Har ganska nyligen kommit hem från en fyradagars vandring i Jämtlandstriangeln, där fisket för min del stod ganka högt på listan. Här kommer några reflektioner.
1. Tredagarskort kostar 110:- och köpes lätt vid Storulvån. Jag rekommenderar också att antingen beställa eller skriva ut en brorschyr som heter "Fiske på renbetesfjällen" som finns på Länsstyrelsens Jämtlands hemsida:
http://www.z.lst.se/z/amnen/fiske/sportfiske_pa_renbetesfjall/. Med denna blir det lättare att planera fisket och, viktigast, se var/när man får och inte får fiska.
Under vår vandring blåste det ganska rejält, och jag hade bara tagit med mig flugutrustningen. Vår första anhalt blev i närheten av Långtjärn mellan sylarna och Gåsen (likt föregående talare). Sätter en fluga i ryggen och inser att det här kommer att bli ett problem. Får utveckla en ny kastteknik, men det är inte så kul att fiska när vädret är så tungt. Läget hade varit helt annorlunda med en spinnare på spöt.
Andra anhalten var vid Enkälen och Långtjärnen (samma namn! och återigen inspirerad av föregåendes tidigare inlägg). Nu hade blåsten tilltagit till "Hård vind" (bortåt 14 m/s) och det såg mörkt ut för fisket. På kvällen blev det något lugnare och jag testade och drog upp en liten öring på nymf. Skönt att känna sprattlet, men fisken var verkligen inget att behålla.
Tredje stoppet var tänkt vid Blacktjärnarna runt Blåhammarstationen, som ska ha bra fiske, men vi var villiga att gå längre. Dessutom tycker jag att miljön där är ganska oattraktiv. Vi fortsatte därför till Ulvåtjärns vindskydd som är något av de vackraste platserna jag någonsin sett. Storulvån slingrar sig här i en dalsänka och vegetationen är helt annorlunda eftersom man kommit bortåt 300m lägre i jämförelse med Blåhammaren. I ån finns det småfisk men det är skönt att bara vada omkring. Det mer intressanta fisket finns däremot i Ulvåtjärn (och möjligen även i andra tjärnar i detta område). Här vakade det rejält längs strandkanten men fiskarna är väldigt känsliga för ovanliga rörelser. Försiktigt flugfiske gäller här och man kan också ta lite mindre fisk i vassen som finns i en krök om man fortsätter att gå. Vattnet ligger också i en sänka så svag bris fastnar i vegetationen och marken runt omkring. Spinnfiske tror jag även är framgångsrikt här. I det stora hela rekommenderar jag en natt vid Ulvåtjärns vindskydd, även om det är nära hem till Storulvån. Naturen är helt enkelt fantastisk där.
Spinn vs Fluga. Testade som sagt aldrig spinn, men jag är övertygad om att det skulle vara framgångsrikt. För egen del finns det dock inget som kan matcha flugfiskets charm varför jag alltid väljer detta fiskesätt. Däremot har jag funderat på hur man skulle kunna kombinera de båda fiskesätten. Förra sommaren tog jag med en haspelrulle och några spinnare vid en annan tur. Det *går* att använda flugspöt som spinnspö med haspelrulle, lite annorlunda teknik bara. Jag skulle också vilja testa använda spinnare på flugutrustningen. Det borde inte vara omöjligt. Drar man ut tillräckligt med lina borde man med lätthet kunna kasta ut spinnaren och sen veva in den som vanligt (med flugrullen då). Å andra sidan finns det ju lätta teleskopiska spinnspön nuförtiden så möjligheterna att ta med båda (plus ett 7-delat flugspö) får ju ses som goda!
2. Angående toppturen på Sylarna. Att STF rekommenderar en guidad tur måste betyda att de vill att man har med sig någon som gjort stigningen förr - STF ordnar faktiskt inga egna guidningar! På stationen i Sylarna frågade jag om detta och de sa att de i framtiden hade ambitionen att ha en guidad tur, men att det nu inte fanns någon. Man sa att turen kanske skulle börja i Storulvån och då bli någon sorts flerdagarstur i STF:s regi.
Go tur och skitfiske!
/Peter