Synpunkter på Sarekvandring

Skaitatjvagge gick jag 2004. Jag gick åt andra hållet, från Vassjavagge till Pastavagge. Det var inte svårt men jobbigt för en gammal man.;-) Jag gick alltså uppför branten från Vassjavagge till Vassjapakte. Att gå nerför i stenskravlet är ju svårare och jag skulle inte vilja göra det i dåligt väder. Jag hade bra väder och skulle faktiskt inte ha något emot att gå där igen, men åt samma håll som 2004. Några bilder finns här : http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6815

Tack för bilderna! Ser att du gick på västra sidan i Skájdasjvágge, inga problem med vadet? kommer du ihåg om det var relativt mycket eller lite vatten vid tidpunkten?

Tack för bilderna! Ser att du gick på västra sidan i Skájdasjvágge, inga problem med vadet? kommer du ihåg om det var relativt mycket eller lite vatten vid tidpunkten?

Nej, jag hade inga problem med vad i Skajdasjvagge. Vadade där jokkarmarna går ihop, ungefär vid sista "g" i Skajdasjvagge. Jag gick i mitten av augusti så troligen var det relativt lågt vattenflöde. Hade inga större problem i Pastavagge heller, men jag mötte där tre killar som inte vadat Tjågnårisjågåsj där stigen korsar. De hade gått ner till utloppet i Rahpajåhkå. Det gjorde jag också. Den omtalade/omskrivna snöbryggan uppströms existerade inte vid den tidpunkten.
Jag tror du kommer att få en mycket fin vandring. Lycka till!

Tillägg: Tittar du på kartan så syns det ganska bra var det är mest naturligt att gå. Det är en "rygg" att gå på mellan jokkarna. Syns bra här : http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=50801

Senast ändrad:
Ett tips som gäller fjällen i allmänhet och Sarek i synnerhet, som du nog redan hört:

Passa på att göra sidoutflykter, toppturer, m.m. när det är klart och fint väder där du råkar vara för stunden istället för att endast sikta in dig på någon viss drömplats/-topp längre fram. För vem vet hur väderleken är när du väl kommer dit? Du har ju en bra alternativrutt ut om tiden drar iväg (båt från Rinim).

Med detta resonemang skulle jag föreslå att du vid bra väder efter bron över Gådokjåhkå gör en sidoutflykt bort mot Gådokvárásj för en fin vy av nedre Rapadalen.

Om du gillar att göra toppturer så läs gärna på lite om topparna som du ska passera i förväg så att du vet vilka som är enkla att ta sig upp på. Bra källa är Claes Grundstens bok På Fjälltur: Sarek. Om man är tungviktspackare (som undertecknad är men förgäves försökt råda bot på...) kan boken med fördel medtagas som kvällslektyr under turen.

När det gäller jokken från Skájdásjvágge, upplevde jag inte den som svårast i Basstavágge den gången jag passerade (juli 2011) utan jokkarna från Lulep och Alep Basstajiegŋa kändes stridare, dock passerades även dessa utan större problem. Det vad som var besvärligast på den turen var utan tvekan Tjågŋårisjågåsj men där finns ju alternativet att gå ner till utloppet i Ráhpajåhkå.

Hoppas att du får en riktigt fin tur! /Tobbe

Enligt Claes Grundsten ska det inte vara några problem med att gå västra sidan om jokken och senare vada jokken från Lulep Vássjájiegna.

Angående Slugga alternativet så blir det ingen rak nordöstlig väg utan lite zick zack med flera vad. Jag tänkte vada Lulep Bastajåhkå nere vid svämkäglan sen ta mig mot nordväst för att vada flaskhalsen mellan Liehtjitjávrre och Vuojnesluobbala, Ta mig över bron vid Guhkesvágge och sen beta av svämkäglorna längs vägen mot Sluggá och sen gå sydvästra sidan om Pietsaure mot Salto. Denna vägen känns som att den är väldigt beroende på vattennivån så om det regnat mycket eller är väldigt varmt kanske det är bäst att ta båten mot Sitojaure?

Bara en kort kommentar: Den flaskhals du nämner är ett stort vattendrag. I en tidigare tråd har diskuterats mer exakt var och vid vilket vattenstånd ett vad är möjligt. Jag själv skulle inte planera att vada här. Det är bättre att gå väster om Bierikjávrre.

