Symaskin?

Får tacka för alla intressanta tips jag har fått, har verkligen varit lärorikt då jag inte har stor erfarenhet förutom syslöjden i skolan. Var i min lokala symaskinsbutik idag och pratade med dem, fick titta på lite olika, Jenome, Husqvarna, Pfaff. De sa att Jenome var själva huvudtillverkaren av alla dessa maskiner så att det skiljde med andra ord knappt nånting emellan förutom pris och yttre design och position på vissa knappar. De demonstrerade också när Huqsvarna Emerald 116 sydde igenom ett tjockt lager jeanstyg utan några som helst problem vilket gjorde min mor imponerad efter som hennes gamla relik hade problem med det.

Husqvarnas instegsmodell i Emerald serien var den billigaste av dom som hade möjlighet att sy knappar i ett steg med (vilket min syster kräver som också kommer att använda maskinen) Så det fick bli den. Verkar riktigt trevlig faktiskt. Så jag tänke på det du sa mihaliska och slog till på den. Nu handlar det nog mer om att lära sig hur man ska sy och inte vad det är för maskin. Sen får man väl komplettera med fler sen om intresset växer! Förhoppningsvis kommer den klara det mesta som kan dyka i projektväg i framtiden :D

Tackar så jätte mycket för svaren!

Får tacka för alla intressanta tips jag har fått, har verkligen varit lärorikt då jag inte har stor erfarenhet förutom syslöjden i skolan. Var i min lokala symaskinsbutik idag och pratade med dem, fick titta på lite olika, Jenome, Husqvarna, Pfaff. De sa att Jenome var själva huvudtillverkaren av alla dessa maskiner så att det skiljde med andra ord knappt nånting emellan förutom pris och yttre design och position på vissa knappar. De demonstrerade också när Huqsvarna Emerald 116 sydde igenom ett tjockt lager jeanstyg utan några som helst problem vilket gjorde min mor imponerad efter som hennes gamla relik hade problem med det.

Husqvarnas instegsmodell i Emerald serien var den billigaste av dom som hade möjlighet att sy knappar i ett steg med (vilket min syster kräver som också kommer att använda maskinen) Så det fick bli den. Verkar riktigt trevlig faktiskt. Så jag tänke på det du sa mihaliska och slog till på den. Nu handlar det nog mer om att lära sig hur man ska sy och inte vad det är för maskin. Sen får man väl komplettera med fler sen om intresset växer! Förhoppningsvis kommer den klara det mesta som kan dyka i projektväg i framtiden :D

Tackar så jätte mycket för svaren!

Grattis, nu är du med symaskin...glöm inte ha olika nålar för olika trådar/ arbeten, lycka till !

Jag har lite filer med Husqvarna Automatic instruktioner om någon önskar, gratis alltså.

Och så längtar jag till solstolen i trädgården när det var sommar, och jag sydde skinngrejor...

Bilagor

• SANY0289.jpg
    SANY0289.jpg
    44.3 KB · Visningar: 900
Vad är det för skinngrejer du sydde där peter, ser intressant ut! Det är nog rätt vettigt att låna på biblioteket eller investera i någon sån bok känns det som, antagligen kommer man spara lite pengar på det när man inte syr itu lika mycket saker... Det ingick lite olika nålar med maskinen, men jag får titta närmre på det sen när man har lite tyg att testa de olika på. Ska läsa igenom hela bruksanvisningen med som jag hittills bara har skummat igenom lite.

Vad är det för filer du ligger inne med peter, verkar inte helt fel för en nybörjare. Om du vill så kan du jätte gärna skicka dessa till min mail, ohlin_j@hotmail.com
Alltid lär man sig något!

Vad är det för skinngrejer du sydde där peter, ser intressant ut! Det är nog rätt vettigt att låna på biblioteket eller investera i någon sån bok känns det som, antagligen kommer man spara lite pengar på det när man inte syr itu lika mycket saker... Det ingick lite olika nålar med maskinen, men jag får titta närmre på det sen när man har lite tyg att testa de olika på. Ska läsa igenom hela bruksanvisningen med som jag hittills bara har skummat igenom lite.

Vad är det för filer du ligger inne med peter, verkar inte helt fel för en nybörjare. Om du vill så kan du jätte gärna skicka dessa till min mail, ohlin_j@hotmail.com

Rätt inställning ohlinj !
Nuförtiden läser jag bruksanvisningarna, förr slet jag upp prylen, i med batterier, i med elkontakten, tryckte på alla knappar för att se vad som händer....hatade bruksanvisningar, och visst, en del är odugliga o tråkiga.
På bilden syr jag på "framfoten" på mockasiner

Apropå sy instr filer :
Men du jag ska leta reda på dem o skicka dig, håll ställningarna så länge och gör inget som jag inte skulle ha gjort...
De ligger som Wordfiler, 18 dokument, totalt 97 mb, kanske ska göra om dem till ett dok innan jag skickar,ska kolla lite här...
Ska väcka tanten o frukostera lite först..
peter

Senast ändrad:
Köp en begagnad Grön husqvarna. Dessa maskiner bara går och går om dom får några droppar olja med jämna mellanrum. Är det ett tyngre material som skall sys så använder man låg hastighet. Har användt frugans 50-talsmaskin till mycket sömnad. Nytt yttertält, ryggsäck och sytt fast diverse remmar på olika saker.
Visst är de bra maskiner som går och går men en brist jag stör mig på är att "brickan" som håller fast plattan man sätter fast undertrådsspolkapseln i är av plast som efter år av användning nöts ner vilket gör att undertrådsspolkapseln börjar glappa. Det yttrar sig i ljud som blir högre ju större glapp och ojämn sömnad.

Jag zippade, den blev för stor, jag skickade 4 word dok åt gången, det tog din mail inte mot, hotmail ska väl klara 10 mb ?
Har du ngn lösning?

www.skickafilen.se

En kille på ett tryckeri tipsade mig för ett tag sedan om en bra sida att skicka stora filer från.

www.skickafilen.se

'Ladda upp' upp till 2 gb, skriv in mottagarens e-postadress och tryck klar. Mottagaren får ett mail med en länk där han kan ladda ner filen inom 10 dagar.

Jäkligt smidigt det där kanis, det där blev sparat som bokmärke direkt! Skickade min skolmail till peter men detta verkar smidigare, så slipper man dela upp allt i massa småfiler.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg