Jag vill gärna få ta del av observationer och kandidater (som om nån skulle tipsa om någon frivilligt ) till Sveriges högsta orösade toppar (att de är obestigna kan man ju inte bevisa, bara motsatsen).
Så här kommer ett par kandidater som folk kan svara på om de vet om att de är rösade, höjdangivelse eller bara få ett förslag på ett möjligtvis orösat fjäll.
OBS! Bara för att topparna saknar höjdangivelse på kartabetyder inte att de är per automatik orösade.
T ex finns det med stor sannolikhet inte en topp längre, med eller utan höjdangivelse, i Sarek som är obestigen. Jag tar alltså inget ansvar. vad gäller riktigheten i mina uppgifter eller resultat, ekonomisk förlust, sveda och verk, besvikelse etc. därav
Om ni inte hittar det på kartan så finns det här
Så här kommer ett par kandidater som folk kan svara på om de vet om att de är rösade, höjdangivelse eller bara få ett förslag på ett möjligtvis orösat fjäll.
OBS! Bara för att topparna saknar höjdangivelse på kartabetyder inte att de är per automatik orösade.
T ex finns det med stor sannolikhet inte en topp längre, med eller utan höjdangivelse, i Sarek som är obestigen. Jag tar alltså inget ansvar. vad gäller riktigheten i mina uppgifter eller resultat, ekonomisk förlust, sveda och verk, besvikelse etc. därav
- Nåitetjåkkå - punkt minst 1480möh öster om Riksröse 251C, här är kartan väldigt oklar, är det så att riksröset har hamnat fel och att punkt 1480 är högsta punkten på fjället? Någon som vet mer därom?
- Skuoketjåkkå minst 1480 möh, ingen höjdangivelse på kartan. Fjället ligger söder om Nåitetjåkkå och öster om norska Björntoppen.
- Åjetjåkkå minst 1360 möh , om denna topp är högre än Jålle/ Stuora Jålle 1367m söder därom är den ny 91lats på Sveriges 100 största primärfaktorer, ingen höjdangivelse. Öster om Vaisaluokta
Om ni inte hittar det på kartan så finns det här