En av mänsklighetens största mysterier måste vara att sy en raksöm genom två lager kapelltyg. Denna till synes enkla uppgift har gäckat mig sedan den dag jag lagade mitt första båtkapell 2017. Jag har sedan dess betat av oräkneliga hushållsmaskiner, Singer Heavy Duty, Gritzner 1002, Jerome EasyJeans. Den enda som levererat är industrimaskinen, en Pfaff från 50-talet nere på klubben. Men bara när den är på humör, vilket inte är ofta.
Mitt problem är att knuten mellan undertråd och övertråd ALDRIG möts inne i tyget utan på undersidan. DVS, bryts tråden på ett ställe på undersidan så går sömmen upp snabbare än man hinner säga "glad midsommar"
Det märkliga är att internet verkar så tyst i denna fråga. Låt oss få ändring på det! Så fram med det, vad är era spezialtricks för att laga ett kapell?
Tack för svar på denna gåta!
Tom
Här är min setup i skrivande stund:
Symaskin Gratiner 1002
3,5 mm raksöm
Trådspänning satt på max!
Tråd SABA 40 Bomullsomsluten polyester
Nål Jeansnål 110
Kapellväv: Sumbrella Marin
Bild1 Ovansida
Bild 2. Undersida
Kanske ser ganska likt ut, men undertråden stiger upp son en rygg och går aldrig in i nålhålet.
Mitt problem är att knuten mellan undertråd och övertråd ALDRIG möts inne i tyget utan på undersidan. DVS, bryts tråden på ett ställe på undersidan så går sömmen upp snabbare än man hinner säga "glad midsommar"
Det märkliga är att internet verkar så tyst i denna fråga. Låt oss få ändring på det! Så fram med det, vad är era spezialtricks för att laga ett kapell?
Tack för svar på denna gåta!
Tom
Här är min setup i skrivande stund:
Symaskin Gratiner 1002
3,5 mm raksöm
Trådspänning satt på max!
Tråd SABA 40 Bomullsomsluten polyester
Nål Jeansnål 110
Kapellväv: Sumbrella Marin
Bild1 Ovansida
Bild 2. Undersida
Kanske ser ganska likt ut, men undertråden stiger upp son en rygg och går aldrig in i nålhålet.