stegjärn
En sak som iaf för mig påverkar väldigt mkt upplevelser av höjd är vilken utrustning man har. Jag fungerar så att litar jag på sakerna så känner jag mig trygg och inte har ngr problem. Dock vid vår toppbestigning av keb var vi inte medvetna om att det i princip var en ren IS topp. Hade hört att det var snö men när vi var där i slutet av Juli var det inte mkt av snö utan rätt stenhårt. Att då bar ha hårda kängor att gå upp de sista metrarna med gjorde att de branta sidorna kändes mer svindlande då det var halt! Så här i efterhand hade jag gärna haft ett par stegjärn för att både enklare gått upp sista biten och även kännts tryggare väl där uppe.
Vi startade vår tur från Singi så det var omöjligt för oss att hyra ngr men samtidigt var det ingen där som påpekade hur isig toppen kan vara. Keb-stationen har järn och hyra ut. Vi hade det dagarna efter när vi var uppe och gjorde glaciärvandring(kan varmt rekommenderas).
Men som många sagt, ta er upp till platån innan is-toppen och tex titta ner på glaciärerna åt öster. Värre än så blir det inte på toppen och som ngn skrev, det är ju bara vända o gå ned ifall toppen känns för hemsk. Det är bara sista få metrarna(4-5m) där man verkligen ser stupen ner på de andra siddorna. Och det är en mäktig känsla att stå högst upp och titta ned på Sverige!! Och passa på innan nordtoppen är högst! För den är inte alls lika lätt att ta sig till!
/Kalle