sy kapell?

Börjar lura på att tråckla ihop ett sittbrunnskapell, vilket material ska man använda? Eftersom jag inte sytt något sen syslöjden i lågstadiet så bör nog materialet inte vara alltför exklusivt, iallafall inte till första försöket.
 
Jag har sytt lite i stuvbitar i nån slags PU-belagd (?) nylonväv. Den var en aning stretchig i åtminstone en riktning, vilket var tacksamt. Dock "hette" inte materiet nåt, eftesom det köptes i en vanlig tygaffär med lite extra bra sortiment.
 
Uttjänta lakan

I första försöket brukar jag använda gamla lakan. När jag är nöjd med alla mått och allt annat, törs jag använda det dyra fina tyget.

Kolla på http://www.andersj.se/ (det brukar jag göra :cool: innan jag sätter igång med ett nytt syprojekt).

Per Brune
 
Fick tag i svart bävernylon igår så det får det bli, åtminstonde till version 1.
Anders kapellbygge såg ju riktigt trevlig ut, kommer nog "låna" lite ideer där.
 
De flesta tyger har en aning strech i sig "på skrå", dvs i vinkel mot både varp och inslag.

Om så är fallet även med bävernylonet skulle jag se till att motsvarande kajakens centrumlinjen ligger på snedden på tyget.

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Spöket; sa:
De flesta tyger har en aning strech i sig "på skrå", dvs i vinkel mot både varp och inslag.

Om så är fallet även med bävernylonet skulle jag se till att motsvarande kajakens centrumlinjen ligger på snedden på tyget.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Även om det jag syr ska vara funktionellt, och inte vinna något skönhetspris, så uppfattar jag att det på saker som inte är trådrätt sydda, verkar som om den som sytt varit berusad.

Fast har man bara en liten bit tyg får man strunta i sina principer och lägga tyget på sniskan.

Edit: då fick jag ihop precis 7500 kottar och därmed 5 st korgar :)

Per Brune

[Ändrat av Brune 2006-09-06 kl 14:28]
 
Bra på tyger

Om du är sugen på att sy mera kan jag rekommendera
http://www.pennineoutdoor.co.uk/
Säljer tyger och tillbehör lämpliga för friluftskläder, tält m.m. Bra grejer och snabba leveranser.
Sydde själv en låååång förvaringspåse i PU-belagd nylon till min kajak. Skyddar bra vid uteförvaring.
 
Brune; sa:
...saker som inte är trådrätt sydda, verkar som om den som sytt varit berusad...
:)

Det är lättare att hålla styrsel på tyget när det ligger på trådraken. M a o är man inte van och lite "hastig" av sig kan det bli "roliga" effekter om man jobbar på skrå.

Mezzner har en klar poäng, det är enklast med 45 graders vinkel => lika mycket töj åt båda håll.

Men visst, tyget är fortfarande mer "rörligt", det är lite svårt att samtidigt utnyttja rörligtheten i den färdiga prylen utan att drabbas av den under tillverkningen.

Med vänliga hälsningar,
Aina

PS. J-klar anåda, har jag nu använt cittatecknen på rätt sätt? :)
 
Mycket möjligt att det är rätt att sy på skrå om man har elastiskt tyg och vill dra nytta av elasticiteten.
Jag har hittills nästan bara sytt saker (förutom kläder) i ”stumma” tyger, som Cordura, fallskärmstyg, Hillebergs yttertältduk och Fjällrävens tältgolvsduk.

På kläder är det däremot viktigt att man vänder tyget så att stretchen blir åt rätt håll. På vissa tyger finns det även upp och ner, beroende på hur ludden ligger. Typexempel på detta är Manchester tyg.

PS Apropå citattecknen jag använder, jag dessa (”dubbelfnutt”) när jag använder ”utländska” ord, ord med lite slang i sig och ord med lite tveksam betydelse. Om detta är rätt eller fel vet jag inte. Men det är för mig ett sätt att markera att ordet inte ska tas bokstavligt och att ordet nog strider mot svensk grammatik.

Per Brune
 
Brune; sa:
På kläder är det däremot viktigt att man vänder tyget så att stretchen blir åt rätt håll. På vissa tyger finns det även upp och ner, beroende på hur ludden ligger. Typexempel på detta är Manchester tyg.
Då jobbar du enligt "boken"! :)

Om man vill vara gräsligt petig har alla ylletyger har lugg/ledd i en bestämd riktning. På tyger som är "slätare" (oftast p g a hårdare tvinnad tråd) kan det vara knepigt att lista ut åt vilken håll den ligger ner men det finns en riktning på tyget.

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Kapell som läcker Paddling allmänt 2
friluftaren Pumphål kapell Paddling allmänt 5
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
PEUN Kapell till Capella Paddling allmänt 0
Spinspider Kapell - neopren eller nylon? Paddling allmänt 17
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Skattletaren Kajak kapell Paddling allmänt 4
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
taegu Kapell Paddling allmänt 4
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Boel Olin kapell P&H Sirius Paddling allmänt 4
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
manlan Kapell sluter inte tätt Paddling allmänt 17
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
gnolen Vilket kapell?? Paddling allmänt 10
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
aurba Kapell Paddling allmänt 6
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
knatte Sittbrunns kapell vattentäta? Paddling allmänt 1
kajakmicke Mer läckande kapell... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Läckande kapell! Paddling allmänt 2
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
Hutt Varning-Kanuk kapell Paddling allmänt 0
pby Läckande kapell Paddling allmänt 1
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Hellmansö Kapell i Gore-Tex? Paddling allmänt 1
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
larz Är det obligatoriskt med kapell? Paddling allmänt 4
jaketoad Kapell Paddling allmänt 0
mielo Kapell med blixtlås...? Paddling allmänt 0
XLF Kapell Paddling allmänt 5
Läckande kapell Paddling allmänt 2
Kapell Paddling allmänt 0

Liknande trådar