Svetsa byggplast

Jag har gjort det med en maskin avsedd för ändamålet. D v s den värmde hela den svetsade stäckan på en gång och den vämde lagom lång tid och den pressade samman de 2 lagren under tiden. Används för att just försluta påsar som är öppna i båda ändar (svetsar igen påsar upp till ca 45 cm i bredd) . Det är viktigt att värma hela svetsfogen på engång annars blir det svårt att få en tät fog utan luckor och att inte värma alltför mycket.

har för mig

men det var längesen jag byggde om en sån maskin

det var två mjuka värmetåliga backar som gick emot varandra på den ena sidan satt bara en teflontejp och på andra sidan en kanthaltråd(värme) mellan två bitar teflontejp,enkel konstruktion
tiden var det viktigaste att ställa in rätt

Mvh
hannu

Clas Ohlson ?

Jag har inte funderat på detta förut men som vanligt :cool: började jag kolla med Clas Ohlson http://www.clasohlson.se (katalogen sid 355) och hittade en påsförslutare 34-2502 för 79 SEK.

Någon som provat ? Är effekten tillräcklig för byggplast ?

Per Brune

Mackapär

Mackapären de säljer på Clas olson är identisk med en likadan som jag köpte i singapore för ett par år sedan. Den funkar utmärkt till att försluta fryspåsar med och även chipspåsar. Men jag tror att den är chanslös i byggplast, det blir inte tillräckligt varmt!

Då är det nog bättre att bygga en själv eller låna en påsförslutare på nån industri där de packar grejer i påsar.

Uffe

borde gå

om man har en lämplig liten manick
något halvrunt som tål värme och man kan lägga teflontejpen på och kanthal tråden imellan
sen något likande som stöd på andra siden
kanske en motordriven trissa så att hastigheten blir jämn

påsar

Är det plastpolie 0,2 mm som man lägger under parkett du menar kan det möjligen går med värmelim. Fast den fogen blig styv. Svetsa med tråd typ plastmattor går inte
Men kolla med någon charkuterist, när man köper vacumpackat kött försluter dom ju påsen.
mattläggaren
Gunnar

Limma?

Är det omöjligt att limma? Numera finns ju det lim för alla tänkbara behov. Om man lägger en liten sträng med snabblim och sedan succesivt trycker ned plasten med en gummirulle borde det gå. Får man bara presstryck så hugger det direkt.

inredning

skall packa in mineralull i en lastbilshytt.

Det enklaste verkar vara att använda något kletigt och klistra ihop dem. (Flexibilitet nödvändig). Svetsning är dock en metod som (om man lyckas) känns mer tillförlitlig.

//Janne

Re: inredning

Ben_Rangell; sa:
skall packa in mineralull i en lastbilshytt.

Det enklaste verkar vara att använda något kletigt och klistra ihop dem. (Flexibilitet nödvändig). Svetsning är dock en metod som (om man lyckas) känns mer tillförlitlig.

//Janne

Jaha

När man använder den plasten som tätskikt i hus så tejpar man med byggtape. Det gjorde jag också när jag isolerade min 500 liter stora accumulatortank fast jag använde då vanlig genomskinlig kartongtape istället.

Hans

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
paddla Svetsa/limma sömmar Gör det själv 1
nilkas Svetsa ? Gör det själv 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg