Synpunkter på vandringsplanering - Abisko

Hej!

Jag tar tacksamt emot synpunkter inför den första vandringen med barn. Vi planerar för ca 6 dagars vandring i mitten av juli. Vår son är då 5 månader och enligt planen ska min tjej bära honom i sele på magen och ha hans utrustning på ryggen (några få kilo). Jag kommer att ta övrig utrustning drygt 20 kilo. Tanken är att vi ska tälta, i ett Nallo 4 gt som snart ska inhandlas, men också ha relativt nära till stugor. Vi hade tänkt gå i lugnt tempo med rejäla raster och eventuellt ligga kvar på samma ställe någon natt extra.

Vi överväger följande rutter:
1. Abisko-linbana/Njulla-Kåppatjåkka-Låktatjåkka fjällstation-Frippes fall-Kårsavagge-Abisko
2. Låktatjåkka järnvägsstation-Låktatjåkka fjällstation-Frippes fall-Kårsavagge-Abisko

Jag skulle gärna se att det är möjligt att tälta på flera ställen längs med rutten. Jag vill i vart fall att det inte ska vara alltför många kilometer att gå utan att möjligheten finns.

En annan fundering är hur brant det är, t ex ner till Kårsavagge eller ner i Latnjavagge? Jag är själv ganska van att gå där det är lite brant, men man vill samtidigt ha lite extra marginaler med ett barn på magen. Jag ser gärna att det inte är alltför stora block och att stenarna inte heller börjar röra på sig i branterna. Önskvärt är också att det inte är alltför långa partier med ren blockterräng, vilket det iof inte verkar vara utifrån de bilder jag sett.

Vad säger ni?
Vilken rutt är att föredra och varför?
Hur är tältmöjligheterna?
Är branterna något problem?
Om ni har synpunkter kring upplägget med barn osv så är det också välkommet.

Hoppas på bra svar!
/Tomas

(Jag har läst igenom flera trådar som berör området, men jag har inte riktigt hittat svar på mina frågor.)

Först och främst: det gläder mig att Frippes fall finns med i båda dina alternativ! :)

Rutt 1 är att föredra. Det är en lång och seg stigning från järnvägsstationen upp till fjällstationen. Rutt 1 innehåller också fler och bättre tältplatser innan ni är framme vid stationen.
Mellan fjälstationen och Latnjavagge är det ont om BRA tältplatser. Det finns dock en ovanför "Harpasset". När man lämnat Guoblavagge för att ta sig till de norra delarna av Latnjavagge passerar man en bergströskel (efter bara några hundra meter). Precis när den värsta branten tagit slut finns en fin tältplats ca 100 m i nordlig riktning. Den syns inte från "leden".
Om ni följer leden är det inga problem att ta sig ner i Latnjavagge. Sedan ni passerat sjön är hela dalgången en enda stor tälplats.
Frippes fall ligger på en lämplig avstånd för en dagsutflykt, eftersom bästa vägen ner i Gorsavagge är just från Latnjavagge.
Visst är nerstigningen längs leden brant, men den är vältrampad och utan lösa stenar eller andra problem. Min Livskamrat lider ibland av svårartad höjdrädsla, men denna stig har hon vandrat åt båda håll flera gånger.
Ett alternativ är förstås att ni inte vandrar ner i Gorsavagge utan fortsätter förbi Frippes fall, rundar Slåttatjåkka och tar linbanan ner igen.
Vid Frippes fall finns ju en kalasbra tältplats och flera vidare bort mot linbanan. Torra somrar kan det dock vara ont om vatten här.

Jag har inte vandrat leden mellan Gorsvaggestugan och Abisko och kan därför inte kommentera denna del.

Jag ska själv upp till dessa trakter med en vän första halvan av juli.

HåkanF (Frippe)

PS Kom ihåg: Om du har bildbevis på att du varit vid Frippes fall så får du ett diplom. Om du dessutom kan visa upp duschbilder från fallet väntar ett diplom av annan kaliber ;-)

avslutad210712

Gäst
Jag har inte vandrat leden mellan Gorsvaggestugan och Abisko och kan därför inte kommentera denna del.