Hälsn Pelle

Jokken från alep basstajiegna är bäst att vada 50-100m innan utflödet till bierikjavrre. Där är det mycket enkelt.

Passa på att göra sidoutflykter, toppturer, m.m. när det är klart och fint väder där du råkar vara för stunden istället för att endast sikta in dig på någon viss drömplats/-topp längre fram. För vem vet hur väderleken är när du väl kommer dit? Du har ju en bra alternativrutt ut om tiden drar iväg (båt från Rinim).

Med detta resonemang skulle jag föreslå att du vid bra väder efter bron över Gådokjåhkå gör en sidoutflykt bort mot Gådokvárásj för en fin vy av nedre Rapadalen.

Om du gillar att göra toppturer så läs gärna på lite om topparna som du ska passera i förväg så att du vet vilka som är enkla att ta sig upp på. Bra källa är Claes Grundstens bok På Fjälltur: Sarek. Om man är tungviktspackare (som undertecknad är men förgäves försökt råda bot på...) kan boken med fördel medtagas som kvällslektyr under turen.

När det gäller jokken från Skájdásjvágge, upplevde jag inte den som svårast i Basstavágge den gången jag passerade (juli 2011) utan jokkarna från Lulep och Alep Basstajiegŋa kändes stridare, dock passerades även dessa utan större problem. Det vad som var besvärligast på den turen var utan tvekan Tjågŋårisjågåsj men där finns ju alternativet att gå ner till utloppet i Ráhpajåhkå.

Hoppas att du får en riktigt fin tur! /Tobbe
Har läst på om den tänkta rutten i boken du hänvisar till och har några toppar jag är intresserad utav om vädret är på rätt humör. någon topp eller fin omväg du vill tipsa om?

Bara en kort kommentar: Den flaskhals du nämner är ett stort vattendrag. I en tidigare tråd har diskuterats mer exakt var och vid vilket vattenstånd ett vad är möjligt. Jag själv skulle inte planera att vada här. Det är bättre att gå väster om Bierikjávrre.

Hälsn Pelle
Jag blev faktiskt lite orolig för just det vadet igår kväll efter jag skrev så sökte lite på forumet imorse och har blivit lite avskräckt. Om det visar sig att jag inte kommer över så kan det bli så att jag inte hinner till salto i tid så kommer nog överge den idén och fortsätta till Rinim om jag inte har tid eller det känns oinspirerat att gå upp i Skájdásjvágge.

Måste tacka er alla som har hjälpt mig hittills med information!

/Magnus

Har läst på om den tänkta rutten i boken du hänvisar till och har några toppar jag är intresserad utav om vädret är på rätt humör. någon topp eller fin omväg du vill tipsa om?
Jag har planlagt en egen rutt i den sydvästra kvadranten av Sarek som i stort sett följer din rutt i denna del men har inte varit där själv ännu. Förutom sidoturen mot Gådokvárásj (man behöver inte gå ända fram till den kullen för att få fin utsikt) så känns en omväg upp på Luohttoláhko som given vid rätt väderlek. Bårddemassivet lockar givetvis samt Gådoktjåhkkå, Noajdde, m.fl., listan kan göras lång.

Men min poäng var egentligen tvärtom, att man inte ska binda upp sig vid en speciell topp utan ta första bästa när vädret är rätt och orken finns. Tror inte att det finns någon dålig topp i Sarek. Grundsten har ju beskrivit toppturer till närapå de flesta högre toppar så mitt tips är att ta med boken och läs om nästa dags färdväg och dagstursförslag som kvällslektyr. Då har du det i bakhuvudet när solen spricker fram och det känns rätt för en topptur (alternativt memorera så mycket som möjligt i förväg eller kanske anteckna på kartan...).

Lite utanför ämnet men som solovandrare behöver man kanske tänka lite extra på säkerheten om man vill upp i högalpina områden och då kan det vara lämpligt att i en färdbeskrivning nämna vilka toppar (och inte så många...) man funderar att ge sig på. Själv har jag tänkt att lösa detta genom att hyra en PLB för att kunna känna mig tillräckligt trygg med en lite lösare färdbeskrivning med mer utrymme för spontanitet.

Jag har planlagt en egen rutt i den sydvästra kvadranten av Sarek som i stort sett följer din rutt i denna del men har inte varit där själv ännu. Förutom sidoturen mot Gådokvárásj (man behöver inte gå ända fram till den kullen för att få fin utsikt) så känns en omväg upp på Luohttoláhko som given vid rätt väderlek. Bårddemassivet lockar givetvis samt Gådoktjåhkkå, Noajdde, m.fl., listan kan göras lång.

Men min poäng var egentligen tvärtom, att man inte ska binda upp sig vid en speciell topp utan ta första bästa när vädret är rätt och orken finns. Tror inte att det finns någon dålig topp i Sarek. Grundsten har ju beskrivit toppturer till närapå de flesta högre toppar så mitt tips är att ta med boken och läs om nästa dags färdväg och dagstursförslag som kvällslektyr. Då har du det i bakhuvudet när solen spricker fram och det känns rätt för en topptur (alternativt memorera så mycket som möjligt i förväg eller kanske anteckna på kartan...).

Lite utanför ämnet men som solovandrare behöver man kanske tänka lite extra på säkerheten om man vill upp i högalpina områden och då kan det vara lämpligt att i en färdbeskrivning nämna vilka toppar (och inte så många...) man funderar att ge sig på. Själv har jag tänkt att lösa detta genom att hyra en PLB för att kunna känna mig tillräckligt trygg med en lite lösare färdbeskrivning med mer utrymme för spontanitet.

Jag kanske gör så att jag kopierar dom sidorna som är aktuella så blir det lite lättare, har inga fasta mål för lägerplatser eller toppar för jag märkte att jag ändå inte höll förra årets plan när jag vandra solo men jag har läst på om några toppar ifall vädret blir bra ;)

Lämnar självklart en färdbeskrivning och ska skriva potentiella toppar också men har inte råd med en plb, får hoppas på lite sällskap istället.

Jo, visst kostar PLB en del men jag snålar hellre på andra saker istället. En turkamrat är ju bättre på många vis så det hoppas jag och tror att du får.

Kom att tänka på att Fowwe har skrivit ett utmärkt inlägg på sin blogg ang. passagealternativ förbi Gierdogiesjtjåhkkå där det kan vara lite knepigt. Fast det är nog större risk att komma fel om man går från andra hållet som vi gjorde här då vi kom alldeles för lågt. Men utsikten var ju fin...

Offtopic. Men är det inte egentligen bättre att skippa Grundstens bok just med avseende på toppturer? Tycker dels att den kan vara begränsande .. om man bara försöker använda beskrivna vägar. Dels så tycker jag inte beskrivningarna är enhetliga, för mig framstår det som att grundsten gjort vissa toppturer själv, andra har han beskrivit utifrån andrahandsinformation, utan att det framkommer i boken. "Svårighetsgraderna" blir då missvisande då det inte är enhetliga beskrivningar. Mer upptäckarglädje att vandra upp på toppar man inte vet så mycket om, och först vända om man inte tror man kan reversera nästa steg.

Offtopic. Men är det inte egentligen bättre att skippa Grundstens bok just med avseende på toppturer? Tycker dels att den kan vara begränsande .. om man bara försöker använda beskrivna vägar. Dels så tycker jag inte beskrivningarna är enhetliga, för mig framstår det som att grundsten gjort vissa toppturer själv, andra har han beskrivit utifrån andrahandsinformation, utan att det framkommer i boken. "Svårighetsgraderna" blir då missvisande då det inte är enhetliga beskrivningar. Mer upptäckarglädje att vandra upp på toppar man inte vet så mycket om, och först vända om man inte tror man kan reversera nästa steg.
Du har helt klart en poäng. Givetvis måste det egna omdömet vara avgörande för vägval och inte någon beskrivning i någon bok. Och visst har Grundstens beskrivningar skiftande kvalité och som vid några enstaka(?) tillfällen t.o.m. ger direkt felaktiga råd. Men jag ser ändå hans böcker som en stor inspirationskälla, dels för vägval, men också genom hans ofta målande beskrivningar av utsikten från olika toppar och vilka andra toppar man kan se, m.m.. Och det är just som inspirationskälla man ska se hans beskrivningar och inte som någon manual.
Som ett tips så hyr de ut SPOT:ar här:

http://www.sarinfo.se/?8,hyra-spot

Det kan kanske vara något om du tycker att en vore bra att ha, men inte riktigt vill köpa en?
De hyr ut PLB också. Vilket som är bäst av PLB eller Spot blir väldigt långt utanför ämnet att diskutera här men för mig känns det som att PLB är det mer pålitliga alternativet vid ett skarpt läge i den svenska fjällvärlden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg