Guest
Gäst
Hej! Detta är mitt första inlägg här. Har skrivit några på inlines tidigare. Tror att kompetensen här är väldigt hög för det mesta.
Köpte en beg Scott Purgatory med 19" ram (tror jag det var), Acera växlar och dämpad framgaffel, för en spottstyver. Killen hade låtit den stå ute i över ett år och inte orkat laga punkteringen.
Har nu plockat ner cykeln i väldigt små delar. (förutom vevpartiet).
Vad jag gjort hittils:
Byte:
kulllager fram och några kulor bak.
växelwires
bakdäck
riktat en fälg
uppsmörjning och rengöring av övrigt rörligt
demontering av framgaffel.
När jag var yngre gillade jag att cykla på bakslangen och kommer säkert inte att kunna hålla mig ifrån det nu heller (Kan man lita på snabbkopplingar?). På provkörningen innan demonteringen så slog gaffeln igenom när jag släppte ner framhjulet igen, samt att det sipprade ut vätska ur pluggarna i toppen av gaffelkronan.
Därför tänkte jag fräscha till gaffeln. Lacka om de oxiderade benen och gå igenom innanmätet.
Vad jag som van mc-mek fann lustigt var att fjädern var fastsatt i underbenet genom att fjädern skruvades fast (fjäderns egen stigning utnyttjades). Likaså var innerbenet förbundet med fjädern på samma sätt.
Det var mkt gröt o sörja i benet och fjädrarnas yta var väldigt krackelerad. Ej heller var det några trad. packboxar.
Som tur var hittade jag fjädrar som satt en gång på en 125-mc med samma dimensioner (förutom att de var längre dock) i min lattjolajbanlåda. Tänkte kanske att man kunde kapa till dem och använda dem istället.
Men frågan är hur mkt olja som skall gå åt...
Tänkte cykla på landsväg med hojen. Är 190cm och väger 90-95kg.
Vänligen ah17
ps Hur ser man hur många bottnar en fälg har? ds
Köpte en beg Scott Purgatory med 19" ram (tror jag det var), Acera växlar och dämpad framgaffel, för en spottstyver. Killen hade låtit den stå ute i över ett år och inte orkat laga punkteringen.
Har nu plockat ner cykeln i väldigt små delar. (förutom vevpartiet).
Vad jag gjort hittils:
Byte:
kulllager fram och några kulor bak.
växelwires
bakdäck
riktat en fälg
uppsmörjning och rengöring av övrigt rörligt
demontering av framgaffel.
När jag var yngre gillade jag att cykla på bakslangen och kommer säkert inte att kunna hålla mig ifrån det nu heller (Kan man lita på snabbkopplingar?). På provkörningen innan demonteringen så slog gaffeln igenom när jag släppte ner framhjulet igen, samt att det sipprade ut vätska ur pluggarna i toppen av gaffelkronan.
Därför tänkte jag fräscha till gaffeln. Lacka om de oxiderade benen och gå igenom innanmätet.
Vad jag som van mc-mek fann lustigt var att fjädern var fastsatt i underbenet genom att fjädern skruvades fast (fjäderns egen stigning utnyttjades). Likaså var innerbenet förbundet med fjädern på samma sätt.
Det var mkt gröt o sörja i benet och fjädrarnas yta var väldigt krackelerad. Ej heller var det några trad. packboxar.
Som tur var hittade jag fjädrar som satt en gång på en 125-mc med samma dimensioner (förutom att de var längre dock) i min lattjolajbanlåda. Tänkte kanske att man kunde kapa till dem och använda dem istället.
Men frågan är hur mkt olja som skall gå åt...
Tänkte cykla på landsväg med hojen. Är 190cm och väger 90-95kg.
Vänligen ah17
ps Hur ser man hur många bottnar en fälg har? ds