Om man går hela vägen från Kårsavaggestugan så får man börja med att vada en bäck med ett flertal armar som kan vara lite besvärlig om det är mycket vatten. Kommer inte riktigt ihåg var Frippes fall är så man kanske redan har passerat den jåkken.

Just innan man kommer fram till parkgränsen skall man passera en jåkk som i sig själv inte är besvärlig men det är en hel del vegetatio där så se till att inte tappa bort stigen för då blir det lite besvärligt.

Leden mellan Kårsaavaggestugan och prakgränsen är lättgången om man följer leden men utanför den kan det vara lite vidje. Ganska låg men ändå lite jobbig att gå i. Från parkgränsen till där skogen börjar är det som att gå i en stadspark dvs lätt lätt och slätt slätt. Från skogsgränsen och ner genom skogen är det heller inga problem.

Det var bra och insatta svar!
Nu känns det som jag har planerat en lagom äventyrlig förstavandring med barn!
Nu återstår bara att låta sonen testa tältning och bärselen för första gången innan det bär av.

Tomas

Hej!

...
Vi överväger följande rutter:
1. Abisko-linbana/Njulla-Kåppatjåkka-Låktatjåkka fjällstation-Frippes fall-Kårsavagge-Abisko

...

Jag skulle gärna se att det är möjligt att tälta på flera ställen längs med rutten. Jag vill i vart fall att det inte ska vara alltför många kilometer att gå utan att möjligheten finns.

...

När jag gick där i slutet av Juni för nåt år sedan så fanns ytterst begränsat med tältmöjligheter mellan det gamla vindskyddet i Kåppatjåkka och stigdelningen mellan Guoblavaggi och Latnjavaggi (bara sten och snö). Vid vindskyddet fanns några platser och nästa vi hittade var en liten plätt några meter mot Låktastugan efter skylten mot Latnjavaggi.

Med risk att stöta mej med Frippe, att gå från Låkta direkt till Kårsavaggestugan gör att man missar utsikten ned i Korsavagge från Guoblavaggi, en mäktig syn med glaciären, den ringlande bäcken och den turkosa sjön. Synd att missa den delen, utan den inre delen är Kårsavagge bara en vanlig fjälldal...
Nedstigningen är en brant, lite knölig grässlänt men inget jag bedömer som svårt. Precis innan man når botten av dalen finns perfekta tältplatser på några små kullar.

Om man går över bron vid nationalparksgränsen och går några meter tillbaka mot Kårsavagge finns fina tältplatser som är dolda och vindskyddade bakom några åsar. Skönare än att bo nära leden även om det inte är jättemycket trafik till Kårsastugan.

Stigen upp på Nuolja till liftstationen är finare än att gå tillbaka genom björkskogen men det kan vara svårt att motivera sig att börja gå upp på berget när man är så nära Abisko.

/M

Senast ändrad:
Med risk att stöta mej med Frippe, att gå från Låkta direkt till Kårsavaggestugan gör att man missar utsikten ned i Korsavagge från Guoblavaggi, en mäktig syn med glaciären, den ringlande bäcken och den turkosa sjön. Synd att missa den delen, utan den inre delen är Kårsavagge bara en vanlig fjälldal...

HA! Jag håller med! Det är vackraste vägen ner i Gorsavagge. MEN! Den är betydligt brantare OCH man missar Frippes fall.

HåkanF

Fjällvandring med barn.

Det var bra och insatta svar!
Nu känns det som jag har planerat en lagom äventyrlig förstavandring med barn!
Nu återstår bara att låta sonen testa tältning och bärselen för första gången innan det bär av.

Tomas

Va bra att ni skall ut med barn. Ut med ungarna bara. Och gratulerar till föräldraskapet. Ni har en intressant tid framför er.

