Sy vattentäta påsar till ryggsäcken

Jag har slitit hål i en packpåse men det var när jag ankrat den så den låg och skvalpade i en grusig strand i en tjärn hela natten. Jag har silnylonpåsar till sånt som jag inte "våldar" med och lite grövre till annat och tvivlar på att de ska börja spontanläcka inom några år. Kanske om man köper dåliga påsar men inte mina.

Sy i silokonimpregnerad nylon, samma som man använder till tältdukar, och impregnera sömmen med utspätt badrumssilikon. Lämpligt material finns bland annat på www.extremtextil.de, under "Coated fabrics".

(Eller så använder du helt vanliga plastkassar. Om de från Ica är för fula så kan man använda flashigare kassar från modebutiker...)

Tyvärr håller inte kassarna, de går sönder när barnen själva ska ta sina grejor och det vill jag att ska kunna. Det handlar alltså inte om snygghet utan om funktion :)

Sopsäckar eller än starkare grå trädgårdsavfallssäckar gör innehållet i ryggsäcken t o m torrt efter ofrivilliga vad med bad.

Tack för alla synpunkter. Vi har haft problem med att det rinner in i ryggsäcken trots regnskydd, särskilt i botten eftersom vattnet rinner av där. För mig som har ett enda stort fack hade nog de starkare säckarna varit ett alternativ, men inte för de andra vars ryggsäckar är bra just för att det finns många fack, dessutom är det svårt att få överdrag att räcka till när man tvingas ha ett liggunderlag på tvären där uppe...

Vattentätt.

Ta kontakt med en textil eller tygaffär och köp G 1000 väv. samma som är i friluftskläder. Har för mig att den är impregnerad. Annars tvättar du det i impregneringsmedel efter att du har sytt efter dina mått så har du en tillräckligt tät innersäck. Gjorde så när jag sydde en skinnsäck för några år sen. Sydde fast den i skinnsäcken och har varit ute i flera ösregn och det är absoluit tätt.

Tack för alla engagerade svar. Jag tror att min lösning blir en kompromiss av det mesta. Vi hade soppåsar i våra packpåsar i somras och det funkade bara halvbra. Nu är de ju så lätta (bra för en barnfamilj) att det kanske är värt att byta ut dessa efter halva veckan. Jag har redan fått tag på billigt tyg som ska klara vatten. Jag ska prova med det utspädda silikonet alt spinnackertejp i sömmarna. Jag får testa detta och se om det håller tillräckligt tätt för t.e.x klädpåsar. Jag har inte tänkt lägga dem direkt i vatten. Får prova mina nya och se vad som blir bäst. Kanske ta en extra påse om sovsäcken innan jag vet hur det håller. Jag tänkte att jag skulle ta den behandlade ytan inåt när det är mjuka saker i för att slitaget inte ska bli så stort. För viktiga saker kommer jag att ha en riktig drysack - tack för länktips för detta. För små saker tycker jag att modellen tjockare zippåsar i plast är det bästa.

Sopsäckar eller än starkare grå trädgårdsavfallssäckar gör innehållet i ryggsäcken t o m torrt efter ofrivilliga vad med bad.

Jag tycker att den tjockare modellen på sopsäckar funkar mycket bra. Kanske bäst när man packar ryggsäcken uppifrån och har köket och vassa prylar utanför den täta säcken. I min skridskosäck brukar de hålla helt tätt en hel vinter.
De flesta byggvaruhandlare har tjocka sopsäckar. Kolla alltså hos XL Bygg, Bauhaus, K-Rauta, Hornbach o allt vad de heter. Färgen brukar vara blå, grå eller svart.

Mvh, Klas

Vill man inte ha dubbla soppsäckar finns ju dessa att införskaffa... billiga och bra...

Berghaus Vattentät Innersäck 70 L 295 kottar
Tejpade sömmar och rullöppning som håller din utrustning helt torr i de blötaste förhållanden. Maximal packvolym 70 Liter

Berghaus Vattentät Innersäck 35 L
235 kottar
Tejpade sömmar och rullöppning som håller din utrustning helt torr i de blötaste förhållanden. Maximal packvolym 35 Liter

Att sy eget lär inte bli billigare...

Mvh troswe

Senast ändrad:
Att späda tätningssilikon verkar lite bängligt, någon som vet om liquisole fungerar?

Jag har aldrig spätt silikon, men det ska inte vara särskilt bängligt.
Kläm ner en klutt i en kopp och tillsätt en skvätt kemiskt ren bensin (en sån där liten tändarbensinflaksa med pip finns ju här och där).
Rör om, pensla på, och låt bensinen dunsta bort.

Liquisole fäster ju på det mesta, men det är lurigt att limma på silikoniserad textil.

Jag har aldrig spätt silikon, men det ska inte vara särskilt bängligt.
Kläm ner en klutt i en kopp och tillsätt en skvätt kemiskt ren bensin (en sån där liten tändarbensinflaksa med pip finns ju här och där).
Rör om, pensla på, och låt bensinen dunsta bort.

Liquisole fäster ju på det mesta, men det är lurigt att limma på silikoniserad textil.

kan blanda ut silikonet med t-sprit lika väl som kemisk ren bensin... och det är ungefär lika enkelt att hantera som att blanda ihop omelett

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
novas husse Vattentäta påsar Gör det själv 15
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vattentäta vantar Cuben 6 gram Gör det själv 14
mo9jan Vattentäta dragkedjor? Gör det själv 4
klinteberg Vård av vattentäta blixtlås Gör det själv 2
adventure_transport Vulka vattentäta, tåliga saker? Gör det själv 0
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 6
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg