Synpunkter önskas på tur kring Pårte

Vi är några stycken som planerar att bege oss upp till Sarek den 15:e augusti. Vår tur kommer att om allt går som det ska se ut något åt det här hållet:

Start i Kvikkjokk - helikopter till Tarraluoppalstugorna - genom Njoatsosvágge - över Luohttoláhko - via Lullihavágge till östsidan av Pårte - därifrån ned mot Kungsleden och Kvikkjokk. Vi har avsatt 7 dagar för detta (uppe på fjället) och räknar då med att avsätta någon dag för en topptur el dyl. Planeringen liknar den tur som finns beskriven av Håkan Friberg som "Sarek 2005" här på utsidan.

Någon som har några synpunkter på det hela? - eller som kan besvara någon av mina specifika undringar:

1. I Håkans beskrivning står det att de valde att gå upp på Luohttoláhko via Jiegnavágge eftersom:

Vi hade först tänkt ta oss upp på Luohttolahko mellan de båda jokkarna Skajdasjåhkå och Balgatjåhkå, men tack vare en kontakt här på Utsidan (tack Lukas) så bestämde vi oss för den aktuella vägen.

Vilken var anledningen? Lukas? Håkan? Någon?

2. Tältplatser uppe på Luohttoláhko - i Håkans artikeln finns det en ljuvlig tältplats avbildad från östra sidan av Luohttojávvre. Hur ser det ut i övrigt?

3. Noajdde - någon som varit på den? Ser ut att vara en relativt behaglig topptur (en bra halvdagstur?) med en magnifik utsikt?

4. Bestigning av Pårtetjåkkå - erbjuder det något problem att bestiga berget österifrån? Vi hade, om vädret är det rätta, tänkt snedda utmed Pårtejiegnas sydliga kant (typ) och sedan följa kammen upp mot toppen.

5. Vad av Gådokjåhkå - det finns ju en bro nedströms. Är det problematiskt att ta sig över tillflödena uppe vid glaciärkanten?

6. Bästa vägen ned mot Kvikkjokk. Ska man runda Stuor Jierttá och gå via Pårek eller ska man gå åt sydost över kalfjället för att sedan gå en längre sträcka på Kungsleden?

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter!

Vi är några stycken som planerar att bege oss upp till Sarek den 15:e augusti. Vår tur kommer att om allt går som det ska se ut något åt det här hållet:

Någon som har några synpunkter på det hela? - eller som kan besvara någon av mina specifika undringar:

Jag kan försöka besvara några av dina undringar. Jag vandrade via Jeknavagge in över Louttolahko 2004. Därefter fortsatte jag via passet SV Lullihatjåhkkå ned över Pårtejekna, vidare via passet NV Stour Jiertta och Pårek, för att sedan avsluta i Kvikkjokk.

2. Tältplatser uppe på Luohttoláhko - i Håkans artikeln finns det en ljuvlig tältplats avbildad från östra sidan av Luohttojávvre. Hur ser det ut i övrigt?

Det finns några tältplatser vid Palkat-javrasj. I övrigt är det ont om lämpliga ytor i den östra delen av Louttolahko. Terrängen är konsekvent genombruten av mindre block och de är spridda jämnt över området. Men vid Palkat-javrasj finns det ytor som räcker till för minst ett tremanna-tält.

5. Vad av Gådokjåhkå - det finns ju en bro nedströms. Är det problematiskt att ta sig över tillflödena uppe vid glaciärkanten?

Jag vandrade ned över Pårtejekna och kom från glaciärens norra del. Nere vid glaciärkanten var det en del rännilar som gjorde att man var tvungen att se sig för, men det var inga större problem att förflytta sig vid kanten.

6. Bästa vägen ned mot Kvikkjokk. Ska man runda Stuor Jierttá och gå via Pårek eller ska man gå åt sydost över kalfjället för att sedan gå en längre sträcka på Kungsleden?

Sträckan Pårek-Kvikkjokk är ingen direkt höjdare, men efter vad jag hört medför nog inte omvägen du skissar på några större fjällupplevelser heller. Kungsleden i de regionerna är rätt känd för att vara trist i den meningen att man rör sig i skogslandet utan fjällkänning. Däremort kan det säkert vara givande att svänga förbi Vaiggantjåkkå för att spana ned över Rapaselet. En sådan omväg är garanterat värd mödan.

5. Vad av Gådokjåhkå - det finns ju en bro nedströms. Är det problematiskt att ta sig över tillflödena uppe vid glaciärkanten?!

Försökte gå upp mot glaciärkanten för att vada tillflödena innan de rinner ihop en gång, men det slutade bara med att huvudfåran forsade fullkomligt ovadbar rakt ut ur glaciären, och vi gav oss iväg på en totalt livsfarlig glaciärvandring i stället..
Det är nog som det sägs att Gådokjåhkå ska inte vadas helt enkelt, annat än vid extremt lågvatten.

Per

Det var lite olika bud det :) Ett "inga problem" och ett "ovadbart" - vad ska man göra av det?

Jag tolkade tjonssons inlägg som att det var ok att ta sig över jokken uppe på glaciären, precis som vi blev tvungna att göra (han kom uppifrån glaciären, vi kom nerifrån längs jokken?). För erfarna och utrustade glaciärvandrare är det nog en baggis; vi som trippade över i gummistövlar, hopknutna med reservskosnören ville helst inte fundera på vad som skulle hända om vi trillade i nån av de där välsmorda vattenrutchkanorna som slingrade sig fram över glaciären och mystiskt försvann ner i svarta hål.. :(

Per

Gå upp från Njåtsosvagge går bra "nästan varsomhelst",men man kan ju välja så snäll brant som möjligt.
Vid Luottojaur lär det var fint att tälta på "det gröna".
Har inte varit upp på Nåite,men det är rätt snäll lutning.
Vadad inte Kåtokjokk,använd bron.
Har aldrig varit vid glaciårtungan,men ut från en glaciär är det väl en massa lös slam och lera.
Pårtetjåkko:vi har gått upp söderifrån (Pårekhållet).
Det är ju tvärbrant åt andra hållet vill jag minnas,men vet inte hur långt österut det är så.
Snbbast och enklast hem-över Stor Jerta och Pårek.Dvs,gå "väster om"Stor Jerta

Senast ändrad:
Jag tolkade tjonssons inlägg som att det var ok att ta sig över jokken uppe på glaciären, precis som vi blev tvungna att göra (han kom uppifrån glaciären, vi kom nerifrån längs jokken?). För erfarna och utrustade glaciärvandrare är det nog en baggis; vi som trippade över i gummistövlar, hopknutna med reservskosnören ville helst inte fundera på vad som skulle hända om vi trillade i nån av de där välsmorda vattenrutchkanorna som slingrade sig fram över glaciären och mystiskt försvann ner i svarta hål.. :(

Per

Du tolkade mig rätt Per!

Det var kanske lite vågat att rekommendera glaciärvandring som lösning på korsandet av Kåtokjåkkå, men jag förstod det som att det var vad du frågade efter Harald.

Om frågan gäller vad, eller glaciärvandring utan förberedelser, gör du nog bäst att ta dig ned till bron istället.

Tja, det jag menade var nog egentligen om det var möjligt att vada invid glaciärkanten - snarare då än att knata upp på själva glaciären. Ingen av oss i sällskapet har ju någon glaciärvana - och jag är väl medveten om att glaciärerna i Sarek inte är att leka med - så det blir väl att knata ner till bron då...

På temat "turer kring Pårte" kan jag verkligen rekommendera turen PÅ Pårte. Riktigt häftig kamvandring. Se bara till att ladda ordentligt - det blir en rätt lång tur med många höjdmeter.

Det känns ju litet motigt bara att behöva knata ned till bron och vända när jag nu kommer från nordväst. För mig spelar det ju egentligen ingen större roll om vi går upp på just Bårddetjåhkkå eller inte - hur är det med andra lämpliga toppturer utmed min rutt - ngn. som har knallat upp på Lullihatjåhkkå t.ex.? Upp på Lullihatjårro och sedan kamvandring - erbjuder det några svårigheter? Det ser på gränsen till brant ut.

Får man en dag över kan man ju annars, som redan föreslagits, knalla ned mot Rapadalen för att speja lite - det dör man ju inte av...

Start i Kvikkjokk - helikopter till Tarraluoppalstugorna - genom Njoatsosvágge - över Luohttoláhko - via Lullihavágge till östsidan av Pårte - därifrån ned mot Kungsleden och Kvikkjokk. Vi har avsatt 7 dagar för detta (uppe på fjället) och räknar då med att avsätta någon dag för en topptur el dyl. Planeringen liknar den tur som finns beskriven av Håkan Friberg som "Sarek 2005" här på utsidan.

1. I Håkans beskrivning står det att de valde att gå upp på Luohttoláhko via Jiegnavágge eftersom:

Vilken var anledningen? Lukas? Håkan? Någon?

3. Noajdde - någon som varit på den? Ser ut att vara en relativt behaglig topptur (en bra halvdagstur?) med en magnifik utsikt?

4. Bestigning av Pårtetjåkkå - erbjuder det något problem att bestiga berget österifrån? Vi hade, om vädret är det rätta, tänkt snedda utmed Pårtejiegnas sydliga kant (typ) och sedan följa kammen upp mot toppen.

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter!
Hej Harald.
Just idag är jag hemkommen från årets äventyr, Det lär resultera i en artikrel så småningom. Och så några svar:
1) Jag fick tipset av tysken Lukas Hellerman. Som jag ser det är vinsterna två: Du kommer snabbare upp och du har möjlighet att passera Svenonius glaciär.
2) Lättare att hitta tältplatser i västra delen.
3) Kika med hjälp av GoogleEarth.
4) Nu blev det ju ingen Pårtebestigning för oss då, men tanken var - enligt tips här på Utsidan - att i möjligaste mån vandra på snötäcket längs den sydliga kanten.
5) Med stegjärn inga problem att ta sig över nedre delen av glaciären. Jag bedömer vad som livsfarligt vid normal vattennivå.
6) ?
HåkanF

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 6
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Struensee Tips på fjällturer önskas! Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg