Driftsäkert
Håller med övriga talare...Men lär väl säga att när det kommer till driftsäkerheten så är Trangian, eller den typen av brännare, oslagbara.
Lite info:
Att välja kök
Som alternativ till den öppna elden finns en hel skog av friluftskök att välja bland. Dyra och mindre dyra, enbränslekök och flerbränslekök, lättanvända och svårskötta, högeffektiva och en del "slöare" varianter. Vad man skall använda det till och vad det får kosta är de avgörande valen man står inför. Vi har inte det allra enklaste (då menas t.ex. fastbränslekök) och inte heller det allra mest avancerade (men nästan).
Effekt
Teoretiskt har motorbensin det högsta effekten (ca 11.000 kcal (Heptan:kemisk ren bensin eller akylatbensin välj då 4-takt då den är fri från smörjmedel som 2-takt innehåller)), tätt följt av gas (ca 7000 kcal till 10.800 kcal ) och fotogen (ca 10.200 kcal ). Sprit är bara hälften så effektivt (6.700 kcal ), och fasta bränslen har ännu lägre värde. De båda, av varandra beroende, faktorerna effekt och förbrukning förbättras betydligt med ett vindskydd och ett lock!
Bensinkök
Bensin är mycket effektivt, även på hög höjd och under låga temperaturer, och det finns att få tag på nästan överallt. Bensin måste innan bruk sättas under tryck och värmas, vilket kräver viss träning och "förarbetet" kan medföra en del sot och lukt. Den renaste förbrukningen och det högsta effekten uppnår man med ren bensin. Vanlig bensin innehåller tillsatser, som förorenar köket (bly, smörjmedel etc.) ju bättre bensinen är lämpad för motorer desto sämre är den för brännaren.
Gaskök
Gas är sparsamt, mycket rent och lätt att använda- ingen pump, ingen renare och ingen lukt. Funktionen blir tydligt sämre vid kalla temperaturer och högre höjder- här kommer gasen bara villkorligt eller överhuvudtaget inte alls ur sin behållare. Eftersom propan har ett högre brännvärde än butan (10.800 kcal resp. 7000 kcal ) är en motsvarande blandning i alpina och vinterförhållande något bättre.
Fotogenkök
Med undantaget att det är svårantändligt är fotogen mycket likt bensin. Det är även på vintern och på höga höjder en bra energileverantör men måste före bruk, som bensinen, sättas under tryck och värmas upp (lukt, sot). Även här krävs lite övning vid användandet.
Spritkök
Lätta och relativt rena att hantera, pålitlig och robust funktion utan tryck resp. munstycke. Genom deras ofta funktionella vindskydd är dessa kök utomordentliga vid dåligt väder. Vid temperaturer under fryspunkten måste spriten värmas upp och är, precis som i tunn luft, mindre funktionsduglig. Tunnas spriten ut med max 10 % vatten, sotas inte kärlen ned så mycket, å andra sidan minskar man då spritkökets, redan innan, rätt så låga effekt.
Flerbränslekök
Enstaka modeller är utrustade med olika munstycke och brännare och kan på så vis förbränna olika ämnen. Klarar både gas, bensin och fotogen med i stort sett samma munstycke.
Primus, Optimus, MSR m fl har sådana kök.
Idealiskt för världsresenärer med flera.
Hoppas du blir lite klokare !
Fjällguiden.