Sveriges högsta berg

Som du ser i mitt första inlägg så skrev jag att jag lämnar definitionen av fjäll därhän. Min fråga gällde om det finns någon skogsbeklädd bergstopp i Sverige som är högre än Vitberget.
Och som du ser i mitt andra inlägg så skrev jag där att kartan visar att de berg jag nämnde är skogklädda. Visserligen skrev jag inte uttryckligen "på toppen", men eftersom det var det du frågade om var det givetvis det jag svarade på. Fast vill man missförstå så går det förstås bra det också.

Fast vill man missförstå så går det förstås bra det också.
Det känner du säkert till bättre än jag gör. Jag försöker alltid förstå vad andra menar.

Om du med "Lantmäteriets kartor" menar "Kartsök och ortnamn" på webben så visar den kartan inte alltid om det är skog på toppen eller inte. Man behöver inte ha besökt många berg för att veta det.

Vitberget (594 möh) är Norrbottens högsta berg. En äldre man från byn med samma namn har sagt att det också är Sveriges högsta berg, eftersom "alla högre berg har skogsklädda toppar och därför räknas som fjäll".

Definitionen av fjäll lämnar jag därhän, men det skulle vara intressant att veta om Vitberget verkligen är Sveriges högsta skogsbeklädda topp. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Öhh, är det bara jag som ser att citatet är fucked up?

Hur som haver, skogsbeklädd topp borde väl gå att hitta upp mot 800 m. En del av anarisfjället som är skogsbeklätt ligger runt den höjden.

Öhh, är det bara jag som ser att citatet är fucked up?

Hur som haver, skogsbeklädd topp borde väl gå att hitta upp mot 800 m. En del av anarisfjället som är skogsbeklätt ligger runt den höjden.

Dalbotten i Fjällnäs ligger på 782 meter. Tjaatjaesie vid gröndalen ligger över 840. Ingen imponerande topp, snarare en utväxt:)

Nån som har en schysst länk till en karta med trädgräns, odlignsgräns och annat dylikt inritat?

Det är lite "roligt" att se hur detta stämmer överens (eller inte) med breddgrad, höjd över havet osv.

kinnekulle....

är helt klart värt ett besök...för det är så vackert...inte för att höjden är något att skryta med...trehundra meter eller nåt...men vackert är det...helt utom tråden...kunde inte låta bli...*ler*...kram anna

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg