Swiss-seat

Det är så att jag ska försöka lura in min bror på klättring men eftersom han inte är så sugen på att lägga ner så mycket pengar tänkte jag att man kan ju börja med en swiss-seat under "prova på tiden". Att det inte är så bekvämt vet jag.

Är swiss-seat ett fullgott alternativ till en vanlig sele säkerhets mässigt?

Går det att binda en swiss-seat med ett säkerhetsbälte från en bil?

Jag har sett några olika varianter av swiss-seat en av dom verkar vara "orginal metoden" och är välldigt spridd. Självklart har våran egen försvarsmakt hittat på en lite mer omständig metod av en gammal klassiker. På den bilden jag sett ser den lite bekvämare ut men hur knyter man den? Instruktionen jag hittat i firningsreglementet på en pdf-fil är inte komplett.
skulle uppskatta om någon kan lägga upp en liten guide eller scanna in.

Stor röd varningslampa börjar blinka!

Du får en billig "gymsele" för typ 350 spänn så det finns ingen nledning att inte köpa en riktig sele till din bror. Om du dessutom vill att han ska fortsätta klättra så bör du verkligen sätta på honom något mer bekvämt och avsevärt säkrare än en sitt-slinga! Jag brukar avråda folk att köpa begagnade selar men till och med det är bättre i det här fallet.

Ett annat alternativ som funkar vid toppreps klättring om man bara har en sele är att klättraren har selen och att säkraren istället för att ha bromsen i selen har den direkt i ett ankare på marken.

Det är så att jag ska försöka lura in min bror på klättring men eftersom han inte är så sugen på att lägga ner så mycket pengar tänkte jag att man kan ju börja med en swiss-seat under "prova på tiden". Att det inte är så bekvämt vet jag.

Är swiss-seat ett fullgott alternativ till en vanlig sele säkerhets mässigt?

Går det att binda en swiss-seat med ett säkerhetsbälte från en bil?

Jag har sett några olika varianter av swiss-seat en av dom verkar vara "orginal metoden" och är välldigt spridd. Självklart har våran egen försvarsmakt hittat på en lite mer omständig metod av en gammal klassiker. På den bilden jag sett ser den lite bekvämare ut men hur knyter man den? Instruktionen jag hittat i firningsreglementet på en pdf-fil är inte komplett.
skulle uppskatta om någon kan lägga upp en liten guide eller scanna in.

Börja med bouldering! Så slipper du en massa dyra selen. Gillar han det kan ni ju fortsätta med repklättring. Alternativt hyr/lånar ni en sele nånstans...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg