Sy tältduk i tröjan?

Halaj!

Jag har retat mig på att det inte finns tröjor för vinterknatande som ligger i linje med mina ideer. Så jag tänkte jag skulle göra egna. Eller modda befintliga.
Jag köpte några tröjor på Lidl som jag tänkte modda. Jag letade efter nån slags windstoppertyg på lokala tygaffärn, men de hade inget. Men jag har en massa tältduk sen ett gammalt projekt. Skulle det gå bra att sy in det på tröjorna? jag tänkte sy på det på bröstet/magen och "holkar" i ärmarna. Tältduk är ju inte speciellt "stretchigt", men eftersom det bara kommer att vara duk på delar av tröjan kanske det går bra ändå?

Eftersom jag inte kan något alls om syslöjd tar jag gärna emot alla tips jag kan få angående detta.

//T
 
Det beror på hur tröjan är skuren.. Tältduken är som du säger inte stretchig men tröjan är det. Då kan det bli stelt om du besätter områden som rör sig och där tröjan använder sig av stretch istället för rörelsevidd. Det kan kanske hjälpas lite om du skär tältduken på skrå.
 
Många cykelplagg har vindtätt framtill. Testa
Du kan också sy på tältduken med extraveck bälgfunktion t ex vid axel och armbåge.

Thure
 
Om tältduken du har liggande är PU-belagd är den inte bara vindtät utan även totalt vattentät vilket kan påverka din komfort;) Dessutom tror jag inte tältdukar är designade för ex maskintvätt varför det finns risk att silikoniseringen eller PU-beläggningen (vilken det nu är för den duk du tänkt använda) tar skada men det kanske du är OK med?
 
Vindtät bomull?

Finns ju ventilebomull/motsvarande att köpa, tex extremtextil.de.

Används ju skjortor liksom i vindplagg och är säkert behagligare än tältväv som är helt tät. Tål tvätt.

//J
 
Halaj!

Tack för goda svar!

Eftersom ingen har dissat min ide rakt av är det värt att försöka!

Jag köpte 5 st. tröjor för 89 Kr/st, så ingen större förlust om jag måste kassera någon. Deras värmeisolerande förmåga är rätt kass. Perfekt för detta alltså!

Min tanke lyder som följer: jag tycker att man är olika varm på olika delar kroppen. Om kroppen lagom fryser jag alltid om armarna. Tar jag på mig så jag inte fryser om armarna blir jag blöt av svett istället. Speciellt på ryggen. jag har alltid en rygga så där är jag dyblöt efter en timme. Jag tycker inte vindjacka funkar så bra heller. Den ventilerar för lite.
Så tanken: i med "holkar" av tältduken + något värmande i ärmarna och på bröstet/magen. Ryggen och sidorna får vara som de är för max ventilation.

Tältduken är någon slags silikon/ripstop jag köpte på metervara på tältcentralen i Sthlm. Precis värdelös som tältduk. Efter 10 min ihållande regn sitter det tusentals små vattendroppar på insidan duken. Den är inte vattentät för fem öre! Men jag tänker att om den inte ens håller för vatten i vätskefas måste den ju ventilera vatten i ångfas ganska bra. Perfekt för detta alltså!

Det här med cykelkläder är något jag inte tänkt på. Dumt av mig. Till nästa gång.

//T
 

Bilagor

  • tröja.jpg
    tröja.jpg
    37.7 KB · Visningar: 1,038
Halaj!

Nästa fråga: de hade både fleece och ullfilt på tygaffärn. Så där står jag som en åsna mellan två hötappar (eller vad det heter). Det skall alltså vara till ärmarna/bröstet. Men vilken skall jag ta? Jag gillar ylle. Men är fleece bättre? Isf, varför?

Eftersom det inte är några större bitar jag skall ha är priset inte avgörande.
Vad anser expertpanelen?

//T
 

Bilagor

  • isolering.jpg
    isolering.jpg
    36.2 KB · Visningar: 1,033
Cyklister som fryser om armarna använder lösa s.k. armskins (ärmling på Tyska) , det är ju oftast flexiblare med lager på lager, som man kan ta av eller på
 
Ta ull. Även vissa skidkläder är väl vindtäta fram och mer öppna bak. Alltså för längdskidor. Jag har ett par sådana salomonbyxor.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg