med "Anders2", i trådar skulle det ju kunna se ut som om "Anders" hade en monolog med sig själv s.a.s.
Ett annat problem som uppstår är att vi inte kan ta bort en enskild persons bidrag om länken är borta.
Utsidan är en stor informationskälla, det är därför ni hittar hit. Att ta bort kopplingen mellan vem som gjort vad blir total soppigt,det håller inte i längden. Det är som Thure säger många tittar bara.
Jag skulle hellre se att istället för som idag "Här visas de 30 medlemmar som varit aktiva inom de senaste 15 minuterna. Det var dessutom 126 st oinloggade aktiva inom denna period, vilket ger totalt 156 användare." så blir det som på Fotosidan "Här visas de 263 medlemmar som varit aktiva på Fotosidan inom de senaste 15 minuterna.Det var dessutom 221 st oinloggade aktiva inom denna period, totalt 484 användare alltså."
-Thomas