mer torkningstips
Inför min Skottlandsresa i somras experimenterade jag en hel del med att torka mat, och lyckades alldeles utmärkt med alla rätter som jag försökte torka. Jag torkade inte separata ingredienser utan tillagade allt hemma och torkade hela portioner. Jag prioriterade rätter med pasta och mycket linser och bönor för att få mycket protein och kolhydrater. Tilläggas bör kanske också att mina erfarenheter inte sträcker sig längre än till vegan-mat, så jag vet inte alls hur kött, ägg och mjölkprodukter beter sig, men att döma av vad andra säger verkar det också gå utmärkt.
Så mitt tips är att ta rätter som man tycker om att äta hemma och torka på. Om man gör någon sorts pastasås eller gryta kan det vara en god idé att använda så lite vatten som möjligt, det går fortare att torka då. Sedan när det är dags för att laga till maten kan man ju hälla på hur mycket vatten man vill. Tänk också på att många kryddor tappar smak av att torkas, så det är alltid bra att ha med sig lite extrakryddor, men detta väger knappt någonting så det gör kanske inte så mycket.
Att torka ris (enbart ris eller i en rätt) ger riskorn som ser, smakar och har samma kokegenskaper som snabbris, kan vara bra att tänka på om man funderar på att köpa dyrt Uncle Ben's snabbris...
Ja just det, ett recept skulle jag slänga med också. Denna linsgryta/soppa är mycket god och en riktig favorit ute i naturen. Den går också alldeles utmärkt att torka (förstås
)
1 gul lök
2,5 dl röda linser
1 burk krossade tomater
en buljongtärning
2 msk blandade örtkryddor
3 lagerblad
1 msk paprikapulver
vatten efter tycke och smak (det måste dock vara tillräckligt för att linserna ska kunna koka och ta upp vatten)
Koka alltsammans tills linserna har kokat sönder. Ätes med fördel tillsammans med bröd eller knäckebröd.
Lycka till!
/Fredrik W