Bakgrund:
Jag vill sy ett tält. Har ett Nammatj 2 GT idag men skulle vilja ha ett lättare tält och något mindre. Användning ska vara i svenska sommarfjällen för 1 vuxen men även 1 vuxen + 2 barn (dvs. storlek ungefär som Nammatj 2).
Kravprofil (i prioritetsordning):
1. Tillräckligt säkert (Hillbergtälten är normen)
2. Myggsäkert
3. Lätt (<1500g, gärna mindre)
4. ”Öppet” dvs. en fin natt/morgon ska man kunna öppna upp tältet stort.
5. Tillräckligt kondensfritt (= inga problem med kondens i de flesta fall)
6. Tillräckligt enkelt att sy (har viss syvana men är ingen skräddare precis)
7. Billigt (<1500kr)
Min nuvarande plan:
• Tunneltält liknande Nammatj 2 (ej GT). Trivs väldigt bra i tunneltält och tycker de ger bra volym och säkerhet. Nackdelen är att det krävs stänger.
• Använda stängerna från mitt Nammatj (2st a´ 175g)
• Inget innertält (lite större volym, större frihet att placera ingången, lite lättare)
• Dragkjedjor för att kunna öppna upp en långsida (blir även ingång)
• Tältduken ska gå ned till marken men med möjlighet att vika upp nederkanten för ökad ventilation.
• Kjol av myggnät längs hela nederkanten.
• Löst innergolv
Mina frågor:
1) Vad tror ni om detta?
2) Andra bättre lösningar?
3) Kan man använda stavar på något smart sätt? Har funderat lite på en design liknande tunneltält i mitten (med stänger) men ryggåstält i ändarna (med stavar).
4) Lämpligt tyg? Alt 1 pris 9.90 euro och alt 2 5.40 euro. Är det värt pengarna med det dyrare tyget?
Tacksam för synpunkter.
Jag vill sy ett tält. Har ett Nammatj 2 GT idag men skulle vilja ha ett lättare tält och något mindre. Användning ska vara i svenska sommarfjällen för 1 vuxen men även 1 vuxen + 2 barn (dvs. storlek ungefär som Nammatj 2).
Kravprofil (i prioritetsordning):
1. Tillräckligt säkert (Hillbergtälten är normen)
2. Myggsäkert
3. Lätt (<1500g, gärna mindre)
4. ”Öppet” dvs. en fin natt/morgon ska man kunna öppna upp tältet stort.
5. Tillräckligt kondensfritt (= inga problem med kondens i de flesta fall)
6. Tillräckligt enkelt att sy (har viss syvana men är ingen skräddare precis)
7. Billigt (<1500kr)
Min nuvarande plan:
• Tunneltält liknande Nammatj 2 (ej GT). Trivs väldigt bra i tunneltält och tycker de ger bra volym och säkerhet. Nackdelen är att det krävs stänger.
• Använda stängerna från mitt Nammatj (2st a´ 175g)
• Inget innertält (lite större volym, större frihet att placera ingången, lite lättare)
• Dragkjedjor för att kunna öppna upp en långsida (blir även ingång)
• Tältduken ska gå ned till marken men med möjlighet att vika upp nederkanten för ökad ventilation.
• Kjol av myggnät längs hela nederkanten.
• Löst innergolv
Mina frågor:
1) Vad tror ni om detta?
2) Andra bättre lösningar?
3) Kan man använda stavar på något smart sätt? Har funderat lite på en design liknande tunneltält i mitten (med stänger) men ryggåstält i ändarna (med stavar).
4) Lämpligt tyg? Alt 1 pris 9.90 euro och alt 2 5.40 euro. Är det värt pengarna med det dyrare tyget?
Tacksam för synpunkter.