Sydnorge - Vandra Paddla

Planerar att ta bilen till Norge i lite drygt två veckor i mitten av augusti. För att minska bilkörandet har vi bestämt att inte köra högre upp än Trondheim. Tält och vandringspackning medföljer givetvis.

Planen är att hinna med några olika vandringturer av varierande längd och karaktär. Är därför intresserad av era tips och förslag. Alltifrån dagsturer till ca femdagarsturer är av intresse. Gärna med inslag man inte finner i de svenska fjällen (tex fjordar eller havsnära).

Om fötterna blir för ömma hade det dessutom varit trevligt om man hade kunnat hyra kajak och paddla i nån trevlig fjord ett par dar. Nån som har bra tips om nåt trevligt ställe med kajakuthyrning?

Mvh, Anders Olsson

Vandring mm

Jag kan rekommendera Jotunheimen.Ffa de norra och västliga delarna. Där finns vyer som du knappast finner i Sverige. 200 toppar över 2000(kanske tom 2200?) m på ett relativt begränsat område. Missa heller inte Utladalen, fortsättningen på Norges djupaste(längsta!) fjord, Sognefjorden. Lite av Grand Canyon känsla där. Härligt grön och frodig och bara några timmars vandring upp till glaciärer och toppar upp till 2400 m.Paddlar inte själv men vet att Utemagasinet haft reportage om paddling i Sognefjorden. Kolla också http://www.tilltopps.com med suverän info om Jotunheimen. När du ändå är i området och är intresserad av spektakulära vyer så är det inte långt till Jostedalsbreen och korsar du den kan du vandra ännda ner till fjorden.

Ha de!

Sydnorge

Hei! Du kan gjøre som Calle GBG sier og du kan ta kontakt pr. epost eller telefon med http://www.dntoslo.no og be om å få tilsendt en brosjyre "Fjellferie Sommer 2005". Den inneholder en rekke forslag til både korte og lengre turer i hele Sydnorge. En dagstur over "Besseggen" i Jotunheimen er en klassiker og et "must" for mange nordmenn. Likeså en to til tre dagers tur fra "Geiterygghytta" (ved riksvei 50) nedover "Aurlandsdalen" til Aurlandsfjorden som er en sidefjord til i Sognefjorden. Buss tilbake til "Geiterygghytta"

Hej Olso

Sett att du svarar på frågor om Norge. Känner du till Breheimen bra? Gått i J. sex år nu och planerar ta mig norrut därifrån i år. Några tips?

Folktätt?

Har också funderat på Jotunheimen i sommar. Eftersom det området är väldigt populärt undrar jag om det är väldigt mycket folk på just de populäraste lederna i juli-augusti? Blir man liksom less på allt folk? ;)Jag har förstått att det är vanligare att övernatta i stugorna än att släpa med sig tält?
Är det nån som vet hur terrängen och boendet lämpar sig för hund? Jag vill ju gärna släpa med mig honom också :)

Re: Hej Olso

Calle GBG; sa:
Sett att du svarar på frågor om Norge. Känner du till Breheimen bra? Gått i J. sex år nu och planerar ta mig norrut därifrån i år. Några tips?
Hei Calle ! "Norrut" om Jotunheimen må bli nord for riksvei 55 over Sognefjellet.Du kan starte fra en av hyttene som ligger ved veien (f.eks. Krossbu) og gå nordover til Grotli/Billingen over Nørdstedalsseter. Det ligger flere hytter langs den ruten. Der er det interessant å gå og definitivt langt mindre trafikk enn i den sentrale Jotunheimen som kan være temmelig "crowded" midtsommers som du sikkert vet.Kommer du med egen bil får du et lite problem når du skal tilbake , men det går "ekspressbusser" østover til Lom og derfra "lokalbuss" vestover til utgangspunktet på Sognefjellet. Du kan selvfølgelig også gå den motsatte vei med start fra Grotli eller enda lenger nord ved E 136 f.eks. Bjorli.

Re: Folktätt?

emmis135; sa:
Har också funderat på Jotunheimen i sommar. Eftersom det området är väldigt populärt undrar jag om det är väldigt mycket folk på just de populäraste lederna i juli-augusti? Blir man liksom less på allt folk? ;)Jag har förstått att det är vanligare att övernatta i stugorna än att släpa med sig tält?
Är det nån som vet hur terrängen och boendet lämpar sig för hund? Jag vill ju gärna släpa med mig honom också :)
Hei "emmis135"
Ja, det er "mycket folk" på de mest populære stedene i juli, men bedre i august, spesielt i slutten av måneden etter skolestart.
Også i Norge er det nå fler og fler som går med telt, men det er riktig som du sier at det er mer vanlig her enn i Sverige å bo på hytter.
Hunder er det i alminnelighet ikke tillatt å ta med inn i hyttene, men enkelte steder skal det visstnok være mulig å la hunden "bo" i et uthus om natten. Du bør ta kontakt med hytten før du ankommer så får du beskjed.

Hardangervidda då?

Tack Olso för svar! Måste passa på att fråga om Hardangervidda också. Mycket folk? Vad är ett absolut måste att se? Bästa lederna? Stugorna är inte så viktiga, det blir nog tält ändå. :)
Emma

Hardangervidda

Hei ! Hardangervidda er vel nærmest "idelle" for den som ankommer med egen bil. Den kan "angripes" fra alle himmelretninger på en rundtur som kan gjøres så kort eller lang som du ønsker, ganske spesielt om du ligger i telt.Et "Måste" er vel først og fremst "Hardangerjøkulen" (Isbreen)og kanskje "Hårteigen" en fjelltopp midt inne på vidda som kan sees fra alle kanter og steder. Men ellers er jo vidda ganske flat med mange vann. Går du f.eks. fra Sandhaug til Rauhelleren ser du hytta mange timer før du er fremme. På vidda lever en stor villreinstamme,men den er vistnok ikke så lett å komme innpå. Jeg har sjelden sett villreinen der.
Hvis du parkerer bilen ved f.eks. "Halne" på riksvei 7 og går først noen dager syd- og så noen dager vestover kommer du ned til Hardangerfjorden. Buss tilbake opp "serpentinerveien" i "Måbødalen" forbi den berømte "Vøringfossen" tilbake til Halne.
Hyttene på vidda har egen nettside: http://www.hardangerviddanett.no
Hilsen S.R.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Familjevänligt i sydnorge i maj? Fjällvandring 2
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg