Jag lägger detta inlägg då jag några vänner planerar en Sarekvandring i sommar på på totalt 8 vandringsdagar. Vi planerar starta vår vandring vid Sourva och ta oss rakt söderut mot Pielastugan, så att vi passerar sjöarna Liehtijtjávrre och Bierikjávrre, för att sedan avvika sydost mot Rapadalen, via Snávvávágge. Vid Alep Vássjájågåsj planerar vi gå upp över trädgränsen för att via kalfjället gå rakt sydost mot Aktse, och därifrån vandra Kungsleden norrut mot Saltuloukta.
Vi är en grupp på 6 personer, där några inte har mycket vana alls av vandring, och några har någorlunda god vana av vandring(vandrat delar av Kungsleden/sylarna/kebnekaise etc). Samtliga har medelgod kondition. Ingen har erfarenhet av Sarek.
Vi planerar vandra rutten from 16:e - 24:e juni.
Jag undrar om någon gått delar av ovan nämnd led tidigare och kan uttala sig om den; svårighetsgrad, vilka delar som var tuffast, tror ni tiden vi har planerat räcker till, hur mycket behöver man träna innan? Allt som allt är sträckan på 10,7km.
Ingen av oss har Sarek-erfarenhet så alla input-uppskattas.
Vet ni annars vart man skulle kunna vända sig för att få konkreta vandringsråd ang Sarek?
Tack på förhand för alla hjälp!
MVH Arvid
Vi är en grupp på 6 personer, där några inte har mycket vana alls av vandring, och några har någorlunda god vana av vandring(vandrat delar av Kungsleden/sylarna/kebnekaise etc). Samtliga har medelgod kondition. Ingen har erfarenhet av Sarek.
Vi planerar vandra rutten from 16:e - 24:e juni.
Jag undrar om någon gått delar av ovan nämnd led tidigare och kan uttala sig om den; svårighetsgrad, vilka delar som var tuffast, tror ni tiden vi har planerat räcker till, hur mycket behöver man träna innan? Allt som allt är sträckan på 10,7km.
Ingen av oss har Sarek-erfarenhet så alla input-uppskattas.
Vet ni annars vart man skulle kunna vända sig för att få konkreta vandringsråd ang Sarek?
Tack på förhand för alla hjälp!
MVH Arvid