Men fundera på varför ni vill ha med barnen ut. Planerar ni en tur för vuxna som barnet skall följa med på, eller tar ni med barnet ut för dennes egen skull? Att han/hon skall få uppleva naturen och tycka det det är kul med utelivet.
Är det den första typen av tur där det är distansen som spelar roll, kommer barnet lacka ur efter många timmar i sele. Att bara följa med som ett kolli på vuxentur är inte positivt för barnet. För barnet är det helt annat som räknas. För en 5 månaders är det färger, dofter, att krypa runt i riset, känna på en pinne och smaka på ett blad som är upplevelsen. Barnens humör beror också på hur de vuxna mår. Om ni planerar en fjällvandring som är i den övre delen av er förmåga kommer ni att bli trötta och kanske lite vresiga. Sådana vibbar känner barnet av direkt. Ni måste själva spela med helt säkra kort. Glada och trygga föräldrar ger glada och trygga barn.
Sedan ställer jag mig frågande till att du skall klara dig med 20 kg inkl mat, blöjor, tält, sovsäckar, liggunderlag... Du får nog räkna med minst 10 kg till. Jag har burit en veckopackning för två vuxna och barn. Ca 40 kg. Det var ingen dans på rosor precis. Därför föredrar jag andra typer av friluftsliv med barn som skall bäras, såsom cykel och paddling.

Så mitt råd är att ni hittar ett ställe ni kan gå in till på en dag och gör ett basläger som ni tar dagsturer ifrån. Då slipper ni bära all packning varje dag. Dagsturerna behöver inte vara så långa, utan hitta några fina ställen att rasta. Där kan ni leka och umgås med barnet medan det är vaket. Förflytta er när barnet sover. Alternativt att ni flyttar lägret efter några dagar.

Lite om blöjor: Fördelen med tygblöjor är att de kan tvättas upp i en bäck, torkas och användas igen. Ni slipper ha med så många. Nackdelen att de kanske inte går att torka om det är dåligt väder. Det är då fördelen med engångsblöjor. Nackdelen med dem är att de inte är nerbrytbara och måste hem. Luktar mumma efter en vecka! Ta med en rulle fryspåsar och förslut dem i. Absolut inte up n go-blöjor. Då måste alla byxor helt av för att få på den nya blöjan.

Helt rätt tänk att prova och öva hemmavid innan ni kör skarpt läge i fjällen. Då ser ni ganska snart vad ni och barnet klarar och hur mycket det blir att bära i slutänden. Jo, förresten. Prova att bära barnet i en bärsjal. Den upplevde jag som betydligt bekvämare än bärsele. En 5 månaders väger en del och seles remmar kan skära in i axlarna.

Lycka till och god tur.

Anders Villumsen
www.villut.se Uteliv med barn

Senast ändrad:
HA! Jag håller med! Det är vackraste vägen ner i Gorsavagge. MEN! Den är betydligt brantare OCH man missar Frippes fall.

HåkanF

ÄR det verkligen brantare...? Det är visserligen tre år sedan jag var i Kårsavagge senast men jag har för mej att det är tvärt om.
Det är en grässlänt till skillnad från en grusig brant, man behöver inte följa bäcken rakt ned utan det är lätt att gå på skrå ned i dalen.

/M

Hmmm... Jag var kanske lite för kategorisk. Jag har nämligen bara gått UPPFÖR till Guoblavagge. Då kändes den brantare än leden till Latnjavagge.

HåkanF

Jag är inte heller säker, härmed föreslår jag att vi enas om att båda vägarna har en nedförsbacke när man kommer från ena hållet och en uppförsbacke från det andra... ;)

/M

Men fundera på varför ni vill ha med barnen ut. Planerar ni en tur för vuxna som barnet skall följa med på, eller tar ni med barnet ut för dennes egen skull? Att han/hon skall få uppleva naturen och tycka det det är kul med utelivet.
Är det den första typen av tur där det är distansen som spelar roll, kommer barnet lacka ur efter många timmar i sele. Att bara följa med som ett kolli på vuxentur är inte positivt för barnet. För barnet är det helt annat som räknas. För en 5 månaders är det färger, dofter, att krypa runt i riset, känna på en pinne och smaka på ett blad som är upplevelsen.

Jag har planerat den här rutten framför allt utifrån att jag vill ut till fjällen och samtidigt komma bort lite från fjällstationens närhet utan att det blir alltför mycket strapatser (t ex svår blockterräng, svåra branter, stenar som rör på sig, långa etapper, svåra vad osv.) Det är därför självklart att planeringen inte är som tidigare vandringar som vi har gjort tillsammans eller med kompisar (se bilder i album), när vi inte hade barn.

När det gäller barnet så spelar det såklart ingen större roll vart man går eller var man är. Det hade ju gått lika bra precis vid Abisko eller för all del i Hagaparken här i Sthlm. Bara allt fungerar bra. Och om det inte gör det så är stugorna relativt nära, men också civilisationen i Abisko. Nu är ju dagsetapperna inte så fasligt långa kanske drygt 6 km i snitt så det blir ju inte så många timmars vandring per dag. Jag har räknat på 44 km på 6 hela vandringsdagar dvs totalt 8 dagar med någon form av vandring.

Det stämmer att man kan slå upp ett basläger och göra dagsturer, men det känns ändå som så pass mycket roligare att se något nytt varje dag och därför blir det vandring med packning när vi fortfarande har möjligheten. Tids nog (bland annat till sommaren) så får man sjösätta Yoo-A-Kim och ställa ner väskorna, vilket iof också ska bli kul.

Lite om blöjor: Fördelen med tygblöjor är att de kan tvättas upp i en bäck, torkas och användas igen. Ni slipper ha med så många. Nackdelen att de kanske inte går att torka om det är dåligt väder. Det är då fördelen med engångsblöjor. Nackdelen med dem är att de inte är nerbrytbara och måste hem. Luktar mumma efter en vecka! Ta med en rulle fryspåsar och förslut dem i. Absolut inte up n go-blöjor. Då måste alla byxor helt av för att få på den nya blöjan.

Bra tips med fryspåsar, något jag inte hade tänkt på. Förhoppningsvis så går det väl sedan under brännbart vid någon stuga.

Sedan ställer jag mig frågande till att du skall klara dig med 20 kg inkl mat, blöjor, tält, sovsäckar, liggunderlag... Du får nog räkna med minst 10 kg till. Jag har burit en veckopackning för två vuxna och barn. Ca 40 kg. Det var ingen dans på rosor precis. Därför föredrar jag andra typer av friluftsliv med barn som skall bäras, såsom cykel och paddling.

Tanken var ju inte att jag skulle bära allt själv utan att vi delar upp det lite. Jag kikade lite i excelarket igår och tycker nog att vi borde landa på ca 38 kilo inklusive barnets vikt (räknade på 7,5 kilo), men det kan säkert bli något kilo mer. Jag är ganska noga med vikten så det känns inte som någon glädjekalkyl. Vi tänkte också köpa en lite mat vid Låktatjåkka fjällstation, middag etc. Jag lägger gärna ut en packlista efter turen, om det gick bra så kan det ju finnas tips för andra med barn. Om det inte fungerade så kan man säkert dra någon lärdom av det också. Alternativen som jag ser framför mig är i alla fall.

1. Jag bär 24 kilo och min tjej barnet i sele på magen och 6,5 på ryggen. Frågan är då om det fungerar att ta en ryggsäck med ca 6 kilo trots att man bär på en sele med barnet på magen.
2. Jag tar barnet på magen och bär 17,5 i ryggsäcken. Min tjej tar 14kilo på ryggen. Frågan här är ju också om det går att kombinera ryggsäcken på något sätt med en sele. Det borde vara svårare ju mer vikt som är i ryggsäcken. Det borde innebär att det är alt 1 eller 2 som är aktuellt.
3. Min tjej bär barnet. Jag bär resten dvs nästan 30.

Vi måste alltså kolla upp hur det känns att gå med några kilo på ryggen trots att man har en bärsele med barn på magen.

/Tomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg