Sy i silnylon/PU-belagd nylon?

En "andningsaktiv" väv som är lättare, men mindre hållbar än Goretex är P2B Featherweight Breathable Nylon från www.pennineoutdoor.co.uk. Bra pris och bra att öva sig på. Har sytt holkar och regnjackor av det materialet. Går att tejpa.

http://www.nui.se/Regnjacka_av_blandras.htm

Officiellt går Goretex inte att köpa som lös väv om man inte har ett licensavtal med Goretex. Goretex vill inte att dåligt sydda kläder i deras material försvagar varumärket. Men det förekommer ändå, nödtorftigt maskerat som "marknadens bästa waterproof/breathable" hos en del tygförsäljare.

Jörgen

Officiellt går Goretex inte att köpa som lös väv om man inte har ett licensavtal med Goretex. Goretex vill inte att dåligt sydda kläder i deras material försvagar varumärket. Men det förekommer ändå, nödtorftigt maskerat som "marknadens bästa waterproof/breathable" hos en del tygförsäljare.

Jörgen

På extremtextils sida skriver de om Goretexen de säljer: "We can't name the producer, but the company is veeery well known and stands for high-quality fabrics and membranes", så det är väl något slags specialavtal. (Vore man väldigt insatt skulle man väl förmodligen till och med kunna identifiera märket på färgnyanser och kvaliteter eller något antar jag.)

På extremtextils sida skriver de om Goretexen de säljer: "We can't name the producer, but the company is veeery well known and stands for high-quality fabrics and membranes", så det är väl något slags specialavtal. (Vore man väldigt insatt skulle man väl förmodligen till och med kunna identifiera märket på färgnyanser och kvaliteter eller något antar jag.)

Det är med en sannolikhet gränsande till visshet (som man brukades säga under u-båtsintrången på 80-talet) just Goretex. Efter vad jag har hört så är det så att stora tillverkare köper rullar på 5 km och liknande för att sy upp sina kollektioner i Fjärran Östern t ex. Ofta blir det några km över här och där, som av en eller annan intressent i tillverkningskedjan säljs till tygdetaljister. Fast om dessa nämner ordet Goretex får de genast en packe advokater på sig. Därför använder man den typen av omskrivningar istället. Å andra sidan lämnas det ju visst utrymme för oärliga personer att skriva liknande om icke-Goretex och därmed antyda en kvalitet som inte finns. Jag har full förståelse för att Goretex försöker skydda sitt varumärke genom att i möjligaste mån försöka ha kontroll över användningen av sina tyger.

Jörgen

Det är med en sannolikhet gränsande till visshet (som man brukades säga under u-båtsintrången på 80-talet) just Goretex. Efter vad jag har hört så är det så att stora tillverkare köper rullar på 5 km och liknande för att sy upp sina kollektioner i Fjärran Östern t ex. Ofta blir det några km över här och där

Jörgen

Ha ha ha, femkilometersrullar, jag försöker föreställa mig det, det är ju fantastiskt :) Gömd i ens källarförråd blir den ett monster som sväljer intet ont anande grannar på väg till tvättstugan ... Jag vill ha en!

Får hoppas de får in sina lättare tyger i vettiga färger igen... läste att de föreslog att man laminerade det andningsbara materialet eftersom det var extremt känsligt och en fingernagel skulle gå rakt igenom. Inte så bra för regnkläder eller tarp då med andra ord.

Ett enkelt test är att sy en påse, täta sömmarna och fylla den med vatten samt låta den hänga någon timme. Om inget vatten läcker igenom så räcker vattentätheten för mig. Inget silnylonpåse jag själv gjort har klarat detta och jag tvivlar på att de som säljs i butikerna gör det efter att ha sett Jim Woods bilder på hur vatten pressas genom tyget här:
http://jwbasecamp.com/Articles/DryGear/index.html

Det vore kul att höra från läsare här som har påsar av typen:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SEA2SUMMITULTRASILPAKET

Håller de för Jim Woods test?

Jörgen

Har nyss provat att vända min 8l sts ul utochin med 2 liter vatten i.
Den höll tätt i 1 h tyvärr hade jag inte förseglat den tillräckligt så den sjönk ihop och började läcka ur öppningen.

Jag hade den med på sommarens vandring just för dunsäcken, är mycket nöjd.
Däremot skall man vara lite försiktig min 13 l har ett rivhål i botten som "helt plötsligt" uppstått, men det är ju lätt att åtgärda med lite seamsealer.

Har nyss provat att vända min 8l sts ul utochin med 2 liter vatten i.
Den höll tätt i 1 h tyvärr hade jag inte förseglat den tillräckligt så den sjönk ihop och började läcka ur öppningen.

Jag hade den med på sommarens vandring just för dunsäcken, är mycket nöjd.
Däremot skall man vara lite försiktig min 13 l har ett rivhål i botten som "helt plötsligt" uppstått, men det är ju lätt att åtgärda med lite seamsealer.

Intressant att höra. Prova att hänga den på en krok och se om några droppar bildas. Vanlig badrumssilikon blandad med ren bensin funkar också bra som seamsealer. Mina erfarenheter av detta är faktiskt bättre än av kommersiella sömtätningsmedel. Men det kan ju handla om skit bakom ratten...

Jörgen

Intressant att höra. Prova att hänga den på en krok och se om några droppar bildas. Vanlig badrumssilikon blandad med ren bensin funkar också bra som seamsealer. Mina erfarenheter av detta är faktiskt bättre än av kommersiella sömtätningsmedel. Men det kan ju handla om skit bakom ratten...

Jörgen

Nu har jag hängt upp säcken med ca 2,x liter vatten. tyget håller tätt men på ett litet ställe i sömmen läcker det.

Nu undrar jag hur mycket 2 liter vatten motsvarar i m vattenpelare?

Det kändes ju som en ganska onormal påfrestning för packpåsen med dryga 2 kg

Bilagor

• Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    124.6 KB · Visningar: 544
Nu har jag hängt upp säcken med ca 2,x liter vatten. tyget håller tätt men på ett litet ställe i sömmen läcker det.

Nu undrar jag hur mycket 2 liter vatten motsvarar i m vattenpelare?

Det kändes ju som en ganska onormal påfrestning för packpåsen med dryga 2 kg

Det ser ju bra ut, tycker jag. Håller den detta någon timme så skulle jag inte vara rädd för att ha min sovsäck i den.

Vad 2 liter vatten i detta fall motsvarar i vattenpelare vet jag inte, det beror på vilken yta det belastar. Det finns folk som gjort hemmatester genom att ha ett 2 m rör (om jag minns rätt med 1 kvdm yta) fyllt med vatten och tyg knutet undertill. Det lär då motsvara 2 m vattenpelare. Exakta mått och teknik går säkert att Googla fram.

Men jag har haft hemsydda silnylonpåsar i packningen som läckt när det regnat och gjort dunjacka och sovsäck fuktiga/blöta. Efter att ha gjort det här badrumstestet har de visat samma tendenser som Jim Woods test; vatten har pärlat rakt igenom tyget. Inte heller pensling av hela påsen med silikon och bensin har kunnat råda bot på detta. Så numera använder jag det som ett enkelt, praktiskt test.

Om man vill kan man ju be butikspersonalen att demonstrera en sådan här sak. Vatten finns ju i alla butiker. Vräng påsen, fyll med vatten och låt hänga en stund medan man tittar på annat eller tar en kopp fika. Om inget vatten tränger igenom någonstans så köper man påsen.

Det är väl värt att titta på tejpningen av sömmar på sådana här påsar. I ett fall har jag upptäckt en slarvig tejpning, med ett lite veck, som sannolikt hade läckt.

Jörgen

Vattenpelare

Jörgen har helt rätt!
Vattentrycket beror av höjden på vattenpelaren. D.V.S trycket beror av djupet(h) i vätskan och inte av volymen. Så... Ett rör med höjden 2 meter (fyllt med vatten)motsvarar ett hydrostatiskt tryck på 2 m. Botten eller topp arean spelar i detta fall ingen roll.

Jörgen har helt rätt!
Vattentrycket beror av höjden på vattenpelaren. D.V.S trycket beror av djupet(h) i vätskan och inte av volymen. Så... Ett rör med höjden 2 meter (fyllt med vatten)motsvarar ett hydrostatiskt tryck på 2 m. Botten eller topp arean spelar i detta fall ingen roll.

Nåja, att jag hade halvt rätt är väl närmare sanningen. Men det är förmodligen över mitt genomsnitt så jag känner mig rätt nöjd :)

Jörgen

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg