Syntetisk is

När jag var yngre fanns det en skridskorink med plastunderlag på Skara Sommarland. Svårt att säga om det rör sig om samma produkt, men åkupplevelsen var lite blek jämfört med riktig is.
/R
 
Tre syntetiska isbanor i vinter

Förra säsongen låg det en syntetisk isbana på Slottsbacken några veckor kring påsk.

Nu den kommande säsongen kommer det att finnas tre syntetiska isbanor i Stockholm: på Slottsbacken, vid Medborgarplatsen och vid Stora Essingen. Plast-"is"banorna kommer att vara på 1200 kvadratmeter vardera - det räcker väl till en rundslinga på sisådär 100 meter. Banorna ska ligga ute fr.o.m. november till vecka 9 dvs till den 1 mars. Detta enligt en spalt i dagens Stockholm City.

Tycker det är konstigt att dom väljer att lägga ut plastisbanorna precis under den vanliga issäsongen. Plastisen borde vara mest attraktiv då det inte finns vattenis, alltså på vår, sommar och höst. Men inte på vintern....
 
Jag vet inte om det är just detta fabrikat men det byggs en del hockeyrinkar med plastis nu, det har projekterats en i Gävle, förhoppningsvis blir den verkligen snart. Ska vara lite segare än vanlig is säger kidsen i skolan som har testat.
 
Leverantör

Hej!

Jag representerar ett av de företag som jobbar med syntetisk is.
Svarar gärna på frågor som ni har då jag hoppas och tror att jag är rätt insatt.

Vill inte hamna i någon "säljsituation" här, utan är mer intresserad av vad samhället tycker och tänker om syntetisk is som komplement till vanlig is.

Hälsningar
Anders
 
Friktion jämfört med is

och om toppfarten begränsas jämfört med is vore intressant att få reda på. Hur förändras egenskaperna av repor och temperatur?

Thure
 
Det vi jobbar mest på är att få ner friktionen, vi är riktigt nöjda med vår produkt idag men Polykemi (Ystad) som tillverkar råmaterialet till vår is jobbar kontinuerligt med nya kemsika blandningar för att utveckla isen.

Från start är vår is lite knottrig bara för att motverka friktion, repor ger samma resultat.

Klistra in följande länk och titta på killen som kör på isen i vår testanläggning.

http://www.scansis.se/default.pl?showArticle=180&pageId=225

På hemsidan finns även en faktaportal där vi har samlat en del artiklar i ämnet.

Hälsningar
Anders
 
Som jag nämnt tidigare är friktionen större än vanlig is och jämför man och vill ha samma resultat har man ett problem. Jag tycker man skall se detta som ett komplement till vanlig is, precis som konstgräset.

Vårt tänk från början var att skapa fler banor för allmänhetensåkning, men ganska snabbt fick vi respons från de idrotter som har problem med de Svenska vintarna. Man kan säga att det finns två läger bland de som är positiva till yntetisk is,.En del ser det rent ekonomiskt genom att spara energikostnader och några vill se fler banor både till allmänheten och föreningslivet.