SVT

skuggarvet; sa:
Hallå!Har ni hört nåt om att Svt ska upp och köra nån dockysåpa runt Kebne.
Tror att jag såg nån glimnt i tv rutan för inte så länge sedan.

Det här var ett annat program (antar jag), men härom kvällen fick man i statlig TV se tre ungar och en guide knata upp på Storsylen. Det var vinter och de hade rätt bra väder (på toppen iaf). Jag blev ruskigt sugen på en fjälltur :)

Hej!

Måste bara få säga det Staffan frågade,om vad det var för skilnad på dom och vi.

Ärligt tror jag att vi vill nog ha den där ensamheten,
att kunna gå och filosofera utan att se massa folk.

Jag vill nog säga att "dom" som flokar sig runt dom stora annläggningarna som Kebne,Helags,och Åre är nog ute efter andra upplevelser.

Det är bara att titta på Sälen på vintrarna(är där och åker med barnen)senaste grejerna kliver av från bussen,
gissa var bussen kommer ifrån.

Kommer bussar från Dalarna också men man ser en vesäntlig skilnad.

skuggarvet; sa:
Jag vill nog säga att "dom" som flokar sig runt dom stora annläggningarna som Kebne,Helags,och Åre är nog ute efter andra upplevelser.

Och??

skuggarvet; sa:
Jag tycker tex att Kebnestationen snart ser ut som Stureplan med alla hippa och modemedvetna personer.

Jaha, men vad gör du själv i Kebne då? Får man bara vara där om man är ohipp och icke modemedveten, eller? jag fattar inte...
[Ändrat av öringen 2005-11-25 kl 15:31]

Det ska jag svara på!
När jag är i Kebne så är jag på väg hem,det är annledningen till att jag kommer förbi.
Skulle aldrig ha det som bas.

Vet inte om jag åker lite cykel,när jag tror att gemenskapen på stationerna och utelivet går hand i hand.

Inget fel i det men jag skulle aldrig vilja ha det så,jag träffar mina klasskammrater hela dagarna, så jag vill njuta av ensamheten.

Nej man måste inte vara ohipp för att vara där!

Jag säger bara att vi ska vara rädd om våran sista vildmark,tror att det är försent bara.

Tänkte att jag skulle skriva något men kommer inte på något vettigt. Det lär väl ändå urarta till den vanliga pajkastningen mellan Stockholmsjävlar (från Stureplan...) och Lappjävlar (norr om Gävle). Som uppsalabo ligger jag i riskzonen för alla pajer så jag säger bara: Gör det NI vill...

Om jag gör det JAG vill så avslutar jag vildmarksturerna på ett ställe där jag kan äta gott och sova skönt!

[Ändrat av pery 2005-11-25 kl 17:11]

Att Sarek ska bli överbefolkat det hoppas jag innerligt inte.

Men om stf skulle smälla upp stugor där också, så var det ju fulländat.

Men som tur är det ju en nationalpark.

En evig diskussion

Hej!

Brukar inte ge mig in i den här typen av diskussioner. Den är nämligen evig.

Har funnits i alla tider, och kommer att finnas i alla tider.

På 50-talet blev man tittad snett på, om man som icke-gäst klev innanför dörren på Abisko Turiststation, liksom dåvarande Hotell Lapplandia (nuv. Hotell Riksgränsen).

Man var helt enkelt inte välkommen.

Så där har utvecklingen gått åt rätt håll.

Sen visar ju utredningar som gjorts det senaste året att friluftslivet i fjällen går åt olika håll.

Ungdomar sägs bli mer och mer obenägna att bära "25-kilos ryggsäckar" för att ta sig ut i terrängen. Det skall vara häftigt och snabbt i alla lägen. Och de är väl dessa som syns i Kebne, tillsammans med äldre, som vill ha bekvämligheten av andra skäl.

Jag tycker att båda ovanstående kategorier samsas riktigt bra. Och med en dusch kan nog snabbfot också platsa. Eller ingår det i den imagen att alla skall lukta lika (illa) för att det skall passa?

/Bert

Oj - nu får jag säkert på skallen!

Hallå!

Det du skrev att alla ska lukta svet o skit för att passa in,det hoppas jag inte.

Det jag tycker är att alla ska kunna ta del av dom resurser som finns,och att alla mäniskor som gillar "frilufsliv" ska kunna leva tillsammans under samma tak även om man skiljer sig från mängden.

Det var som den lilla pojken sa till oss när vi gick på tåget efter 2 veckor i Sarek,har inte ni råd att tvätta er.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg