Syltraversen

Hur svår är Syltraversen, behöver man ha med klätterutrustning, vilket är det bästa vägvalet, jag vill veta allt inför min tur till Sylarna!

Lotten

Jag och en kompis planerade för att göra traversen för ett år sen, men fick tyvärr ställa in för att jag fick förhinder. Han är erfaren klättrare, medan jag är ganska grön. Själva klättringen ska tydligen vara lätt, även som nybörjare ska det inte vara några problem. Däremot är det högt och brant vilket kräver säkringsutrustning och kunskap om hur man använder den. Berget ska dessutom vara svårt att sätta säkringar i p.g.a. sin konsistens.

Jag skulle aldrig ge mig på den utan sällskap av någon erfaren klättrare som kunde se till att säkringarna gjordes korrekt.

Hej,
Syltraversen innehåller ingen speciellt svår klättring när förhållandena är bra. Det är egentligen en firning på ca 15m och 2 klättermoment som kanske håller grad 3+ som vi pratar om. Firningen och 1:a klättringen är på 1:a och andra pinackeln. 2:a klättermomentet är på hammaren upp på Syltoppen som är grad 3- möjligtvis och är bara ett move.
Du är välkommen att kontakta Sylstationen för mer info om svårigheter, väder, nuvarande förhållanden osv.
Mats

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg