Svettas träkåsor?

Jag har en mugg av trä inköpt på vikingamarknad. Jag gillar den men den svettas när jag har varma drycker som te eller kaffe i. Jag har impregnerat med matolja och den liksom trycks ut igen av den varma drycken. Det som jag antar är anledningen är väl att det bara är "något vanligt trä" och inte gjort av björkvril. Har nu i samband med födelsedag fått presentkort på naturkompaniet och har lite funderingar på att skaffa en träkåsa istället. Hur är det med dessa? Svettas de också med varma drycker även om det är vril? Hur ofta behövs de oljas in? Skulle vilja kunna använda dem inomhus utan att få en blöt fläck på bordet...

I komersialismens spår

följer ökade volymer och sänkt standard i syfte att optimera vinsten. I ditt fall är vinsten hemma och du står där med matonistern under ansiktet...
Min farmors kåsa från förförra seklet och min fars från 1930-talet svettas inte oavsett inomhustemperatur eller ökenvärme. Vissa grejor var bättre förr.
istället för att främja nasarna gå ut finn en vivel, prata med markägaren och få lov att ta ned den och skär din egen kåsa, mycket roligare än en köpe plus att då är det ditt jobb och själ du lägger ner.
Tre skedknivar och en kort nusnäs är vida billigare än en bra kåsa och du på sikt kan det bli fler än en.
//J

Jag har två kåsor i riktig björkvril. Den ena gammal och den andra gjord för ett tiotal år sedan.

Normalt svettas de inte. Någon gång per år oljar jag in dem genom att låta dem stå i olja något dygn. Eftersom värme från varm dryck sedan gör oljan i träet lättflytande så svettas de den första gången de används därefter och något lite ytterligare ett par gånger. I övrigt inga problem. Ibland häller jag hett vatten i dem efter en inoljning för att dra ur överflödig olja i träet innan jag låter vedeldad kokkaffe förgylla kåsan.

Jag använder vanligtvis olivolja. Vet att det kanske inte är traditionsenligt ... men den härsknar inte och ger dessutom en fin gyllenbrun färgton.

Tack för svar! Jag tror då inte att jag kommer att använda presentkortet till det utan något annat funktionellt från butiken. Kanske tillverkar en egen kåsa så småningom eller skaffar en billigare från tex tradera.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Raskesven Träkåsor Utrustning allmänt 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg