Sy nytt bärsystem

Har en gammal ramryggsäck som jag skulle vilja uppgradera bärsystemet till. Det finns flera trådar med egensydda ryggsäckar men det jag saknar är en beskrivning för axelremmar/avbärarbälte.

Det jag är lite osäker på är hur man får till passformen så att den tillskurna liggunderlagsbiten (för det tycks vara det vanligaste) ligger still. Är det bara frågan om att sy tillräckligt 'tight' och pula in den tillklipta liggunderlagsbiten eller finns det något knep för att få till det bra & snyggt.

En variant tycks vara att välja tyget till underdelen i stretch, men det verkar inte så vanligt i GDS-projekt jag hittar på forumet.

Så hur får ni till det ni som redan försökt.

/Micke

Sy ytter delen först, klipp sedan till liggunderlaget så att det ligger riktigt tight innuti, för att få i det enklare kan du vika det i längsgående riktning. Är du riktigt orolig kan du även dra i några limkluttar för att hålla det stilla.

Min oro för att liggunderlaget skulle glida omkring visade sig obefogad. Det gick mycket bättre än vad jag trodde.

Det nya avbärarbältet är nog det som kommer göra störst skillnad men även axelremmarna är ett rejält lyft. På bilderna neddan syns den gamla svarta axelremmen. Har tyvärr ingen bild på det gamla avbärarbältet men det är av samma typ som axelremmen.

Nu återstår bara att se hur allt står pall i fält.

/Micke

Bilagor

• ryggsäck.jpg
    ryggsäck.jpg
    92.7 KB · Visningar: 594
  • infästning.jpg
    infästning.jpg
    67.4 KB · Visningar: 552
  • infästning-2.jpg
    infästning-2.jpg
    108.4 KB · Visningar: 535
  • avbärarbälte-1.jpg
    avbärarbälte-1.jpg
    105.9 KB · Visningar: 555
  • avbärarbälte-2.jpg
    avbärarbälte-2.jpg
    156.4 KB · Visningar: 544
  • avbärarbälte-3.jpg
    avbärarbälte-3.jpg
    176.6 KB · Visningar: 590
Det blev Biltemas liggunderlag (1 cm) i axelremmar och svankstöd och Julas liggunderlag (2 cm) i avbärarbältet.

/Micke

Jag har en gammal Israelisk säck från Modan, tror inte de finns kvar längre. På deras höftbälte är det förutom stoppning också ett vridstyvt lager ytterst. Funderar på hur man skulle kunna få med en sån detalj också. Dessutom borde den kunna hjälpa vid inflyttning av bärsäckar att hänga fram (typ Aarn)

Tidigare körde jag bara med min monstersymaskin rakt igenom plastförstyvningen (jag sydde dock inget midjebälte, men materialen var ungefär desamma, nylonväv, PA-skiva, stoppning, nylonväv). Nu har jag sålt den så nu hade man fått göra på nått annat sätt. Jag tror jag hade sporrat plastskivan med 4 mm mellanrum, sylat eller borrat med dremel (1 mm max), sytt alla sömmar på väven, vrängt, pulat in förstyvning med höl, pulat in stoppning och sen sytt sadelsöm i de borrade hölen.

Eller bara lejt bort just de sömmarna till nån med en kralligare maskin än min nuvarande industrisymaskin.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg