Jag har planlagt en egen rutt i den sydvästra kvadranten av Sarek som i stort sett följer din rutt i denna del men har inte varit där själv ännu. Förutom sidoturen mot Gådokvárásj (man behöver inte gå ända fram till den kullen för att få fin utsikt) så känns en omväg upp på Luohttoláhko som given vid rätt väderlek. Bårddemassivet lockar givetvis samt Gådoktjåhkkå, Noajdde, m.fl., listan kan göras lång.
Men min poäng var egentligen tvärtom, att man inte ska binda upp sig vid en speciell topp utan ta första bästa när vädret är rätt och orken finns. Tror inte att det finns någon dålig topp i Sarek. Grundsten har ju beskrivit toppturer till närapå de flesta högre toppar så mitt tips är att ta med boken och läs om nästa dags färdväg och dagstursförslag som kvällslektyr. Då har du det i bakhuvudet när solen spricker fram och det känns rätt för en topptur (alternativt memorera så mycket som möjligt i förväg eller kanske anteckna på kartan...).
Lite utanför ämnet men som solovandrare behöver man kanske tänka lite extra på säkerheten om man vill upp i högalpina områden och då kan det vara lämpligt att i en färdbeskrivning nämna vilka toppar (och inte så många...) man funderar att ge sig på. Själv har jag tänkt att lösa detta genom att hyra en PLB för att kunna känna mig tillräckligt trygg med en lite lösare färdbeskrivning med mer utrymme för spontanitet.