Hur använder ni lampa/lanterna/reflexer vid nattpaddling? Jag paddlar kajak på västkusten där det finns gott om allt från fritidsbåtar till vattenskotrar till gigantiska läskigt snabba fraktfartyg. Paddlar ibland i mörker (dock inte i farleden för jättefartygen....) och hade nu tänkt fixa en lanterna m.m. Den jag spanat mest på är en NaviSafe 360, dock lite osäker på hur viktigt det är att den sticker upp en bit och hur långt bak den sitter. Finns ju olika fästen man kan köpa till den. Den enda lanterna jag testat var en ganska lång sak som satt fast på en sugpropp... ett tag, sen lossnade sugproppen och gick inte att få på utan landstigning eller hjälp av kompis då den satt långt bak på kajaken.
Om jag fattat det rätt ska man inte satsa på röd/grön belysning för att indikera riktning pga att kajaken är för liten för att få ha detta enligt reglerna? eller är det för att det är onödigt då kajaken ändå är för långsam för att det ska spela roll.
Till detta tänkte jag ha en väldigt kraftig pannlampa som jag ändå använder för andra ändamål, för att lysa upp stranden eller mot båtar som inte märker en (har läst att det är smart att lysa upp sig själv med den oxå).
Tacksam för tips på hur andra gör, om ni tejpar reflexer på paddlarna, målar kajaken neongrön eller har en reflexkeps etc
Om jag fattat det rätt ska man inte satsa på röd/grön belysning för att indikera riktning pga att kajaken är för liten för att få ha detta enligt reglerna? eller är det för att det är onödigt då kajaken ändå är för långsam för att det ska spela roll.
Till detta tänkte jag ha en väldigt kraftig pannlampa som jag ändå använder för andra ändamål, för att lysa upp stranden eller mot båtar som inte märker en (har läst att det är smart att lysa upp sig själv med den oxå).
Tacksam för tips på hur andra gör, om ni tejpar reflexer på paddlarna, målar kajaken neongrön eller har en reflexkeps etc