Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12

Om du planerar för att köpa en bra sovsäck skall du köpa en dunsäck. Bäst värme, bäst vikt, bäst hållbarhet. Visst den tål inte väta lika bra som syntet men det är enligt mig bara en fråga om erfarenhet hur man hanterar säcken i skogen och på fjället.

Om du därmed söker en komplementsäck, under den varma årstiden är det väl tillrådigt med syntet.
 
Jag har också frusit genom många nätter och har nu bestämt mig för att slå till med en dunsäck för att få värme, men låg vikt.
Men jag tycker dunsäcken känns väldigt tunn i butiken. Även jag vet ju att det inte bara är säcken som ger värme, så min fråga är om det är tanken att man kör med ett tjockt Therm-a-rest för att klara angivna temperaturer. Bliver inte dunet mycket hoptryckt mot underlaget?
Bör man träna att sova på ryggen, så man inte blir kall runt höfterna?
 
Therm-a-rest. Nackdelelen med dem är att du inte har något underlag alls om du skulle råka punktera dem. Dessutom var de svåra att få liv i vid köldgrader får nåt år sen, vilket kanske är åtgärdat. Ett mycket billigt liggunderlag (och lätt) är att göra ett eget i EPS plast. Har en arbetskompis som är ute på hårdvintern och han har aldrig fryst på sitt...
//Janne
 
Syntetsäck + Fleeceinlägg

Jag köpte för flera år sedan en Haglöfs -12:a, funkade ganska bra men den är rätt skrymmande & tung. Alltför varm stora delar av året också förstås.

Är helnöjd med mitt nuvarande alternativ, har en syntetsäck med -5 gradering, märket är Stormshield och den väger 1100 gram. Till den köpte jag en innersäck i Fleece som lägger till en säsong, kombinationen är klart varmare än gamla Haglöfsaren. I riktigt varmväder går det dessutom förstås att endast ha fleecesäcken. Tror fleecen väger dryga halvkilot.

Total kostnad bara 40 + 20 pund, ca 870 SEK.

Rekommenderas. Jarl.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg