FM2:an!
Är en jättefin liten kamera!
Jag hade en för ett antal år sen, men sålde utrustningen när det blivit liggande några år.
Att FM2:an är manuell är - som jag ser det - bara en fördel!
De bilder jag brukar ta, tar jag med lite omsorg. (Behöver dock inte betyda bra bilder...)Gärna stativ, funderingar kring bildvinkel och exponering etc.
Då har jag ingen glädje av att kameran är skjutklar på en halv sekund. Alltså går automatkameror fetbort! Förvisso, så kan många automatkameror ställas in manuellt. Men, detta är då oftast med hjälp av handgrepp som känns lite bängliga. Man kanske tröttnar på att staga fram tid eller bländare med små knappar som har multifunktion (Yeck!). Man kanske lessnar på den lilla tunna fokusringen med racklig känsla. Man kanske till och med tvingas ställa fokus med små knappar eller nån ratt, kopplad till en motor.
FM2 ger en väldigt "naturlig" känsla, när det gäller exponeringen. Tre röda dioder + 0 - lyser upp för att visa rätt exponering, du ser bländarringens skala optiskt i sökaren och även en optisk slutarangivelse.
Man ser, med andra ord bara de värden som är de aktuella och slipper distraheras av skalor!
Nu, använder jag en gammal fin F2. Den är ännu lite solidare men ganska tung. (Ytterligare ett plus faktiskt.) Det vimlar av fina begagnade objektiv till ganska hyfsade priser, dessutom.
Strmbrg,