Kajaker och säkerhet
Under
http://www.kanotmaraton.com blev en paddlare påkörd av en motorbåt i hög fart. Det var dagtid på små vatten. Kanotisten klarade sig lyckligtvis från fysiska skador, men kajaken blev tämligen tilltuffsad. Den onyktre båtföraren greps lyckligtvis av polisen. På sätt och viss var det tur att föraren var full: i ett annat fall där en roddare blev påkörd av en motorbåt var polisen fullständigt ointresserad av incidenten. Ekonomin kring den kvaddade roddbåten tog försäkringbolaget hand om och eftersom det inte uppstod personskada fanns det inget intresse från polisens sida.
Polisen följer ju bara stiftade lagar så det var säkert helt korrekt från polisens sida, men är det någon som begriper hur politikerna kan vara så fega att de inte kräver förarbevis för motorbåtar??? Traditioner är ofta bra, men när förutsättningarna ändras bör ju traditionerna också ändras. Motorbåtar kör ju nuförtiden "något" fortare än fem-sex knop.
Hur kan någon överhuvudtaget kan komma på idén att sälja nyproducerade kajaker som är grå, gröna, mörkblå etc? Samma sak gäller kapell, flytvästar och paddeljackor. Av för mig obegriplig anledning är den utrustning som säljs till långfärdspaddling för det mesta utvecklad för forspaddling. Förutom att forsutrustning enligt min uppfattning för det mesta är utformad på ett sätt fullständigt olämplig för långfärdspaddling är den dessutom ofta gjord i alltför mörka färger: i forsar finns ingen båttrafik...
Svenska
http://www.kanuk.nu har försökt att sälja kapell, flytvästar, jackor mm i de till sjöss vedertagna signalfärgerna, men endast EN kanotförsäljare/uthyrare samt EN kanotklubb har visat intresse för dessa (den aktuelle kanotklubben har varit med om en incident med en båt...). Kanuk tillverkar nu dessa produkter endast på beställning, efterfrågan bland konsumenter/återförsäljare har hittills varit obefintlig. Ovan tillverkare utvecklar för övrigt just nu även en kajakanpassad "cykelflagga".
Krister Berger på Kanuk har berättat för mig att många kanotuthyrare faktiskt VILL att flytvästar och kapell skall vara i mörkt material eftersom utrustningen ser ofräsch ut när kunderna spillt blåbörssoppa mm...
Säkerhet i kajak handlar om många saker, bland annat om att synas. Andra saker som också borde diskuteras är många, bla hur det kommer sig att det är accepterat att hyra ut kajak till någon som inte har en aning om någonting...
Och är det rimligt att det säljs kajaker utan att försäljaren ens rekommenderar att köparen går åtminstone en säkerhetskurs med en kompetent person?
Många, även de som betraktar sig som erfarna kanotister, tror att de kan simma in till land om de välter. I somras har jag låtit ca 50 personer pröva detta: de får välta med en tom "havskajak", simma hundra meter med kajaken och sedan ta sig upp på en 30 centimeter hög brygga som saknar stege el likn. Endast hälften klarar detta! ALLA blir lika förvånade.
På havet behövs det kunskap, erfarenhet och omdöme.
/Magnus Fischer