Sylarna 4 dagar

Hej,
Vi tänkte vandra vid Sylarna 4 dagar i slutet av september och sova i tält. Vore bra med lite synpunkter och tips från någon som vandrat där tidigare.

Tur idén är:
Dag 1 Rundhögen, Blåhammaren, Storerikvolen,
Dag 2 följa sommarleden upp på sylarna från väst,
ner till Nedalshyttan
Dag 3 via Ekorrdörren till Sylarnas fjällstation
Dag 4 till Storulvån.

1. Är 4 dagar en rimlig tid?
2. Möjlighet att vandra över sylarna från norska sidan ner till Sylarnas fjällstation, svårighet?
3. Är det någon som har annat turförslag för en fin
4 dagars tur vid Sylarna?

Alla tips mottages tacksamt!!
Kent

Har gått delar av den turen.
Gick Storulvån-Sylstationen-Ekorrdörren-Nedalshytta-Sylstationen-Enkälen-Storulvån. Turen tog mig 4 dagar (började vid lunch dag 1 slutade vid lunch dag 4).

Jag tyckte att det var bättre att gå medurs runt Sylarna eftersom det är så brant vid Ekorrdörren. Det är ju naturligtvis inget som är svårt att passera.

Det var ganska mycket sankmark på den norska sidan, tycker att det är lite långtråkigt att klafsa på kilometer efter kilometer.

Hur lång tid ni ska ta beror naturligtvis på kondition, vana mm. men personligen skulle jag nog lägga på en dag till för topptur till Sylarna.

/Ulf

Jag gick i början av augusti delar av er planerade tur: gick från Sylarnas fjällstation genom Slottsdalen NV så jag kom ner på leden ganska precis där den korsar riksgränsen (varför jag gjorde det vet jag inte, improvisation..)

Sedan följde jag sommarleden ända till Ekorrdörren, med undantag från att jag genade lite i stället för att gå ända fram till Nedalshytta. Det var väldigt vackert men liksom föregående talare tyckte jag det var ganska blött. Är man utrustad för det är det väl inga problem. När jag gick där började det skymma och hunden ville bara jaga ren, så trots den otroligt vackra solnedgången var inte humöret riktigt på topp.. men det är absolut ingen sträcka jag avråder från. Klart vackraste matstället under min vandring var längs denna led.

Leden mot Sverige och Ekorrdörren tyckte jag också var bra och fin. Mycket beror ju på vädret såklart.

Stigningen från Ekorrdörren var heller inga problem. Klart att det var brant, men tar man det bara lugnt går det bra.

Däremot tyckte jag inte alls om det kilometervida klapperstensfältet som breder ut sig när man kommer in i sylarna söderifrån, det var rent plågsamt att gå i. Här kommer jag inte att gå igen.

Så jag tror att er tur är helt okej, bara ni ställer in er på att göra rätt långa dagsetapper. Det är väl egentligen bara etapp 4 som är lite kortare, men det där är ju helt individuellt. Jag vandrade "på riktigt" i fjällen för första gången i augusti, och vandrade då ensam, bodde i tält och hade hunden med (vilket innebär tung tung packning), men vi avverkade utan problem 72 km och en liten topptur på 4 dagar. Hunden hade inte ett gram fett kvar på kroppen och jag trodde jag skulle äta ihjäl mig när jag kom till Storulvån, men det enda lidandet under hela turen var att jag lyckades bränna vaderna mellan Ekorrdörren och Sylarna.

zanoii; sa:
Däremot tyckte jag inte alls om det kilometervida klapperstensfältet som breder ut sig när man kommer in i sylarna söderifrån, det var rent plågsamt att gå i. Här kommer jag inte att gå igen.

Jag var vid Sylarna i somras och gjorde en dagsutflykt mot Tempeldalen (från stationen). På väg dit tyckte jag som du, det var ett tråkigt blockfält, men på väg tillbaka till stationen gick jag mycket närmare ån, och där var det lättgått. Så det kan ju vara ett tips om man kommer söderifrån.

Men jag var bara till Templet, inte längre söderut, så det kanske är ofrånkomlig blockmark mellan Templet och Ekorrdörren.

Re: norska sidan

Jag gick Syllarna - Storeikvollen - Blåhammaren på två dagar i somras. Det sades vara blött och svårt men med undantag för två enstaka ställen så var det inga problem. Bilder finns på http://www.artmann.se

/Casi

Tack!

Vill bara tacka för tipsen och kul att höra era erfarenheter, jättevärdefullt!

Topptur vid Sylarna, är det någon som har bra rekommendation på bästa topp och väg att gå?
Också om det är möjligt att gå från västra sidan över någon topp och komma ner direkt till Sylarnas fjällstation?

Tack på förhand!
Kent

Re: Tack!

sir edmund; sa:
Topptur vid Sylarna, är det någon som har bra rekommendation på bästa topp och väg att gå?
Också om det är möjligt att gå från västra sidan över någon topp och komma ner direkt till Sylarnas fjällstation?

Det finns ju en led från norska sidan, som går in i dalen mot Syltjönna och sedan uppför sluttningen, kommer upp på kammen norr om toppen. Jag kikade lite nerifrån på avstånd i somras och det såg brant och stenigt ut, men de som gått där säger att det är möjligt :) Det ser ju ofta värre ut på håll. Och blockbranter är svåra att undvika om man ska upp på toppar.

Väl uppe på berget kan man ju välja att ta den svenska vägen ner till Sylstationen, men jag läste någonstans att det kan vara svårnavigerat. Har aldrig varit uppe där själv så jag kan inte kommentera det.

Re: Tack!

sir edmund; sa:

Normalvägen är rakt upp från sylstationen, vid bra väder är enda svårigheten en bit på toppkammen som kan vara vara isig, i vilket fall den sista biten kan vara lite spännande.

En reflexion jag gör är det är ett ambitiöst program för fyra dagar med tält. Är ni inte i absolut toppform, med axlar som är vana att bära ganska tung ryggsäck, kan det bli ganska kämpigt.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1