Nädå, jag har inte alltid bråttom ;-)Tycker att Spikbjörn överför sina personliga värderingar allt för generellt på alla andras behov. Skulle jag orientera, plocka svamp etc. skulle jag absolut ha en linjalkompass.
Men om jag vandrar i fjällen så har jag absolut inte bråttom som Spikbjörn alltid verkar ha enligt resonemanget. När man vandrar 2-3 km/h så står man ju nästan still även när man rör sig. Där har jag gärna en syftkompass med mig. Att syfta in punkter utifrån referensunkter på de långa avstånd som det ofta blir i fjällvärlden kräver noggrannhet vilket jag har varit i behov av flera gånger - som tur var inte i nödsyft än. Dessutom känns det skönt med det extraskydd kring kompasshuset som en syftkompass har.
Självklart behövs det kunskap om hur man använder en syftkompass, men att tänka spegelvänt är för det mesta inga större problem och brukar snabbt utvisa sig ändå om man försöker tänka "rätt". Och fjällräddningen skulle ha betydligt mindre att göra om folk istället för att förlita sig till modern teknik såg till att lära sig karta och kompass ordentligt.
Men om man vill ha kompassen till sådana aktiviteter så är det en annan sak än att syfta med kompass.
Om man nu behöver syfta långa avstånd med kompass så är man ju å andra sidan ute efter precision och då är det som Thure säger viktigt med en bra nål.
Annars syftar man nog mer precist med en linjalkompass med bra nål en en syftkompass med dålig. Om det överhuvudtaget finns sikt så att det går att syfta, annars får man använda karta och kompass på "vanligt vis".
jag tycker bara att man skall välja en kompass som är lämplig för ändamålet man skall ha den till, alla behöver inte en syftkompass men i fjällen kan man använda den funktionen om man vill.