Sy handskar, hur då?

Hallå,

jag funderar på att sy mig ett par vattentäta handskar, tvålagers med ett tunt (thermofleece?)foder i. Nån som har erfarenhet? Eller kommer ihåg nåt från syslöjden?

Handskarna skall användas för cykling, i blött väder (=ösregn), strax ovanför 0 grader. Förmodligen blir det en lobstermodell, det är ju lite enklare att sy.

- Hur syr man egentligen fast ett foder i handsken, så att det inte följer med ut, när man tar av sig handsken?
- Är det bättre att täta med seamsealer (el. likn beroende på material) eller tejp?
- Svårt att stryka fast tejpen (läste nåt inlägg från Strykarräven som tycks bekräfta mina funderingar)?
- Vad håller bäst för påfrestningarna, tejp eller seamsealer?

/Håkan

Det ta är kanske inte svar på frågan, möjligen en lösning på det underliggande problemet. Jag skulle förmodligen sy ett par busenkla vantar i silnylon att dra utanpå de handskar du förmodligen redan har när vädret är pissigt. Vikt cirka 10 gram. Om sömmarna behöver tätas så skulle jag blanda vanligt silikon med absolut ren bensin (eller lacknafta, torkar långsammare) och pensla sömmarna.

Fixade mig ett par sådana vantar i höstas, vikt 10 gram och går väl nästan ner i en tändsticksask. Fast det är klart, särskilt snygga är de väl inte.

Lycka till!

Jörgen

Man kan sy en rejäl kardborrebit på insidan av skalhandsken som matchar en motsvarande bit på fodervanten. Se till att den "vassa" kardborren sitter på insidan av skalet (om du istället syr den på fodervanten, kommer den att nöta skalvanten inifrån).

Denna lösning är vanlig på "kommersiella" vantar. Finns flera fördelar med att kunna ta ut och tvätta/torka fodervanten separat.

Du kan ju i princip följa anders mönster men ha ett extra fleece/fiberpäls/vadmal/ozelotpäls på insidan. Du får då täta med utspädd seamsealer/liquisole på utsidan, vilket inte blir så snyggt. Å andra sidan kanske du inte behöver hermetiskt slutna handskar.

Du följer alltså anders mönster men lägger till en extra av varje del som du lägger aviga mot aviga. Har ett par gamla helly hansens som är sydda så, fodret kan då röra sig lite i förhållande till skalet i mitten på handskarna, men sitter fast i alla yttre sömmar. Det blir enklast att utelämna förstärkningen i mitten av handen. Eller göra den före man sätter på fodret.

Ett annat alternativ är att sy fast fodret i manschetten, alltså i sömmen som går runt i ytterkant, detta kan göras efter sömtätning. Problemet här blir att om man tar av vantarna vårdslöst så kommer fodret vrängas med ut. Detta kan också vändas till fördel eftersom det då går fortare att torka. Så här sitter fodret fast i mina torrvantar, de är av fingermodell och är förmodligen mkt meckigare att reda ut när de är vrängda än vad en tumvante är. Om du kombinerar denna lösning med ovanstående kardborregrej så har du nog en funkis lösning.

Jag har gett mig på att sy ett par skalvantar med separat foder för längesen. De blev så fula att jag köpte ett par hestra fjellvott. Jag hade ett vanligt bandlås och nylonband istället för anders kardborrelås på ovansidan av handleden, mkt smidigare och ingen risk att snö kloggar igen kardborren. Mina favorithandskar har en en snyggare lösning, ett tunt läderband som går igenom en rund plastknapp (likt ett bandlås) och i änden sitter en liten plastkula, mkt lättare att få tag i än ett nylonband (ok, jag erkänner, det är inte svårt att manövrera ett bandlås heller, fast ibland har man stått o fipplat och slutligen använt tänderna vilket ger ett stelfruset nylonband).

Kom just på att om du 'bara' syr fast ett extra lager som jag antydde i tidigare inlägg kan du ju dra på ett lager seamsealer (det är ju ganska klistrigt så då kanske du slipper nåla/tejpa) på sömsmånen innan du syr ihop, lägger du därefter på en sömförstärkning (kantband) så borde du få en ganska vattentät söm.

Bästa regntäta skalen till cykling hittar du i Mc-affären de är täta och till alla vantar rekommenderas löst foder av hygien och torkskäl, Jörgen J har sina poänger.
//J

Tack, där var ju några intressanta tips om foder. Och hellre seamsealer än tejp, om jag förstår rätt? Antar att jag måste täta nålstick och mellan tygbitarna?

problemet med tejp är ju att du måste ha en yta att fästa det mot, och foder är nog för luddiga för att det ska fästa. Jag kom på ett annat sätt också, om du kletar in en sömförstärkning med seamsealer borde det bli ganska tätt. Det som i värsta fall händer är att det lilla läckaget som sker blöter ner fodret som då kommer sprida fukten inne i handsken.

Tejp är enklare på långa sömmar utan en massa korsningar. Svårt att få tätt om det är krökningar och krumbukter. Silikon är alltid enklare, men fulare, eftersom man som regel måste göra det på utsidan av plagget på grund av sömmarnas konstruktion.

Jörgen

Denna tråd är en av anledningarna till att jag älskar Utsidan så mycket. Var annars får man höra vuxna karlar diskutera sömnad??? Underbart - och lärorikt!

Mitt förslag till lösning på innervante/foderproblemet är som följer: Gör överdelen av vanten (den som går över handryggen) lite längre än handflatesidan, så att sömmen hamnar vid fingertopparna, snarare än vid naglarna. När fodret är på plats fäster du det genom att sy ett par punktmarkerande stygn genom hela konstruktionen, kanske tre st vid fingertopparna, ett vid tummen och ett i tumgreppet.

Eller kolla hur ett par fodrade galonhandskar för barn är gjorda. De tål ju en hel del!

Är det förresten någon som har provat att använda textillim för att täta kortare sömmar?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Fångremmar till handskar Gör det själv 6
danne_doppsko Täta handskar med seamsealer eller liquisole? Gör det själv 10
zeilon handskar material? Gör det själv 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg