Sydamerikanska myter..

En av mina större drömmar är att åka och till Sydamerika och stanna i minst 4-5 månader.
Nu när jag inte har så mycket planerat i framtiden så tänkte jag att det kanske är dags snart, men jag har några funderingar förståss. =)
Hur är läget i Sydamerika?
Många säger och varnar mig för att åka dit pga av alla oroligheter och brottsligheten..
Man har ju också hört att det ska vara väldigt billigt, men hur billigt är det?
Jag tänkte att ni skulle få ta död, eller styrka dessa myter om Sydamerika åt mig..
(Har funderat att åka till bla Argentina, Peru, Chile)

//Johan

Ge dig ivag bara :)

Har varit i sydamerika och vandrat 2ggr de senaste aren. Var först och vandrade Inkaleden från Cusco (för ej göras utan guide från och med iår), leden La cumbre - corioco i Bolivia (närheten av La Paz), samt bestigning av Huayana Potosi 6094m (lättare top som kan bestigas på 2 dagar med guide). Resten av tiden spenderade jag i Chile, Pucon, en mindere by söder om Concepsion som jag kan rekommendera, men kom ihåg att det är betydligt dyrare att vistas i chile än Peru,Bolivia(billigast) och Ecuador(dyrast).

I våras var jag och min flickvän och vandrade i Peru och semestrade i Ecuador. Gjorde två turer från Huaraz, det är mer eller mindre utgångspunkten för de flesta schysta lederna i Peru förutom inkaleden. Först Santa Cruz leden, 4 dagar. Mycket, mycket vacker, högsta passet på 4700 så viktigt att hinna acklimatisera ordentligt. Gjorde dessutom en 14 dagars tur runt Huayhuasch massivet, otroligt fint och orört av turism. Viktigt ha bra kartor om man skall göra själv, men går även att ha guide och pack-åsnor. Bästa vandringen jag någonsin gjort.

När det gäller säkerheten så visst får man vara lite uppmärksam. Vi blev bestula på handbagaget, men inget allvarligare inncidenter. Värst är det nog i Peru, men ingen fara om man bara tänker sig för lite.
Sen finns det naturligtvis massa andra saker att göra om man inte ger sig ut och vandrar, du får hemskt gärna fråga om det är något särskilt du undrar över. Jaja, det var lite tips på leder, finns dessutom en hel det bra trekking guider att köpa.

Jag var i Argentina/Chile 95-96. Jag åkte ner mest för att lära känna Chile som land och var inte så mycket i naturen. Jag hade nog läst ett par hyllmeter litteratur innan jag for ned och jag har dessutom många vänner i Chile som jag träffade, mest i Santiago. Men jag reste ändå runt en del på egen hand.

-Hur är läget i Sydamerika?
I Chile är det lugnt nuförtiden, diktaturen är över sedan 12 år även om såren sitter kvar och landet är ett av de med minst problem på kontinenten. Chilenare och Argentinare är mycket vänliga och sociala och pratar du spanska kommer du hur långt som helst. Annars kan det bli lite knivigt men de som kan Engelska tar gärna tillfället i akt och använder språket. Det är klart, som turist kan folk tycka att man är en "gringo" men det är lätt att skaffa vänner. Folk är också interresserade av människor från andra länder. Man blir lite speciell. Inte många vet vad Sverige är förnågot. Folk är dessutom ute nästan jämt. Och man har alltid en orsak till att ha fest.

brottsligheten
Chile är ett land med stora klasskildnader. Det finns många fattiga, speciellt runt omkring storstäderna. Man använder sunt förnuft och ödmjukhet när man reser dit. Man bör inte gå in i fattiga områden hur som helst utan att känna någon där. Det gäller speciellt Santiago och Valparaiso men även andra ställen. Vissa stadsbussar kan vara utsatta för rån.(väldigt få, väldigt sällan skulle jag tro). Jag var ute med en vän i Valparaiso och vi blev rånade av ett gäng på kläder och lite pengar. Tja, vad ska man säga. Det var 3 på morgonen, vi hade förirrat oss in på ställen vi inte kände, onyktra som sjutton… Det är sånt som kan hända. Man bör tänka sig för. Ett par jeans jag använde limmade jag fast lappar innanför jeansen där jag förvarade pengarna , Haglöfs tror jag det var har ett några milimetertjockt värdebälte man kan knäppa runt midjan så att det inte ens syns inanför skjortan, men sådana här knep ska man inte lita på vid rån men skyddar bra mot ficktjuvar i allafall. skulle man bli rånad på plånboken lämnar man den. Det är ett allmänt råd. Tänk på att även om resecheckar är säkrare kan de vara svårare att lösa in.

-Hur billigt är det?
Min erfarenhet är att det finns få, rätt billiga hotell med lägre standard förstås, trots att alla sade till mig att det inte finns några billiga hotell att bo på. Och det är klart, vandrar hem och ställen undomar bor på som i Sverige är mer typiskt för Europa. Jag bodde på små hoteles och recidenciales när jag reste runt. Betalade typ 100 spänn natten eller mindre. Jag bodde aldrig ute på landsbyggden. Mat kan man ibland få mat mycket billigt på hotellet. Men bli inte förvånad om din rumskamrat betalar 20kr/natt. Många jobbar i andra städer och har avtal med hotell ägaren. Jag vet inte vad jag ska rekommendera, vi har alla olika sätt att resa på. Detta var nu några år sedan och valuta, ekonomi och priser kan ha ändrats en del. Vissa saker är billiga i Chile, andra inte. Nya tekniska prylar kan till och med vara dyrare än i sverige. Viss mat också. Restauranger är i allmänhet mycket billigare. Jag blev varnad för billiga bussbolag som korsar landet på grund av olycksrisken. Men jag åkte billig buss i alla fall. Och det är verkligen billigt . Kan inte jämföras med sverige. Men även om du väljer ett bättre bolag så är det fortfarande billigt.

Jag vet inte riktigt vilka myter du undrar över men jag tänker mig Amerikanska actionfilmer där skurkarna ofta är ryssar, Araber eller Latin Amerikaner. Latin Amerikaner sysslar med Kokain och knivslagsmål. Det är givetvis en helt vriden bild av Latin Amerika men det är nog svårt att beskriva andra länder i inlägg som här. Mitt råd är att läsa mycket om länderna du ska åka till. Är ditt mål att enbart vandra i bergen kanske du inte behöver sätta dig in så mycket i Samhället. Annars finns det mängder av bra böcker på biblioteket. Utrikespolitiska institutet i Gamla stan i Stockholm har bra litteratur som beskriver läget nu och historia. Det massor av saker på internet förstås.

Peru har jag ingen erfarenhet av men Peruaner är mycket ödmjuka och vänliga. Drömmer själv om att åka till Peru.

Känner du någon från de länder du tänker åka till? Berätta då att du ska resa dit, vänta inte med att göra det tills du kommer hem. Då ångrar du dig. Bra råd och många berättelser får du från latinamerikanerna själva.

Lycklig resa!
Mats

Var i Chile, Peru och Argentina i januari 2001.

Peru: Vi höll oss till kusten mellan Lima och norra Chile (öken , öken och åter öken). Inga problem med brottslighet (beror troligen på att där inte finns några turister). Folk var vänliga, kunde ingen engelska men vi klarade oss ändå (trots nästan obefintliga kunskaper i spanska).
Naturligtvis skall man iakta normal vaksamhet (aldrig lämna sin packning, växla inte på gatan osv).
Landsbyggden är väldigt fattigt. Hyra bil kostar en förmögenhet, annars ganska billigt.

Chile: Vänligare människor har jag aldrig mött. Inga problem med någonting. Ganska billigt.

Argentina:
Var där innan ekonomin rasade så där kan ha hänt mycket. Dyrt (jan 2001), inte så gästvänligt som Chile men helt OK. Dom kör bil som galningar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg