Svettning???

När jag är ute och gör dagsvandringar så går jag i ett ganska högt tempo, resultatet blir att jag svettas väldigt mycket på ryggen.
Som det är just nu brukar jag ha två snabbtorkande Haglöfs undeställströjor med kort ärm en hänger på tork utanför ryggan, och jag skiftar minst en gång per timme.
Men svett rinner även ner utmed ryggen och tas upp av byxorna vid svankotan, resultatet är ju att byxorna blir fuktiga/blöta och till ockmed missfärgade av svett och ev livrem.
Har ett par combibyxor från Columbia.
Jag tror inte det är tröjorna det är fel på jag svettas helt enkelt mer än dom kan ta upp.

Min fråga är:
Har någon annan upplevt samma problem?
Hur ska man slippa detta?
Finns det bättre byxor som är anpassade för detta problem??
MVH KIM

Underställströjor i funktionsmaterial är ju gjorda för att leda bort svett från kroppen, och därmed undvika nedkylning. Vilket medför att svetten rinner lättare än om du hade haft en bomullströja på dig.

Möjliga lösningar
1. Byt mot underställ i ull. Ull behåller mer vätska utan att kyla.
2. Ta på dig en sk absorptionströja utanpå funktionsunderställströjan (vet i ärlighetens namn inte riktigt vad det är, det är kanske en vanlig bomullströja?).

Finns säkert bättre förslag.

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-09-24 kl 16:12]

Håkan K; sa:
Underställströjor i funktionsmaterial är ju gjorda för att leda bort svett från kroppen, och därmed undvika nedkylning.
Möjliga lösningar
1. Byt mot underställ i ull. Ull behåller mer vätska utan att kyla.
2. Ta på dig en sk absorptionströja utanpå funktionsunderställströjan (vet i ärlighetens namn inte riktigt vad det är, det är kanske en vanlig bomullströja?).

Finns säkert bättre förslag.

/Håkan

Tack
absorptionströja intressant! någon som har något produktförslag???

MVH KIM

missfärgning

Hade samma problem med missfärgning som du beskriver. Det svarta på mina fjällrävenbyxor blev brunt där jag hade svettats mycket. Det var dock av någon anledning endast på utsidan av byxorna... Lite trist när byxorna är helt ok för övrigt ser det ju sunkigt ut med bruna fläckar hör och var...

Re: missfärgning

Martin B; sa:
Hade samma problem med missfärgning som du beskriver. Det svarta på mina fjällrävenbyxor blev brunt där jag hade svettats mycket. Det var dock av någon anledning endast på utsidan av byxorna... Lite trist när byxorna är helt ok för övrigt ser det ju sunkigt ut med bruna fläckar hör och var...

Du skriver hade? hur fixade du det då?

"felaktig" lösning...

Hela poängen med att kroppen svettas är att den behöver kylas av. Sker ingen avkylning så svettas man bara mer och mer. Ett syntetunderställ kan förvisso hålla en torr och varm, men kan tyvärr då få som följd att man svettas ännu mer, ironiskt nog. Vid användning när det är lite kallare ute (minusgrader) så är min egen erfarenhet att syntetundeställ funkar rätt bra, då avkylningen blir hög när svetten sugs bort från huden. Dock man jag känna att det kyler av förlite när man rör sig och förmycket när man drar av på tempot.

Lösning? Ja min högst personliga lösning, som jag inte talar högt om när jag håller kurser...he,he,he.... är att använda en t-shirt i högkvalitativ kammad bommul. Den skall vara åtsittande. Själv har jag fastnat för amerikanska försvarets beiga modell. Kränger på mid den på morgonen. Går med den under hela dagen. Rätt snart blir den blöt av svett/regn. Så länge jag rör mig med hög arbetsbelastning kyler den av rätt bra. Den suger svetten så pass att det inte rinner en massa. Vid pauser tar jag på mig försvarets m90 värmetröja (ullfotte), ullmössa samt min gortexjacka. Intressant är att jag inte blir avkyld trots min blöta t-shirt. Ulltröjan tar inte heller åt ´sig någon fukt från t-shirten. När vandringen fortsätter har jag en bra avkylning från början, mha min blöta t-shirt.
Väl framme vid lägerplatsen åker t-shirten av, när arbetstempot går ner.

Det tråkiga är dock att kränga på sig en blöt och kall t-shirt morgonen efter. Men man kan ju altid se det som en mental utmaning ;-)

Efter en vecka så har man dock vant sig. Lukten? Verkar som ull, luktar inget.

Kör med denna "taktik" även vintertid, då jag ned till 5-8 minus altid bara kör med t-shirt (+eventuell mössa) när jag har hög arbetsbelasning.

//Johan

min standardklädesel på överkroppen är en t-shirt
(med stengetsmotiv, självklart) och utanpå den en goretexskjorta.
På morgonen kanske jag har en fleece e.d. utanpå,
kanske halsduk, de åker i regel av. Sen kanske jag öppnar
skjortan, men jag har den alltid på (vill inte bränna
armarna). På lägret tar jag av min t-shirt, tvättar den kanske varannan dag, och behåller skjortan på.
Den känns ALLTID torr.

Byxorna (knickers) åker nog av i regel, i Alperna kan de
bli kvar hela dagar (senaste gången alla dagar) i säcken.
Är det sådant väder att shorts inte räcker blir jag verkligen inte
så svettig som du beskriver.

il C.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg