Sysselsättning

Funderar på att sticka ut och vandra en helg eller några dagar. Men eftersom det blir mörkt så tidigt och jag kommer att vara själv vill jag har förslag på vilken sysselsättning som kan vara lämplig efter mörkrets inbrott.

Man kan inte sitta och läsa en bok vid lägerelden direkt då blir jag väl snabbt nedkyld. Sitter ni i tältet i sovsäcken med jacka och mössar på eller ?

// Emanuel

Re: Tälja en sked

sajberjohan; sa:
Man kan alltid tälja en sked =)
Och en smörkniv:)

Välj lägerplatser med möjligheter för uggleexkursion eller spana in annat vilt, gå bort en bit från tältet varmt klädd med thermos och bara sitt och lyssna och värm dig sedan vid lägerelden, rigga kameran vid djurstigen (något jag funderat på och ska testa), gör en fackla, koka kaffe, fiska, lägg dig i sovsäcken och plugga in djurpår och spillning eller vilken mosstyp som är bakteriedödande.....

Man lagar maten i lugn och ro, sedan pysslar man med elden och funderar emellanåt på livet. Lågt tempo. Timmarna går. Är det klart väder kan man titta på stjärnorna, det är klart underskattat tycker jag. Efter ett tag börjar man att bli sömnig och då kryper man ner i säcken. Ensamhet (i lagom dos) i naturen ger ett sunt perspektiv på livet.
Så har det nog varit i tusentals år. Eld, mat, lite filosoferande och sedan sova.

Jag har jobbat på sjön i några år och om man har sitt pass mellan 24-04 på natten mitt i ingenstans blir man bra på att låta blicken glida och tankarna fara dit dom vill, det kan jag sakna nu.

Det där är svårt, men problemet är faktiskt påtagligt även under den ljusa delen av året om man är ute och vandrar med barn.

Barn orkar inte vara uppe lika länge som vi vuxna, och de orkar inte heller gå lika länge. Slår man läger vid 16-tiden så blir det ganska mycket dötid innan det är sängdags. Fast är det ljust så kan man ju göra lite mer saker, och är man två vuxna kan man ju spela kort, Kalaha eller nåt.

Men är man ensam och det blir mörkt så kan det bli värre. Men har man en LED-lampa så funkar det ju rätt bra att ligga och läsa.

Handarbete kanske kan vara nåt, sticka en kofta? (En mössa kanske är bra att börja med om man inte är van:)

Själv har jag inga större problem att lägga mig tidigt, det är skönt att få sova ut.

Om du hugger veden själv till din brasa, så blir du varm och go i kroppen hela kvällen. Sedan kan du sitta och tälja, titta in i elden och fundera på meningen med livet, lösa något knep och knåp, titta på kartan och planera morgondagens tur eller något helt annat.

/Stina

PS: God mat och dryck är ju givet! DS

Om man har möjlighet att förlägga sin tur till tiden kring fullmåne får man ju, om vädret är klart, se lite mer av skogen man slagit läger i.

Sova

ldemst; sa:
Funderar på att sticka ut och vandra en helg eller några dagar. Men eftersom det blir mörkt så tidigt och jag kommer att vara själv vill jag har förslag på vilken sysselsättning som kan vara lämplig efter mörkrets inbrott.

Man kan inte sitta och läsa en bok vid lägerelden direkt då blir jag väl snabbt nedkyld. Sitter ni i tältet i sovsäcken med jacka och mössar på eller ?

// Emanuel

Något som vi gör alldeles för lite nu för tiden är att vila och sova, det skulle jag passa på att göra om jag var du. Snacka om att vara ifred och få vila ut ... /Gunnar

Överdrivet problem

Allt du gör ute gör du i behagligt tempo. Går, vilar, äter. När du kommer fram till lägerplatsen, städa marken, resa tält, hämta ved, elda, laga mat, tänka, planera morgondagen, äta och njuta, diska och göra lite kvällsgymnastik, fundera, skriva dagbok. Det räcker....

Go Tur

Johan K

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg