Hej
Nu är man tillbaka från resan igen.
Tänkte ge en snabb och kort beskrivning av resan.
Första dagen kom vi till Sourva rätt sent och tog oss upp ovanför trädgränsen för att slippa myggen innan vi slog läger.
Dagen efter tog vi och gick mot Pielastugan, tog det lugnt och njöt av naturen, som jag fick som råd på forumet, slog läger innan Pierikjaure innan man kommer ner i dalen på höjden. På morgonen passerade det ett hundra tal renar i dalen i olika flockar, vi vandrade vidare till Pielastugan, slog läger på en höjd ovanför myggen och använde resten av dagen till utflykter.
På natten blåste det upp till storm och vi vaknade klockan 06 för att bestiga Sarektjåkkå, men vinden höll i sig och det öste ner regn, molnen låg på ca 1300 meters höjd. Vi låg kvar i tälten till kl 11 utan att vädret hade ändrat sig på något sätt, temperaturen för dagen låg på 6 grader.
Inget tydde på att vädret skulle bli bättre och vi var tvungna att ta ett beslut, en bestigning med så låga moln och stormbyar var inte att tänka på, så skulle vi ligga kvar i tälten till lördag för att sedan börja transportera oss tillbaka eller skulle vi börja gå redan nu?!
Vi beslutade oss för att börja gå då vädret var fruktansvärt, så kl 12 började vi gå på dagen, och vi var tillbaka i Sourva kl 03. En vandring på 15 timmar. Vi såg ett par tält på vägen tillbaka samt 3 tyska vandrare som bara väntade på bättre väder, resten satt och väntade i sina tält.
I efterhand gjorde vi rätt beslut då vädret inte ändrade på sig över hela helgen.
Och till er som skrattade åt att det inte går att gå den vägen på en dag vet jag inte riktigt vad jag skall svara, 15 timmar, hade vi gått kl 06 hade vi varit där kl 21 så det var knappast omöjligt.
Nästa år hoppas vi på bättre väder.
Någon som önskar bilder så finns det.