Sysselsättning

Re: Överdrivet problem

johankse; sa:
Allt du gör ute gör du i behagligt tempo. Går, vilar, äter. När du kommer fram till lägerplatsen, städa marken, resa tält, hämta ved, elda, laga mat, tänka, planera morgondagen, äta och njuta, diska och göra lite kvällsgymnastik, fundera, skriva dagbok. Det räcker....

Problemet är ju att en del av de där aktiviteterna är ju svåra när det är mörkt, och det var ju det som var grundproblemet här: Att det är kolsvart redan klockan 17.

Jag lyfter upp den här gamla tråden istället för att starta en ny:) (Hittade ingen annan om tidsfördriv.)

Bland ungarnas grejer hittade jag en sak som nog kommer att åka med i packningen eftersom den är så lätt. Det är ett sånt här litet "minispel" (type gameboy, fast simplare och mindre). Det väger 30 gram, har måtten 50x70x15 mm. Jag tror att det kommer från glassbilen, så det är billigt skräp.

Men det intressanta med just det här spelet är att det har flera spel i sig (26 stycken, A-Z). Displayen är i grunden en tetris-display, och de flesta av spelen (K-Z) är tetrisvarianter. Men det finns även stridsvagnsspel (A), bilspel (B), några såna här break-out-spel (C-E), masken (F), frog-spel (G, hoppa över vägen och undvika bilar) och sen flera spel som är tetrisinspirerade (hela rader med block försvinner) men där man bygger upp raderna genom att skjuta dit klotsar med "laser" (H-J).

Det enda jag saknar är bakgrundbelysning men höljet (av transparent röd plast) sitter ihop med skruvar så jag funderar på att pilla in några röda lysioder och en anslutning för externt batteri (2xR03?) till belysningen.

Ja men patienser är jag så dålig på, och jag har inte lyckats hitta nån bra mini-kortlek (de enda jag hittat har varit dubbel-lekar och svindyra):)

Ungarna hade två såna där spel, det där och sen ett som BARA var Space Invaders. Och jag har lärt mig att ETT spel tröttnar man på rätt lätt (tre dars vandring med dottern som BARA ville (och kunde) spela Vänd-tia och Finns i sjön....).

De flesta andra spel (fia, schack, kalaha etc) är också tråkiga om man är ensam (fast det där spelet är ju tråkigt om man är flera, om man nu inte ska turas om och försöka slå varandra:).

Långsamhetens lov

För de flesta av oss är det nog så att vardagen är full av saker som måste göras, så därför tycker jag att det är otroligt skönt att göra ingenting när jag är ute själv. Kanske skulle jag säga -saker som jag gör för att jag vill? Att sitta och tomglo in i elden och dricka kaffe i 45 minuter är en bra sysselsättning t.ex. Att småpilla med mat, och låta matlagningen ta en och en halv timme faller under samma kategori.Mitt frilufsande går ut på att vara bekvämt och ineffektivt.

Att ligga och kika i pocketsize fältfloran och leta rätt på växter man sett under dagen, men som man inte känner till namnet på är också rätt trevligt i bras- eller lyktskenet.

Som sagt; det finns mycket att göra för den som är lite påhittig, men jag slår ett, två och tre slag för ineffektiviteten!

Punkarn

Just "sysselsättningen" brukar ju vara svårast att planera när man sitter tryggt i civilisationen. "Rädslan" över att få långtråkigt gör att man med glädje driver upp mängder med böcker, spela och annat på höga toppar eller långt in i skogen. Väl vid hemkomst inser man inte sällan hur onödig "rädslan" var och man får svårt att förklara var man brukat tiden på. Att man helt enkelt kommit "ned i varv" kan kanske tyckas främmande. Men ACK så skönt det kan vara att inte göra något...

Sysslolösheten blir ju värst om man "tvingas" sitta still eller rentav i tältet. Att vandra med barn innebär t.ex. ofta läggdags väldigt tidigt, och regnar man in så blir det också lätt trist.

Och ibland är man kanske tidigt ute till ett tåg och får 1-2 timmar att slå ihjäl. Eller får vänta på ett försenat tåg. Visst kan man främja den lokala handlaren med att köpa några tidningar, men för mig som läser väldigt fort räcker en tidning inte länge. Med ett spel kan man "försvinna" i spelet och tiden flyger iväg.

Men visst är det sant att det inte är ofta man behöver det, men det är ju just därför man vill ha nåt litet och lätt.

Gör inget!?

Problemet ligger nog i att många känner att man "måste" göra något. Stressa av och ta det chill´. Lär er ta det lungt istället.

Så mitt förslag till vad man kan göra är att öva på att inte göra något alls!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg