Sy överdragsvantar ihop

Jag behöver ett par nya överdragsvantar. Hade tänkt mig ett par vattentäta i typ gore-tex, men jag vill inte betala 900 kr (vilket var vad jag såg i affären) utan sy de själv. Dock vore det kul med sällskap, nån att diskutera sömnadsdetaljer med och nån att dela materialkostnaden med (det borde ju gå att få ut iaf två par vantar om man köper ett tyg som är 150 cm brett, speciellt om man väljer att ha nåt starkare tyg där det slits mest).

Så finns det nån i Göteborgstrakten som vill träffas 2-3 gånger och sy vantar med mig (och diskutera hur man gör med de där vattentäta sömmarna som måste klistras)? Hör av dig isf, vore kul om vi kunde bli ett par stycken och ses några mörka kvällar under vintern.

Ledsen men jag bor på Sveriges framsida

Diskuterar gärna, jag har köpt mönstret till dessa dock inte köpt på denna butik. Har inte köpt något mtrl än, vad skall du an vända?
Den egentliga anledningen till att projektet ligger på is är att jag inte hittar något lätt och bra mtrl till handflatan.

Ha, såg att denna länk innehöll ett nonslip mtrl.

Senast ändrad:
Så intressant! Innan sportlovet har jag ålagt mig sjläv uppgiften att sy nya varma tumhandskar åt barnen, så jag är gärna med på ett hörn. Jag har köpt ett ganska tjockt men också relativt följsamt ulltyg på Ohlsons Tyger och Stuvar, samt en bit vindtyg. Jag har lekt med tanken på att göra silikonduttar i handflatorna för att bättra på greppet. Syftet med handskarna är att de ska vara riktigt varma när det är kallt ute, så fukttålighet känns inte som prio 1. Skulle ett extra värmelager behövas tänkte jag offra några gamla ullfrottésockar som barnen vuxit ur.

Som Skåning kan jag inte vara med i någon sygrupp men ser gärna att ni delar med av era erfarenheter.
Jag skall själv sy ett par överdragsvantar och beställer tyg från Shelby imorgon.

Det kommer bli membranhandskar som jag tejpar i sömmarna av absolut enklaste modell typ denna:
product_thumb.php

Jag har själv gjort ett mönster som är väldigt simpelt. Vill inte krångla till det mer än jag behöver. Mitt krav är att de skall vara vattentäta och lätta (ca 60g för ett par), inget mer.
Skall bli spännande att se om det blir bra. Blir det, det så kommer jag nog ge mig på att sy mer tejpade grejer i fortsättningen.

//Peter

Jag har ett mönster, som jag har gjort andra vantar av. Låter ju lite spännande med mönster för fingervantar. Det verkade hursom som en bra sajt att handla grejer på.

Vad ska du köp/har köpt för tyg?

Häromdagen fick jag hem en tygkatalog (Stoff & Stil), och i den fanns det nån slags metallfolie i metervara för att använda till i huvudsak värmereflekterande lager i tehuvor och äggvärmare och sådant som man kan ha användning för till söndagsfrukosten.

Tanken slog mig att jag till mina tumhandskar skulle använda mjuk ull in mot handen, ett lager folie, och ytterst ett vindtyg. Är det en usel eller fiffig idé? Jag hoppas att jag får tid och ork att sy handskar både med och utan så att jag kan göra egna empiriska studier.

Då var mina vantar klara.
Som jag nämnt tidigare så har mitt enda syfte varit att göra ett par enkla, lätta, vattentäta vantar som skall användas när det är blött.
Detta är mitt resultat.
Vikt: 48gram
//Peter

Bilagor

• Picture 003.jpg
    Picture 003.jpg
    21.5 KB · Visningar: 4,808
Tack!

Tack Peter för bilden på dina skalhandskar. Precis vad jag behövde! Jag har gjort ett par liknande, men tummetotten blev inte så bra. Det blev för trångt helt enkelt. Men i övrigt är jag nöjd med mina lätta och varma handskar i tre lager - två lager ullfilt (en utan tumme) och ett lager vindtyg. Jag testade på en skotertur att ha en beprövad varm handske från Everest med invändig fingerhandske på ena handen, och min hemmasydda på andra handen. Värmemässigt var det same same, men min hemmagjorda var ju både lättare och mindre skrymmande. Nu är det bara designen som ska finslipas.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg