Det är ju ‘ett tvärs’ över ett av de mindre landskapen i landet. Speciell så till vida att det är lövskogslummigt och har närkontakt med skärgård, barmarkshällar, småsjöar, vikar. Väldigt varierat alltså.
Leden är drygt 22 mil tror jag. Jag har gått hela, men det var länge sedan.. Det tog ungefär tio dagar. Den är väldigt lättgången.
Leden är en slags tidsspegel över dels hur naturen i landskapet är. Det finns det mesta där. Om du är ute efter att sträckgå så funkar leden nog väldigt bra. Leden är ju inget precis som de andra jag gett, något man utifrån ett ’Stockholmsperspektiv’ bara går någon delsträcka av.(jfr Sörmlandsleden) Åker man ned dit går man hela sträckan. Det är landsbyggd, kor, hästar.. Folk som bor på landet man får vatten av, man pratar, tar det lugnt, äter mat på kvällen.
Det finns rastskydd överallt längs leden och det är alltid nära till olika samhällen. Tälta kan du göra överallt. Du möter ingen på leden. Den är praktiskt taget bortglömd numera tror jag. kanske något äldre holländskt par som åkt runt i världen och sett allt. Ofta är dessa personer överförtjusta i vårt lands natur. Fast vi själva ofta vill till Seringeti och Kamtjatka.
Det du ser är: Vackra stenmurar, små gårdar, stora åar, mycket fina naturreservat. Kulturhistoria alltså.
Folk som bor där är väldigt rara. Bara det en upplevelse.
Det finns säkert en hel uppsjö om leden på om du letar.